انتشار این مقاله


روانشناسی رابطه : ویژگی های رابطه عاطفی سالم چیست

رابطه عاطفی سالم چه ویژگی هایی دارد؟

همه چیز درباره روابط

عشق یکی از عمیق ترین احساسات شناخته شده برای بشر است. انواع متفاوتی از عشق وجود دارد اما بیشتر افراد در یک رابطه عاشقانه با فردی مناسب به دنبال آن هستند. رابطه عاطفی برای بسیاری از افراد بخش مهمی از زندگی را شامل می شود که که مخزن مهمی برای احساس رضایت و معنی یافتن زندگی است. نیاز به برقراری ارتباط در ذات انسان وجود دارد اما توانایی برقراری روابط عاطفی سالم اکتسابی است. شواهد زیادی نشان می دهند که توانایی برقراری رابطه عاطفی پایدار در دوران کودکی و در تجربه با مراقبی قابل اعتماد که نیاز های کودک مثل نیاز به غذا ٬ مراقبت ٬ گرما و صمیمیت ٬ محافظت ٬ انگیزش و ارتباط اجتماعی را برآورده می کند ٬ شکل می گیرد. به نظر می رسد که این روابط سرنوشت ساز نباشند اما الگوهای عمیقی را در ارتباط فرد با دیگران نهادینه می کنند که به سختی قابل تغییر است. دلایل مختلفی برای شکست یک رابطه عاطفی وجود دارد و این شکست رابطه معمولا باعث اضطراب و اندوه روانشناختی می شود. بسیاری از افراد باید به طور خودآگاه به کسب مهارت های لازم برای ساختن رابطه عاطفی سالم بپردازند.


بیشتر بخوانید:


پیداکردن عشق

پیدا کردن فردی که بتوان زندگی را با وی شریک شد ٬ فرایندی شگفت انگیز و گاها سخت است. ممکن است برای این منظور افراد ممکن است مجبور شوند در محیط های ناآشنایی قرار بگیرند تا شاید فرد موردنظر را پیدا کنند. قرار عاطفی گذاشتن یا قبل از آن ٬ قرار ملاقات گذاشتن پروسه ای است که افراد طی آن وقت خود را باهم می گذرانند تا به تدریج متوجه شوند که آیا فرد مقابل می تواند شریک احتمالی زندگی آنها باشد یا نه. فهمیدن اینکه احساس ناشی از یک ارتباط شیفتگی زودگذر است یا عشق واقعی ٬ می تواند چالش برانگیز باشد و محققان می گویند که بعضی سرنخ ها در رفتار وجود دارند که به فهم این موضوع کمک می کنند:

  • یکی از این سرنخ ها احساسی است که نسبت به خودتان دارید. یک پارتنر خوب باعث می شود که به دنبال فعالیت ها یا عقایدی باشید که خودپنداری شما را گسترش می دهد.
  • مورد بعدی ٬ استرس است. ارتباط مداوم با فردی که احساس و عقیده اش برای شما مهم است بر میزان استرس شما تاثیر دارد.
  • نشانگر دیگری که وجود دارد بالا رفتن انگیزه است. اگر رابطه عاطفی سالم باشد ٬ شما برای دیدن فرد و گذاشتن زمان و انرژی و احساس برای او انگیزه زیادی دارید.

ساختن رابطه عاطفی سالم

روابط عاطفی قوی به طور مداوم با مراقبت و تعامل تغذیه می شوند. اگرچه یک رابطه ممکن است شکل های متفاوتی به خود بگیرد اما ویژگی های مشخصی وجود دارند که برای وجود رابطه عاطفی سالم مهم هستند.

  • هر دو فرد باید مطمئن باشند که طرف مقابل می خواهد وقت و توجه خود را به آنها اختصاص دهد و نسبت به تطبیق خود با تفاوت هایی که ناگزیر به نظر می رسند ٬ خود را متعهد می داند.
  • در قرن ۲۱ روابط سالم با انصاف و عدالت در تقسیم وظایف زندگی مشخص می شوند.
  • دو طرف باید نسبت به هم حق شناس و سپاس گزار بوده و آشکارا احساسات خود را بیان نموده  احساسات طرف مقابل را دریافت کنند و باید بتوانند گفت و گوی صادقانه ای درباره سکس با هم داشته باشند.
  • در رابطه عاطفی سالم ٬ دو فرد به هم اعتماد دارند و این باعث می شود که احساس کنند در زندگی در یک تیم مشترک هستند ؛ این احساس کمک می کند که زوجین بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذارند.
نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید