انتشار این مقاله


خواندن ذهن دیگر آن‌قدرها دور از دسترس نیست

محققین دانشگاه کلمبیا سیستمی را طراحی کرده‌اند که افکار را به گفتاری واضح تبدیل می‌کند.

محققین دانشگاه کلمبیا سیستمی را طراحی کرده‌اند که افکار را به گفتاری واضح تبدیل می‌کند. این اختراع تأثیری شگرف بر زندگی کسانی خواهد داشت که قدرت تکلم خود را از دست داده‌اند. محقق نیما مسگرانی گفت:

صدای ما به برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و محیز اطراف کمک می‌کند به همین دلیل از دست دادن توانایی تکلم برای هرکس یک فاجعه محسوب می‌شود. با مطالعه‌ی جدید نشان دادیم به کمک تکنولوژی درست افکار این افراد می‌تواند رمزگشایی شود و توسط شنونده درک شود.

روز آزمایش

با توجه به مقاله‌ی منتشر شده در ژورنال Scientific Reports محققین کار خود را با الگوریتمی شروع کردند که صدایی شبیه انسان تولید می‌کرد.

این دقیقا همان فناوری ست که توسط آمازون، اکو و Siri اپل استفاده می‌شود.

در ادامه، محققین از ۵ بیمار صرع که قرار بود تحت جراحی قرار بگیرند خواستند تا به جملات کسی که صحبت می‌کرد گوش کنند و محققین در همان حین الگوی نورونی فعالیت مغزی بیماران را بررسی می‌کردند. سپس به کمک این الگو، الگوریتم خود را برنامه‌ریزی کردند و آن را “vocoder” نامیدند.

گوش کنید

سپس نوبت به آن رسید کارایی این دستگاه مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای این کار، محققین از بیماران صرعی خواستند که به کسی که از صفر تا نه را می‌شمارد گوش کنند و محققین در همین حین سیگنال‌های مغزی آن‌ها را ضبط کردند. سپس سیگنال‌های ضبط شده را وارد الگوریتم کردند. در نهایت برای فهمدن اینکه چقدر قابل فهم است از ۱۱ نفر خواستند تا به آن گوش دهند.

ما فهمیدیم که در ۷۵ درصد موارد افراد می‌توانند متوجه صداها شوند و سپس آن را تکرار کنند. این عدد بسیار بیشتر از تلاش‌های پیشین در این زمینه بوده است. صداهای ایجاد شده توسط Vocoder دقیق و شبکه‌ی عصبی قدرتمند، کلماتی که بیمار به آن گوش داده بود را با دقت بالایی بازیابی کرده بودند

خواندن ذهن

در حال حاضر این سیستم تنها می‌توانند افکار فرد در حالی گوش دادن به یک مکالمه را بازیابی کند اما محققین در تلاش هستند این مطالعه را در حین تفکر فرد در مورد مکالمه یا صحبت کردن او انجام دهند.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید