انتشار این مقاله


مواجهه‌ ی کودکان با آلودگی هوا می‌تواند خطر چاقی و افزایش وزن را در کودکان افزایش بدهد

مطالعات نشان داده آلودگی هوا در دو محیط خانه و به خصوص مدرسه میزان شیوع چاقی و افزایش وزن را در کودکان بالا می‌برد.

مواجهه با آلودگي هوا به خصوص در مدرسه مي‌تواند كودكان را در معرض چاقي و افزايش وزن قرار دهد. اين نتيجه‌ی يك مطالعه‌ی ‌انجام شده بر روي ٢٦٦٠ کودک ۱۰-۷ ساله در ٣٩ مدرسه‌ی بارسلونا در مركز جهاني سلامت  بارسلونا است كه توسط la caxia پشتيباني مي‌شود.

مطالعات كمي ارتباط بين آلودگي هوا با افزايش خطر چاقي و اضافه وزن را نشان داده‌اند؛ اما اين مطالعات بيشتر محدود به محيط خانه بدون در نظر گرفتن محيط مدرسه بوده است. اما اين مطالعه كه در مجله‌ي Environment International منتشر و تحت نظر پروژه‌ي breathe انجام شد‌، براي اولين بار ارتباط بين چاقي و افزايش وزن را با ميزان آلودگي هوا در دو محيط كوچك نشان داد. اولين محیط مدرسه می‌باشد،‌ كه كودكان بيشتر زمان خود را در آنجا سپري مي‌كنند و دومين محیط خانه است.

محققان در اين پروژه از يك طرف اطلاعات مربوط به قد و وزن دانش آموزان را جمع‌آوري كرده و توده‌ي بدني (BMI) آن‌ها را حساب كردند و از طرف ديگر حسگرهایی براي اندازه‌گيري ميزان  NO2 /EC/ PM2.5 و ذرات فوق‌العاده ريز در حياط مدرسه به مدت يك هفته در تابستان و يك هفته در زمستان به كار گذاشتند. آن‌ها هم چنين ميزان مواجهه‌ی كودكان با NO2/NOx/PM2.5/PM10 و PMcoarse  در محيط خانه را تخمين زدند. طبق گفته‌ي Jeroen de Bont، محقق مركز ISGlobal و IDIAP Jordi Gol، نتايج اوليه بدين صورت است:

ما مشاهده كرديم كودكانی كه با مقدار متوسط يا مقدار بالاي آلاينده‌ها مثل ذرات كوچك NO2/PM2.5/EC در مدرسه در ارتباط بوده‌اند، نسبت به كودكاني كه مواجهه‌ی كمتري داشته‌اند بيشتر در خطر چاقي و افزايش وزن هستند. همچنين مواجهه‌ با مقدار بالاي PM10 در خانه مي‌تواند خطر چاقي و افزايش وزن را افزايش دهد اما در اين مورد تنها مي‌توان ميزان مواجهه با PM10 را تخمين زد.


بیشتر بخوانید: 


بنا به گفته‌ی ‏Martin Vrijhed، محقق ديگر ISGlobal و هماهنگ كننده‌ي مطالعه، نتايج اين مطالعه بنابه بعضي محدوديت‌ها بايد با احتياط تفسير شود. هم‌چنین در مطالعات مقطعي ما تنها اطلاعاتي از يك زمان معين داريم و براي تایید ماهیت مطالعه، اطلاعات کافی نداریم. از این رو، برای رسیدن به نتایج قابل اتکاتر، به مطالعات طولی جدیدی نیاز داریم. طوری که پایش شرکت‌کنندگان در طول زمان صورت گیرد.

‏de Bont توضيح مي‌دهد كه:

با توجه به مکانیسم ارتباط آلودگي هوا و افزايش وزن، بعضي مطالعات بر روي حيوانات نشان مي‌دهد كه آلودگي می‌تواند ميزان استرس اكسيداتيو، مقاومت به انسولين و التهاب سيستميك را كه همه از عوامل ايجاد كننده‌ي چاقي هستند، افزايش بدهد.

بيشتر كودكان تحت مطالعه در مدرسه و خانه مواجهه‌ي بيشتري با آلاينده‌ها نسبت به آنچه سازمان بهداشت جهاني پيشنهاد كرده  داشتند. مخصوصا بيشتر از ٧٥٪؜ كودكان مواجهه‌ي بيشتر از μg/m3١٠ با PM2.5 كه پيشنهاد سازمان بهداشت جهاني بود، داشتند. هم چنين بيش از ٥٠٪ ؜آن‌ها بيش از مقدار بي‌خطر NO2 كه μg/m3٤٠ مي‌باشد، تنفس كرده‌اند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید