انتشار این مقاله


یک اپ گوشی همراه کم خونی را از روی تصویر ناخن ها تشخیص می‌دهد

اگرچه به اندازه‌ی آزمایش خون دقیق نیست؛ اما حساسیت کافی را برای غربالگری گروه‌های پرخطر داراست.

تشخیص کم خونی با یک اپ گوشی هوشمند امکان‌پذیر است.  این اپ از روی رنگ ناخن‌ها در تصویر، کم خونی را تشخیص می‌دهد. بیش از دو میلیارد نفر از مردم در سراسر جهان به آنمی مبتلا هستند. آنمی حالتی است که با سطح پائین هموگلوبین خون یا ناکافی بودن گلبول‌های قرمز سالم در فرد شناخته می‌شود. در صورتی که این عارضه درمان نشود، می‌تواند به خستگی شدید، مشکلات قلبی و عوارض حاملگی منجر شود.

تست‌های آنمی نیازمند نمونه‌های خونی و تجهیزات تخصصی هستند که ممکن است دسترسی به آن‌ها در جوامع کم‌درآمد دشوار باشد. به‌علاوه، شیوع آنمی در این جوامع در بالاترین حد خود است. Wilbur Lam و همکارانش از دانشگاه Emory در آتلانتا در صدد آن برآمدند که آیا ممکن است گوشی‌های هوشمند بتوانند جایگزین ساده‌ای در این زمینه ارائه دهند یا خیر.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند میزان رنگ پریدگی برخی بافت‌های بدن از جمله بستر ناخن‌ها، نشانگر خوبی از میزان کم خون بودن فرد است. پوست زیر ناخن‌ها پیگمان ندارد؛ در نتیجه هموگلوبین –پیگمان حامل اکسیژن در خون- تنها منبع رنگ این ناحیه محسوب می‌شود.

اپ مذکور این امکان را می‌دهد افراد بتوانند با گرفتن تصویر از ناخن‌ها و ضربه به محل ناخن‌ها در صفحه‌ی گوشی، اندازه‌گیری سطح هموگلوبین را در عرض چند ثانیه درخواست کنند. این اپ از ابرداده‌های تصویر برای ارزیابی روشنایی و میزان نور محیط استفاده می‌کند.

از آن جا که استفاده از این اپ تنها به یک گوشی هوشمند نیاز دارد، هر کسی را قادر می‌سازد در هر زمان خودش را از جهت ابتلا به آنمی ارزیابی کند. تنها کار لازم، دانلود کردن اپ است.


بیشتر بخوانید:


ابزار غربالگری کم خونی  

اندازه‌گیری اپ بر اساس دیتابیسی از تصاویر ناخن‌هایی است که سطح هموگلوبین‌شان مشخص است. اگرچه به اندازه‌ی آزمایش خون دقیق نیست؛ اما حساسیت کافی را برای غربالگری گروه‌های پرخطر کم خونی، همچون سالمندان، زنان باردار و کودکان داراست. با این حال، قبل از این که به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، نیاز به آزمایش روی افراد بسیار جهت تأیید شدن دارد.

حتی با شخصی‌سازی کردن اپ از طریق اندازه‌گیری سطح هموگلوبین یک فرد خاص، می‌توان نتایج را دقیق‌تر ساخت. در این حالت، اپ می‌تواند برای پایش بدون درد سطح هموگلوبین در افرادی که کم خون ‌بودن‌شان تشخیص داده شده نیز مفید واقع شود.

تیم Lam همزمان بر روی تشخیص یرقان با گوشی هوشمند نیز کار می‌کند. یرقان اصطلاحی است که به زردی پوست و چشم‌ها در اثر بیماری کبدی اطلاق می‌شود.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید