انتشار این مقاله


آیا با وجود ابتلا به اندومتریوز می‌توانم باردار شوم؟

بسیاری از زنان مبتلا به آندومتریوز می‌توانند باردار شوند – گرچه اندومتریوز می‌تواند بارداری را دشوارتر کند. حدود نیمی از زنان مبتلا به آندومتریوز ممکن است دچار مشکل شوند. اما با درمان، اندومتریوز خفیف تا متوسط نمی‌تواند مانع شما در داشتن یک نوزاد باشد.

بسیاری از زنان مبتلا به آندومتریوز می‌توانند باردار شوند – گرچه اندومتریوز می‌تواند بارداری را دشوارتر کند. حدود نیمی از زنان مبتلا به آندومتریوز ممکن است دچار مشکل شوند. اما با درمان، اندومتریوز خفیف تا متوسط نمی‌تواند مانع شما در داشتن یک نوزاد باشد.


مقاله مرتبط: اندومتریوز: عامل خطر برای سرطان تخمدان؟


ارزیابی ناباروری شما

اگر تلاش شما برای بارداری ناموفق بوده ، پزشک شما به شما در تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی کمک می‌کند. اولا شما یک ارزیابی دارید که تعیین می‌کند که آیا علاوه بر اندومتریوز که بر باروری شما تأثیر می‌گذارد مورد دیگری وجود دارد یا خیر. عوامل دیگر عبارتند از:

  • مشکلات در تولید و آزادسازی تخمک (تخمک گذاری)
  • اختلالات رحم
  • ناهنجاری‌های دهانه رحم
  • اختلالات اسپرم در مردان

مقاله مرتبط: اندومتریوز عوارض حاملگی و زایمان را افزایش می‌دهد


 

جراحی کانسرواتیو

داروهایی که معمولا برای مدیریت اندومتریوز استفاده می‌شود، مانند هورمون‌ها، لزوما باعث افزایش باروری نمی‌شوند. پزشک شما ممکن است عمل جراحی را پیشنهاد دهد به منظور:

  • تسکین درد
  • دانستن میزان پیشرفت اندومتریوز
  • حذف بافت اندومترویزبا رشد بیش از حد که ممکن است مانع رسیدن اسپرم به تخمک شود

مقاله مرتبط: ارتباط اندومتریوز و باروری


درمان کمکی به باروری

اگر عمل جراحی کانسرواتیو موثر نباشد و یا اندومتریوز شدید باشد، پزشک ممکن است درمان کمکی به باروری (ART) پیشنهاد کند. این درمان‌های باروری عبارتند از:

  • تلقیح داخل رحمی (IUI)- این روش از یک لوله بلند و باریک برای وارد کردن اسپرم جمع شده در داخل رحم استفاده می‌کند. گاهی اوقات، پزشکان IUI را بعد از دوره‌ای از داروهایی که تحریک تخمک گذاری را انجام می‌دهند، اجرا می‌کنند. این امر می‌تواند شانس شما را برای بارداری افزایش دهد.
  • ابرتخمک‌گذاری- این درمان شامل داروهایی است که تولید تخمک را تحریک می‌کنند. هنگامی که با IUI ترکیب می‌شود، می‌تواند به درمان ناباروری مربوط به اندومتریوز کمک کند.
  • لقاح آزمایشگاهی (IVF)- در این روش، یک پزشک نمونه‌های تخمک و اسپرم را از زوج بازیابی می‌کند. سپس، نمونه‌ها در یک آزمایشگاه به هم ملحق می‌شوند، و در این مرحله جنین را تشکیل می‌دهند. پروسه دیگری برای ایمپلنت جنین داخل رحم وجود دارد.

اگر اندومتریوز دارید و می‌خواهید نوزاد داشته باشید، با پزشک خود در مورد گزینه‌های خود صحبت کنید. پزشکان گاهی به زنان مبتلا به آندومتریوز توصیه می‌کنند تا تاخیری در داشتن فرزند نداشته باشند، زیرا ممکن است وضعیت با گذشت زمان تشدید شود.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید