انتشار این مقاله


آیا باکتری‌های زبان در تشخیص سرطان پانکراس نقش دارند؟

فلور طبیعی زبان می‌تواند در تشخیص سرطان پانکراس کمک‌کننده باشد.

سرطان پانکراس یک بیماری تهاجمی است که احتمال زنده ماندن بیماران کمتر از پنج سال است. تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس به پیشگیری از گسترش آن و حتی درمان بیماران کمک می‌کند. ولی کدام تست بهترین نتیجه را در تشخیص سرطان پانکراس می‌دهد؟
به گزارش مرکز ملی سرطان حدود یک و شش درصد از بزرگسالان آمریکا با سرطان پانکراس تشخیص داده می‌شوند. آنان همچنین اعلام کردند که ۵۵۴۴۰ مورد جدیدی سرطان پانکراس در سال شناسایی شده است. تنها ۸/۵ درصد از افرادی که بعد از تشخیص سرطان پانکراس، تحت درمان قرار گرفتند، توانستند پنج سال زنده بمانند. این بدین معنی است که محققان به دنبال روش‌های درمانی بهتر و کارساز تری برای این نوع سرطان مراحل اولیه می‌باشند.

تشخیص سرطان پانکراس در همان مراحل اولیه، می‌تواند احتمال پاسخ به درمان را افزایش دهد. ولی با این وجود، این نوع سرطان در مراحل اولیه علائم خفیف و مبهمی دارد و معمولا به مدت طولانی تشخیص داده نمی‌شود.


مقاله ی مرتبط: تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس با استفاده گوشی‌های هوشمند


در مطالعات اخیری که در چین انجام گفته، گروهی از محققان می‌خواهند از میکروبیوم زبان به عنوان ابزاری برای تشخیص سرطان پانکراس استفاده کنند. یافته‌های این محققان که در ژورنال Oral Microbiology چاپ شده است، نشان می‌دهد که باکتری‌های موجود در روی زبان افراد سالم با افراد مبتلا به سرطان پانکراس با هم متفاوت است.

تغییر اساسی در باکتری های ساکن دهان

در این مطالعه، محققان سی نفر از بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در مراحل اولیه و بیست و پنج نفر از افراد سالم را به عنوان گروه کنترل انتخاب کردند. تمامی افراد شرکت داده شده در این مطالعه، در محدوده‌ی سنی ۴۵ تا ۶۵ ساله بودند و هیچ بیماری دیگری از جمله بیماری‌های دهان و دندان نداشتند. همه‌ی این افراد سه ماه قبل از شروع پروسه، هیچ آنتی بیوتیک یا قرص دیگری مصرف نکردند.
دانشمندان نمونه‌هایی از زبان افراد را جمع‌آوری کرده و با استفاده از تکنیک‌های آنالیز توالی ژن، تنوع باکتری‌ها را بررسی می‌کنند.

بر اساس این آنالیز، تیم تحقیقاتی دریافت افرادی که سرطان پانکراس دارند، میکروبیوم‌های متفاوتی نسبت به افراد سالم دارند. دهان این افراد حاوی تعداد زیادی لپتوتریشیا و فوزوباکتریوم بوده ولی تعداد باکتری‌های پورفیروموناس و هموفیلوس کمتر است. دکتر لنجون لیی در این باره می‌گوید:

اگرچه مطالعات زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد، نتایج بدست آمده ارتباط نزدیکی بین توزیع میکروب‌های دهان و سرطان پانکراس نشان می‌دهد. اگر این موضوع به طور کامل تایید شود، می‌توان روش‌های تشخیصی و درمانی جدیدی برای این بیماری ابداع کرد.

نقش سیستم ایمنی

دلیل اینکه چرا افراد مبتلا به سرطان پانکراس، از میکروبیوم متفاوتی برخوردارند، این است که سلول‌های سرطانی پانکراس، سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به دنبال آن، تغییرات سیستم ایمنی باعث تسهیل رشد برخی از گونه‌های باکتری در دهان می‌شود.

تعیین ارتباط دقیق بین این نوع از سرطان و میکروفلور طبیعی دهان نیازمند تحقیقات گسترده می‌باشد. دانشمندان امیدوارند که این مطالعه آن‌ها را در راه درستی در جهت یافتن روش‌های درمانی و تشخیصی قرار داده باشد. همچنین این مطالعه ارتباطی بین سلامت پانکراس و مقدار باکتری در روده کشف کرده است. با این وجود این اولین بار است که محققان از باکتری‌های پوشاننده‌ی دهان برای تشخیص سرطان پانکراس استفاده می‌کنند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید