انتشار این مقاله


معرفی کتاب: مانیفست یک فمنیست

این کتاب برخلاف نامش -که آدم را یاد مری ولستون‌کرافت و هم‌قطارانش می‌اندازد- یک مانیفست سفت و سخت برای ورود به فرقه‌های مخفی فمنیستی یا انجمن‌های سرّی نیست.

چیماماندا انگوزی آدیشی را، خوانندگان فارسی‌زبان اولین بار با داستان‌های کوتاهی که در مجله‌ی داستان همشهری چاپ می‌شد، شناختند؛ نویسنده‌ی جوانِ نیجریه‌ای که رمان‌، داستان کوتاه و ناداستان می‌نویسد.
آدیشی برای یک و نیم سال در رشته‌ی پزشکی تحصیل کرد در حالی علاقه‌ی اصلی‌اش نبود(به قول خودش سر کلاس‌های آناتومی شعر می‌نوشت) تا این که تصمیمش را گرفت و به ایالات متحده مهاجرت کرد تا جامعه‌شناسی و علوم سیاسی بخواند.

از مشهورترین آثار ناداستانی نویسنده، کتاب همه‌ی ما باید فمنیست باشیم است، که به زودی در این سایت معرفی خواهد شد. کتاب مانیفست یک فمنیست -که امروز معرفی می‌کنیم- یه کتاب کم حجم و بی‌نهایت خوش‌خوانش است و شاید خواندنش -در این ایام امتحانات- حتی یک ساعت هم وقتتان را نگیرد.

کتاب برخلاف نامش -که آدم را یاد مری ولستون‌کرافت و هم‌قطارانش می‌اندازد- یک مانیفست سفت و سخت برای ورود به فرقه‌های مخفی فمنیستی یا انجمن‌های سرّی نیست. کتاب درباره‌ی کودکی است که تازه به دنیا آمده. کتابِ مانیفست یک فمنیست، در واقع نامه‌ی آدیشی به دوستش آیجیوله است که به تازگی صاحب دختری شده. آیجیوله از آدیشی می‌پرسد که چه طور فرزندش را یک فمنیست بار بیاورد، و آدیشی در پانزده پیشنهاد پایه‌های تفکر ابتدایی فمنیستی لازم برای پرورش یک کودک را شرح می‌دهد.

خیلی از پیشنهادهای کتاب در نگاه اول بدیهی هستند و شاید روزانه هزاران بار بشنویم به دیگران هم تذکرشان بدهیم، ولی فقط وقتی مسئله‌ی رشد یک انسان دیگر مطرح است متوجه می‌شویم که فقدان این اصول بدیهی چه تاثیری روی یک زندگی می‌توانند داشته‌باشند‌.

خواندن کتاب لذت‌بخش است، چون تصویر آینده‌ای را برایمان تصویر می‌کند که در آن فرزندانمان محکوم به تن دادن به زنجیرهای جامعه نیستند. آینده‌ای که آن کودکانمان متحمل رنج‌هایی نخواهند شد، که ما شدیم. تصویری از دنیایی برای زندگی جای بهتری است، و در بهتر شدن آن تک تک ما سهم داریم. تک تک ما جهان را برای فرزندانمان امن تر خواهیم کرد؛ و ارسطو می‌گوید نمی‌توانید خوشحال باشید، مگر این که فرزندانتان خوشحال باشند.

به دخترت بیاموز که چیزهایی به نام نقش‌های جنسیتی، مزخرفاتی بیش نیستند. هرگز به اون نگو که باید این کار را انجام بدهد یا آن کار را انجام ندهد، چون او دختر است.
عبارتِ “چون تو دختر هستی”، هرگز دلیل برای هیچ‌چیزی نیست؛ هیچ چیز!

مشخصات کتاب

نام: مانیفست یک فمنیست
نویسنده: چیماماندا انگوزی آدیشی
مترجم: فاطمه باغستانی
نشر کوله پشتی
شماره‌ی کتاب‌شناسی ملی: ۴۷۲۴۶۸۵

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید