انتشار این مقاله


قرص‌های ضدبارداری با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارند

یک تحقیق جدید نشان داد که انواع جدیدتر قرص‌های ضدبارداری ، خطر ابتلا به سرطان سینه را به همان اندازه‌ی انواع قدیمی‌تر که در دهه ۱۹۹۰ رها شده‌بودند، افزایش می‌دهند. قرص‌های ضدبارداری با کمی افزایش در خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارند. مطالعه‌ای روی نزدیک به ۲ میلیون زن دانمارکی نشان داد؛ زنانی که […]

یک تحقیق جدید نشان داد که انواع جدیدتر قرص‌های ضدبارداری ، خطر ابتلا به سرطان سینه را به همان اندازه‌ی انواع قدیمی‌تر که در دهه ۱۹۹۰ رها شده‌بودند، افزایش می‌دهند.

قرص‌های ضدبارداری با کمی افزایش در خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارند.

مطالعه‌ای روی نزدیک به ۲ میلیون زن دانمارکی نشان داد؛ زنانی که قرص‌های با ترکیبات مدرن را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که هرگز از روش پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده نکرده‌اند، ۲۰ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه دارند.

لینا مورچ، نویسنده‌ی تحقیق و یکی از اپیدمیولوژیست‌های ارشد دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، گفت: “این خطر با افزایش مدت زمان استفاده افزایش می‌یابد و بیش از پنج سال باقی می‌ماند، اگر بیش از پنج سال استفاده شود.

با این حال، کارشناسان هشدار دادند که خطر مطلق سرطان سینه برای هر یک از زنان مصرف‌کننده بسیار پایین است.

با این حال، مایا گودت، مدیر استراتژیک تحقیقات سرطان سینه و سرطان زنان انجمن سرطان آمریکا، گفت که میزان مشابهی از خطر، اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا را در اوايل دهه ۱۹۹۰ وادار به جمع آوری داروهای با ترکیبات بالای استروژن، از بازار عرضه کرد.

گودت، که بخشی از این مطالعه نبود، گفت: “تغییراتی در فرمولاسیون ضد‌بارداری‌های خوراکی در دهه ۹۰ میلادی صورت گرفته‌است و امید بود که این فرمولاسیون خطر ابتلا به سرطان سینه را پایین آورد.” “ما از این اطلاعات می‌بینیم که اینطور نشد.”

مورچ و گودت خاطر نشان کردند که سرطان سینه در زنان جوان‌تر نسبتا غیرمعمول است، بنابراین خطر کلی سرطان سینه در زنان جوان هنوز هم کم است حتی اگر قرص مصرف کنند.

و آخرین مطالعه فقط یک ارتباط را نشان داد – ثابت نکرد که مصرف انواع جدید قرص در واقع موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه شد.
محققان محاسبه کرده‌اند که به نظر می‌رسد خطر کلی ایجاد شده توسط مصرف قرص برای یک سال، یک مورد سرطان سینه اضافی به ازای هر ۷،۶۹۰ زن ۱۵ تا ۴۹ ساله است.

گودت گفت: “زنان در این گروه سنی [از قبل]  خطر مطلق بسیار کمی برای سرطان سینه دارند.” “گرفتن  یک ریسک مطلق بسیار کم و اضافه کردن آن به میزانی کم، هنوز هم یک ریسک پایین است”.

اولین سری قرص‌های ضد بارداری حاوی دوز بالای ۱۵۰ میکروگرم استروژن بود. گودت گفت که از زمانی که تحقیقات شروع کردند به ارتباط دادن استروژن به سرطان سینه، FDA هر فرمولاسیون حاوی بیش از ۵۰ میکروگرم استروژن را از بازار جمع کرد.

گودت گفت، امروزه اکثر نسخه‌های قرص حاوی ۱۵ تا ۳۵ میکروگرم استروژن هستند. آنها همچنین شامل پروژستین، یک فرم مصنوعی هورمون زنانه پروژسترون است که به تنظیم چرخه ماهانه ماهانه کمک می‌کند.

مورچ و همکارانش در سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ ، ۱.۸ میلیون زن را فالو کردند که ببینند آیا مقدار کمتر استروژن باعث کاهش یا حذف خطر ابتلا به سرطان سینه شده‌است یا خیر.

آن‌ها دریافتند که زنان مصرف‌کننده‌ی قرص‌های ضدبارداری استروژن / پروژستین حدود ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

محققان ریسک مشابهی از سرطان سینه را در قرص‌های ضدبارداری که فقط شامل پروژستین هستند و همچنین IUD‌ هایی که پروژستین آزاد می‌کنند، پیدا کردند.

مارچ خاطرنشان کرد: “محصولات صرفا پروژستینی نیز خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش داده است. “بنابراین، صرفا استروژن نیست که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.”

گودت گفت: “استروژن تمرکز اصلی تحقیقات سرطان پستان را به طور کلی به خود اختصاص داده است و بنابراین ما درباره استروژن بیشتر از پروژسترون می‌دانیم.” “تصور می‌شود که پروژسترون احتمالا نقش مهمی در سرطان سینه ایفا می‌کند، اگرچه تحقیقات ما به اندازه استروژن بالغ نیست.”

گودت و مورچ گفتند که زنان باید با پزشک یا متخصص زنان خود در مورد گزینه های پیشگیری از بارداری خود صحبت کنند.

گودت گفت: “آنها نباید لزوما آنچه را انجام می‌دهند تغییر دهند. “در این مقاله برخی پیشنهادات وجود دارد که زنان ممکن است بخواهند به تغییر روش پیشگیری از بارداری خود در ۴۰ سالگی خود فکر کنند، زمانی‌که خطر کلی سرطان سینه شروع به افزایش می‌کند.”

این مطالعه جدید ۷ دسامبر در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

زهرا رئیسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید