انتشار این مقاله


نوع جدیدی از عروق خونی در استخوان ها کشف شده است

وقت آن رسیده است که کتاب‌های آناتومی بازنویسی شوند: نوع جدیدی از عروق خونی در استخوان ها کشف شده است.

وقت آن رسیده است که کتاب‌های آناتومی بازنویسی شوند: نوع جدیدی از عروق خونی در استخوان ها کشف شده است. این عروق که قبلا ناشناخته بودند، از سطح استخوان‌ها تا حفره داخلی‌شان عبور می‌کنند و ممکن است باعث فهم بهتر بیماری‌های استخوانی از جمله استئوپورزیس و بیماری‌های سیستم ایمنی شود.

‏Matthias Gunzer از دانشگاه Duisburg-Essen در آلمان می‌گوید که عجیب است که هنوز مواردی درمورد آناتومی انسانی برای کشف‌کردن وجود دارد. ما در ناحیه جدید عروق خونی‌ای کشف کرده‌ایم که قبلا چیزی درموردش نمی‌دانستیم.

آناتومی انسانی معمولا به عنوان حوزه‌ای برای اکتشافات بزرگ مداوم دیده نمی‌شود، اما حتی امروزه هم بافت‌ها یا ارگان‌های جدید به ندرت کشف می‌شوند.

تیم Gunzer یافته‌های خود را با استفاده مواد شیمیایی روی استخوان موش برای شفاف‌سازی بدست آوردند. سپس توانستند عروق خونی قرمز ریز عبوری از محور استخوان را ببینند. آن‌ها در پایین استخوان ساق پا حیوانات -اندازه‌ی چوب کبریت- حدود هزار تا از این مویرگ‌ها را مشاهده و عروق ترنس-کورتیکال نامگذاری کردند. پیش از این محققان می‌دانستند که تعداد اندکی عروق خونی وارد استخوان می‌شود که یا تا انتهای استخوان ویا تا وسطش ادامه می‌یابد. به تازگی مویرگ‌هایی را کشف کرده‌اند که کل استخوان را می‌پوشانند و بیشترین میزان جریان خونش را تامین می‌کنند.

انسان‌ها نیز مشابه این عروق خونی را دارند؛ همانطور که این تیم آن‌ها را در قطعات کوچکی از استخوان ران انسان مشاهده کردند. انواع دیگری از عروق خونی وجود دارد که استخوان‌های انسان را تغذیه می‌کند، بنابراین عروق ترنس-کورتیکال ممکن است کمتر از میزان کل جریان خون را تشکیل دهد؛ اما هیچکس تاکنون میزان آن‌ها را در کل استخوان‌های بدن شمارش نکرده است.

مغز استخوان جایی است که سلول‌های ایمنی ساخته می‌شوند و در موش‌ها، عروق ترنس-کورتیکال مسیری کلیدی برای خروج سلول‌های ایمنی ایجاد کرده‌اند؛ مشابه همین ممکن است در انسان‌ها نیز وجود داشته باشد.

سال گذشته، گروه دیگری دریافته بودند که موش‌ها دارای مویرگ‌های مشابهی بین بافت مغز و مغزاستخوان در صفحات تشکیل‌دهنده‌ی جمجمه هستند. هنگامی که موش‌ها دچار سکته مغزی و مننژیت می‌شوند، سلول‌های ایمنی جمجمه از این مسیر برای رسیدن به مغز استفاده می‌کنند؛ احتمالا برای پاسخ به آسیب. اما مشخص نیست که آیا انسان‌ها نیز دارای این عروق خونی در جمجمه خود هستند یا نه.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید