انتشار این مقاله


ونلافاکسین چیست؛ عوارض قطع ناگهانی و بهترین زمان مصرف آن کدام است

ونلافاکسین داروی ضداضطراب و ضدافسردگی است. در این پست به معرفی، نحوه مصرف ، تداخلات دارویی و عوارض جانبی احتمالی این دارو پرداخته شده است.

افسردگی مشکل شایع این روز ها است. کمتر کسی را می توان یافت که در دوره ای از زندگی با افسردگی مواجه نشده باشد. استفاده از دارو ها برای درمان بعضی از افسردگی ها اجتناب ناپذیر است. ونلافاکسین یکی از این دارو هاست که ممکن است پزشک برای درمان شما تجویز کرده باشد. ونلافاکسین چیست ؟ با ما همراه باشید تا با این دارو، چگونگی مصرف آن ، بهترین زمان مصرف ونلافاکسین، ونلافاکسین عوارض دارد یا نه، عوارض قطع ناگهانی ونلافاکسین و تداخلات دارویی آن آشنا شوید.


حتماً بخوانید


ونلافاکسین چیست

ونلافاکسین چیست ؟ ونلافاکسین برای درمان افسردگی به کار می رود. این دارو می تواند به بهبود خلق و خو ، افزایش سطح انرژی و بازیابی میل به انجام فعالیت های روزانه کمک کند. در دسته SNRI (مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین) قرار می گیرد. عملکرد این دارو، کمک به بازیابی تعادل مواد طبیعی مشخصی در مغز (سروتونین و نوراپی نفرین) است. ونلافاکسین با نام تجاری افکسور ، آلونتا و … در بازار موجود است.

چه افرادی ونلافاکسین مصرف می کنند

ونلافاکسین باعث بهبود شرایط زیر می شود:

  • اختلال افسردگی اساسی یا عمده
  • اختلال وحشت زدگی (panic)
  • اضطراب تکرارشونده
  • پرخاش شدید یا ترس از تعامل اجتماعی
  • اضطراب مرتبط با افسردگی
  • علائم “تغییر زندگی”
  • سندرم استرس پس از سانحه
  • ضعف عضلانی مرتبط با اختلالات خواب

چگونه باید ونلافاکسین را مصرف کرد

این دارو را طبق دستور پزشک ، به صورت خوراکی و معمولا دو تا سه بار در روز به همراه غذا بخورید. دوز دارو بستگی به شرایط پزشکی و پاسخ شما به درمان دارد. برای کاهش عوارض جانبی ونلافاکسین ، ممکن است پزشک دارو را از دوز پایین شروع کرده و به تدریج مقدار آن را افزایش دهد. با دقت هرآنچه پزشک گفته را اجرا کنید. مصرف منظم دارو باعث تاثیر هر چه بیشتر آن خواهد شد. برای اینکه خوردن دارو یادتان نرود ، در زمان های مشخصی در روز اقدام به مصرف دارو کنید.

ادامه مصرف دارو به همان صورتی که تجویز شده بسیار مهم است. حتی اگر احساس بهبودی کردید هم مصرف دارو را بدون مشورت با پزشکتان قطع نکنید. درصورت قطع ناگهانی ونلافاکسین ممکن است برخی علائم تشدید شوند. علاوه براین ممکن است علائمی مثل گیجی ، نوسانات خلقی ، سردرد، خستگی ، تغییرات خواب و احساسات سریع و کوتاه مثل شوک الکتریکی را نیز تجربه کنید. برای کاهش عوارض جانبی ونلافاکسین باید دوز دارو به تدریج کم شود. اگر با علامت ناگهانی مواجه شدید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

ممکن است بهبود علائم و اثرگذاری دارو چند هفته طول بکشد اما اگر بهبودی احساس نکردید یا حالتان بدتر شد حتما به پزشک خود بگویید.

بهترین زمان مصرف ونلافاکسین

این قرص معمولاً دو یا سه بار در روز همراه با غذا مصرف می‌شود. نوع کپسول آهسته رهش آن معمولاً یک بار در صبح یا عصر همراه با غذا خورده می‌شود. سعی کنید ونلافاکسین را در زمان‌های مشخصی در هر روز بخورید.

عوارض جانبی ونلافاکسین چیست

تهوع ، خواب آلودگی، سرگیجه ، خشکی دهان ، یبوست ، از دست دادن اشتها، تاری دید ، عصبی بودن، کم خوابی، تعریق غیرمعمول یا خمیازه ممکن است از عوارض جانبی این دارو باشد. اگر هر کدام از این عوارض تداوم یافتند یا تشدید شدند حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده چون صلاح دیده است که فواید ونلافاکسین برای شما بیشتر از عوارض جانبی احتمالی است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف کرده اند با عوارض جدی مواجه نشده اند.

ونلافاکسین ممکن است سبب افزایش فشار خون شما گردد. به طور منظم فشار خون خود را چک کنید و درصورت بالابودن به پزشک خود گزارش کنید.

اگر هریک از علائم غیر محتمل اما جدی زیر را در خود مشاهده کردید بلافاصله به پزشکتان اطلاع دهید: کبودی / خونریزی آسان، کاهش میل جنسی ، تغییرات در توان جنسی، گرفتگی عضلانی / ضعف ، لرزش .

درصورت بروز هر یک از این علائم نادر حتما باید از کادردرمان کمک گرفت: تنگی نفس، درد قفسه سینه ، سردرد شدید / تپش قلب ، مدفوع سیاه / خونی ، استفراغی که مانند دانه های قهوه به نظر می رسد، درد و تورم و قرمزی چشم ، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات دید (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ در شب)، تشنج

این دارو میزان سروتونین را افزایش می دهد و به ندرت ممکن است شرایط خطرناکی را ایجاد کند که سندروم سروتونین یا مسمومیت سروتونین نامیده می شود. اگر داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شوند مصرف کنید ، احتمال ایجاد سندروم سروتونین افزایش می یابد. پس حتما نام تمام داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک بگویید تا تداخلی ایجاد نشود. اگر این علائم را تجربه کردید بلافاصله باید از مراکز درمانی کمک بگیرید: ضربان قلب سریع، توهم ، از دست دادن هماهنگی و تعادل، سرگیجه و تهوع و استفراغ و اسهال شدید، گرفتگی و سفتی ماهیچه ها، تب ناشناخته ، آشفتگی و بی حوصلگی غیرمعمول

ایجاد پاسخ آلرژی شدید به این دارو بسیار نادر است. با این وجود اگر علائمی از آلرژی شدید تجربه کردید بلافاصله از مراکز درمانی کمک بگیرید. این علائم شامل : راش پوستی ، خارش و تورم (بخصوص در صورت ، زبان و گلو) ، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی است.

مواردی که ذکر شد ، لیست کاملی از عواض جانبی احتمالی ونلافاکسین نیستند. اگر علامت دیگری به جز آنچه در موارد بالا گفته شده تجربه کردید ، با پزشک خود درمیان بگذارید.

عوارض قطع ناگهانی ونلافاکسین

قطع ناگهانی ونلافاکسین ممکن است به بروز یک یا چند مورد از علائم ترک زیر منجر شود:

  • تحریک‌پذیری
  • حالت تهوع
  • احساس سرگیجه
  • استفراغ
  • دیدن کابوس
  • سردرد
  • احساس مور مور شدن پوست

تداخلات دارویی ونلافاکسین چیست

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عمل دارو را تغییر داده و یا ریسک ابتلا به بعضی عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این پست همه ی داروهایی را که ممکن است با ونلافاکسین تداخل داشته باشند، شامل نمی شود. بنابراین لیستی از تمام محصولات دارویی که مصرف می کنید ( شامل دارو های تجویز شده، دارو های بدون نسخه و دارو های گیاهی) داشته باشید و با پزشک یا داروساز خود درمیان بگذارید. بدون تایید پزشک شروع به مصرف هیچ دارویی نکنید، دارویی را قطع نکنید یا در دوز آن تغییر ایجاد نکنید.

بعضی از دارو هایی که ممکن است با ونلافاکسین تداخل داشته باشند:

  • داروهایی که باعث خون ریزی یا کبودی می شوند ( شامل داروهای ضد پلاکت مثل کلوپیدوگرل، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NASAIDs) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن و داروهای مهارکننده لخته مثل دابیگاتران و وارفارین). آسپرین اگر با این دارو ها مصرف شود، احتمال خون ریزی را افزایش می دهد. با این وجود اگر پزشکتان برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی آسپرین با دوز کم ( معمولا دوز ۸۱ تا ۳۲۵ میلی گرم در روز) تجویز کرده است، تا زمانی که پزشک دستور قطع آن را بدهد، بهتر است به مصرف آسپرین ادامه دهید. برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود کمک بگیرید.
  • خطر ابتلا به سندروم سروتونین یا افزایش سمیت سروتونین با مصرف سایر دارو هایی که میزان سروتونین را افزایش می دهند، افزایش می یابد. اکستازی (MDMA) ، بعضی دارو های ضدافسردگی ( SSRIs یا بازدارنده‌های بازجذب سروتونین مثل فلوکستین و پاروکستین ، SNRIs یا مهار کننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین مثل دولوکستین و میلناسیپران) و تریپتوفان از این داروها هستند. احتمال ابتلا به سندروم سروتونین با شروع مصرف یا یا افزایش دوز این دارو ها افزایش می یابد.
  • اگر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. داروهایی مثل مواد افیونی یا مشتقات تریاک ( مانند کدئین و هیدروکودون) ، الکل ، ماری جوانا، داروهای خواب و استرس ( مثل آلپرازولام، زولپیدم و لورازپام)، شل کننده های عضلات ( مثل کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین) یا آنتی هیستامین ها (مثل سیتریزین و دیفین هیدرامین). برگه راهنمای تمام داروهایی که مصرف می کنید، چک کنید ( مثل داروهای سرماخوردگی و آلرژی). زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شود.
  • ونلافاکسین با دس ونلافاکسین بسیار شباهت دارد. بنابراین هنگام مصرف ونلافکسین از موادی که دس ونلافاکسین دارند استفاده نکنید.
نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید