انتشار این مقاله


روز جهانی سرطان: من هستم و می‌توانم به دیگران کمک کنم

دوشنبه، چهارم فوریه ۲۰۱۹، مصادف با روز جهانی سرطان است.

دوشنبه، چهارم فوریه ۲۰۱۹، مصادف با روز جهانی سرطان است. در این روز، نهادهای مختلف و مردم عادی گرد هم آمده، و برای آگاهی‌بخشی در مورد سرطان و تبدیل ساختن آن به یک اولویت جهانی در حوزۀ سلامت، تلاش می‌کنند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ۹.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ در نبرد با سرطان جان خود را از دست داده‌اند؛ این میزان برابر است با ۲۶ هزار مرگ در هر روز، که بسیار قابل توجه است. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان طی سال‌های آتی افزایش پیدا خواهد کرد.

در روز جهانی سرطان که چهارم فوریه هر سال گرامی داشته می‌شود، انجمن‌های مردمی گوناگون در سرتاسر دنیا با برگزاری جشنواره‌ها، پیاده‌روی‌ها، گردهمایی‌ها و کمپین‌های آگاهی‌بخشی عمومی، به تمام اقشار مردم می‌آموزند که با شرکت در غربالگری و تشخیص به موقع بیماری، می‌توان به راحتی با سرطان مبارزه کرد. پیروی از رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت جسمانی روزانه و ترک مصرف سیگار از دیگر مواردی است که روز جهانی سرطان تمام مردم را به انجام دادن آن تشویق می‌کند. یکی از کلیدی‌ترین گام‌ها در مدیریت این بیماری سرسخت این است که کشورها آن را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در حوزۀ سلامت به رسمیت بشناسند.

در روز جهانی سرطان چگونه به خودمان کمک کنیم:

  • داشتن سبک زندگی سالم با برداشتن قدم‌های کوچکی مانند دوری از مواد مخدر، برخاستن از پشت میز و داشتن فعالیت جسمانی کافی، پیروی از رژیم غذایی سالم، کنار گذاشتن الکل و محافظت از پوست در برابر آفتاب.
  • بالاتر بردن اطلاعات عمومی در مورد علائم و نشانه‌های سرطان، و هم‌چنین گایدلاین‌های مربوط به تشخیص زودهنگام، چرا که تشخیص به موقع بیماری کمک بسیاری به درمان می‌کند.
  • به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی از بیماری سرطان با دیگران و پیوستن به گروه‌های حمایتی برای ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در زندگی.
  • و در صورت امکان، ادامه دادن به فعالیت‌های روزانه در حین درمان و پس از طی دورۀ درمانی، به عنوان فرصتی برای حفظ هنجار شخصی، ارتباط با دیگران و منبع درآمد.

در روز جهانی سرطان چگونه به دیگران کمک کنیم:

  • حمایت کردن از بیماران مبتلا به سرطان در برابر آسیب‌های جسمانی و روحی ناشی از بیماری، حتی پس از پایان دورۀ درمان.
  • دعوت کردن از دولت‌مردان برای تخصیص دادن منابع مالی و انسانی کافی جهت کاستن از بار مرگ و میر سرطان و کمک کردن به ارتقای کیفیت زندگی بیماران
  • آگاهی‌بخشی به خود و دیگران در مورد حلقۀ ارتباطی قدرتمند بین سبک زندگی و خطر ابتلا به سرطان
  • پایان دادن به باورهای نادرست و حقایق به ظاهر علمی غلط که موجب منزوی گشتن بیماران در بعضی از جوامع می‌گردد.
  • تشویق کردن مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات جهت اتخاذ برنامه‌های تغذیه‌ای و ورزشی سالم و منع مصرف سیگار
میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید