انتشار این مقاله


به خواهران و برادران والدين خود نگاه کنید تا بفهميد چقدر عمر خواهيد كرد!

شانس شما در به ارث بردن ژن هاى افزايش طول عمر در صورت متولد شدن در خانواده اى با ميانگين سنى بالا حين مرگ،بالاتر خواهد بود. محققان با استفاده از پایگاه های داده در دانشگاه یوتا و در هلند، ژورنال های مربوط به نزدیک ۳۱۵،۰۰۰ نفر را از بیش از ۲۰،۰۰۰ خانواده که در سال […]

شانس شما در به ارث بردن ژن هاى افزايش طول عمر در صورت متولد شدن در خانواده اى با ميانگين سنى بالا حين مرگ،بالاتر خواهد بود.
محققان با استفاده از پایگاه های داده در دانشگاه یوتا و در هلند، ژورنال های مربوط به نزدیک ۳۱۵،۰۰۰ نفر را از بیش از ۲۰،۰۰۰ خانواده که در سال ۱۷۴۰ متولد شده اند، تجزیه و تحلیل کردند.
نيلز ون ديك سرپرست تحقيق كه دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی مولکولی در دانشگاه لیدن در هلند است مى گويد:ما مشاهده كرديم كه هر چه سن اقوام شما بيشتر باشد احتمال مرگ شما در هر نقطه از زندگى كمتر خواهد بود.
ون دن برگ در یک نشریه دانشگاه یوتا گفت: “برای مثال، فردی که پدر و مادر هر دو داراى سن بازماندگى بالایی هستند، خطر مرگ و میر در آنها ۳۱ درصد کمتر از کسی است که در همان سن بدون چنین پدر و مادر باشد.”
بعلاوه ما دريافتيم كه حتى اگر پدر و مادر شخص جزو بازماندگان با سن بالا نباشند در صورتيكه خاله دايي عمو و عمه هاى شخص جزو اين دسته بوده باشند باز هم احتمال مرگ در اين افراد پايين مى آيد.
او توضيح مى دهد در خانواده هايى با ميانگين اميد به زندگى بالا حتى اگر عوامل خارجى و اكتسابي باعث شده باشد كه خود والدين عمر طولانى نداشته باشند به دليل انتقال ژن طول عمر به فرزند افزايش طول عمر براى فرزندشان مطرح خواهد بود.
يافته هاى اينچنينى حاكى از آن است كه واقعاً ژنى با عنوان ژن طول عمر در انسان ها وجود دارد.
این مطالعه در ۷ ژانویه در مجله Nature Communications منتشر شد.
‏Eline Slagboom، استاد اپیدمیولوژی مولکولی در دانشگاه لیدن، گفت که محققان به مدت طولانی ژن های مرتبط با طول عمر را جستجو کرده اند اما این ژن ها برای مشخص کردن دقیق سختتر از مشخص كردن ژن هايى مانند بیمارى هستند.
‏Slagboom مى گويد: “این مسئله باعث شده است که ما در انتخاب افرادی که باید در آنها به دنبال اين ژن ها باشیم بسیار سختگير تر باشيم.”
“اگر شما یک گروه تصادفی از افراد بالای ۱۰۰ سال را مورد بررسی قرار دهید، هر چند ممكن است استثنایی نيز باشد، به طور كلى احتمال خیلی زیاد است که بسیاری از آنها در واقع متعلق به خانواده ای باشند که ژن طول عمر در آنها قابل انتقال نيست. چرا كه در انتخاب تصادفى ممكن است بالا بودن سن آنها كاملاً شانسى مثلا بهتر بودن محيط زندگى داشتن كودكى سالم تر و مواردى از اين قبيل بوده باشد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (2)
  1. سلام
    سایت و محتوای جالبی دارید
    خدا قوت
    ب خصوص که اکثرا دانسجوی پزشکی هستید و با وجود مشغله درسی ان قد فعالید خیلی جالب تره

    عنوان شما یک فعل “کنید” بعد “نگاه” کم داره
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید