انتشار این مقاله


حمله قلبی می‌تواند از علائم اولیه سرطان باشد

سرطان قبل از این که قابل شناسایی گردد، در سیستم گردش خون بدن اختلال ایجاد می‌کند.

حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی می‌تواند از جمله علائم اولیه‌ سرطان باشد. محققان طی مطالعه‌ای، پرونده‌ی ۳۷۴,۳۳۱ بیمار با متوسط سن ۷۶ سال را مورد مطالعه قرار دادند. بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، سرطان در این بیماران تشخیص داده شده بود. سپس محققان آن‌ها را با تعداد برابری از موارد کنترل بدون سرطان مطابقت دادند. در گام بعدی، حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی طی یک سال قبل از تشخیص سرطان، به صورت گذشته‌نگر در دو گروه بررسی گردید.

در هفت ماه اول، تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت؛ اما از آن پس، خطر وقایع قلبی-عروقی در بیمارانی که بعداً با سرطان تشخیص داده شده بودند، افزایش داشت. در یک ماه قبل از تشخیص، خطر حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی در بیماران سرطانی در مقایسه با موارد کنترل بیش از ۵ برابر بود.


بیشتر بخوانید: 


محققان متوجه شدند بالاترین خطر مربوط به بیماران مبتلا به سرطان‌های ریه و کولورکتال بوده است. ممکن است این امر بدان علت باشد که سرطان قبل از این که قابل شناسایی گردد، در سیستم گردش خون بدن اختلال ایجاد کرده؛ لخته‌هایی ایجاد می‌کند که می‌توانند نهایتاً به وقایع قلبی-عروقی منجر شوند.

این مطالعه که در ژورنال BLOOD منتشر گردید، اطلاعاتی در مورد شدت حملات قلبی و سکته‌های مغزی ارائه نداد. نویسندگان همچنین تصدیق کردند که این نتایج ممکن است قابل تعمیم به بیماران جوان‌تر نباشد.

من در این ارتباط تمایلی به اغراق کردن ندارم؛ اما خطر نسبی قابل استنادی وجود دارد.

دکتر بابک ناوی، سرپرست مطالعه و دانشیار نورولوژی در دانشکده‌ی پزشکی ویل کورنل

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید