انتشار این مقاله


سالمندان چگونه می توانند از فرآیند از دست رفتن دندان جلوگیری کنند؟

متاسفانه در حدود ۲۷ درصد از سالمندان بالای ۶۵ سال، هیچ دندانی از خود ندارند. مطالعاتی که توسط دکتر داگلاس انجام شد نشان داد که در سال ۲۰۰۰ میزان ۳۵.۴ میلیون نفر در آمریکا دندان مصنوعی دارند و این تعداد تا سال ۲۰۲۰ به۳۷.۹ میلیون افزایش خواهد یافت. مرکز Silberg که مرکزی برای علوم مرتبط […]

متاسفانه در حدود ۲۷ درصد از سالمندان بالای ۶۵ سال، هیچ دندانی از خود ندارند. مطالعاتی که توسط دکتر داگلاس انجام شد نشان داد که در سال ۲۰۰۰ میزان ۳۵.۴ میلیون نفر در آمریکا دندان مصنوعی دارند و این تعداد تا سال ۲۰۲۰ به۳۷.۹ میلیون افزایش خواهد یافت. مرکز Silberg که مرکزی برای علوم مرتبط با دندان است توصیه می‌کند که از دست دادن دندان در میان سالمندان تاثیر منفی زیادی بر روی زندگی اجتماعی آن‌ها دارد.

بنابراین، در سال‌های پیری، بهتر است از روش‌های طبیعی و غیر تهاجمی برای تقویت دندان‌های خود استفاده کنید. درست مانند روش‌های مختلفی که برای اطمینان از اینکه کودکان دندان خود را مسواک می‌زنند، محدودیت‌های خاصی وجود دارد که سالمندان به بهبود سلامت دندان خود و از همه مهم‌تر، برای شکست دادن از دست دادن دندان نیاز دارند. در زیر به برخی نکات طبیعی و سبک زندگی اشاره شده‌است که می‌تواند به شما در کنترل از دست دادن دندان‌ها کمک کند.

 درباره آنچه میخورید اهمیت دهید

طبق مقاله‌ای از مرکز پزشکی راچستر، هنگامی که غذاهای با قند زیاد یا نشاسته‌ای را می‌خورید، تنها خود را تغذیه نمی‌کنید بلکه باکتری‌ها را نیز در دندان خود نیز تغذیه می‌کنید. وقتی قند در دهان شما با پلاک تماس پیدا می‌کند، اسیدهای حاصله می‌توانند ۲۰ دقیقه پس از اتمام غذا به دندان‌های شما حمله کنند. اگر این کار برای مدت طولانی تکرار شود، مینای دندان شما به فساد منجر می‌شود، و این گونه می‌تواند به طور بالقوه منجر به از دست دادن دندان شود.

بنابراین تغذیه سالم در سن شما در اولویت قرار دارد. این غذاها شامل میوه‌های غنی از فیبر و سبزیجات، چای سبز و سیاه، جویدن آدامس بدون شکر(که بزاق را تولید می‌کند که ذرات غذا را از دندان‌ها جدا می‌کند)و غذاهایی با فلوراید تولید می‌کنند. همه اینها مواد غذایی ضروری و مواد معدنی ضروری مختلفی را به دندان شما می‌دهند در نتیجه آن‌ها را سالم نگه می‌دارند.

ترک سیگار

نتایج حاصل از بررسی این تحقیق نشان می‌دهد که سالمندانی که سیگار می‌کشند در طول یک دوره زمانی تعداد کمتری دندان یا ریزش کلی دندانها را خواهند داشت. CDC گزارش می‌دهد که سیگار کشیدن ایمنی بدن شما را کاهش می‌دهد و این، کار را برای درمان بیماری‌های لثه سخت‌تر می‌کند. وقتی این وضعیت آدامس به پریودنتیت پیشرفته می‌رسد، می‌تواند استخوان و بافت را بشکند که دندان‌های شما را نگه می‌دارد و باعث از دست دادن آن‌ها ‌شود. با فرض اینکه هر چه بیشتر زنده باشید، هر چه بیشتر سیگار بکشید، احتمال بیشتری وجود دارد که این اعتیاد منجر به از دست رفتن دندان شود؛ شما باید سیگار کشیدن را ترک کنید.

دندان‌های از دست رفته را جایگزین کنید و دندان‌پزشک را بیشتر ببینید

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که اگر فاصله‌ای بین دندانها وجود داشته باشد، دندانها به تدریج از موقعیت خارج می‌شوند. ممکن است متوجه نشوید چون این حرکات تدریجی هستند، اما این حرکات هم دندان و هم لثه را تضعیف می‌کنند. این به این معنی است که اگر یک دندان یا دو دندان از دست داده‌اید، سریعا باید به دنبال دخالت یک دندان‌پزشک برای جلوگیری از آسیب بیشتر باشید. همچنین، پزشکان توصیه می‌کنند که هر ۶ ماه یک دندان‌پزشک را ببینید، اما از آنجایی که دندان‌های  سالمندان بیشتر ظریف ترند، شما باید این کار را بیشتر انجام دهید.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید