انتشار این مقاله


یک رژیم غنی از فیبر و سبزیجات می‌تواند باعث بهبود افسردگی شود!

یک رژیم سالم می‌تواند به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش دهد.

یک رژیم سالم می‌تواند به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش دهد. این اطلاعات نتیجه‌ی سودمند یک متاآنالیز از چندین کارآزمایی بالینی است.

محققان معتقدند که یک رژیم غذایی ضعیف می‌تواند منجر به ضعف روانی شود. زمینه‌های مشکلات سلامت روان پیچیده است؛ ولی برخی محققان پیشنهاد کرده‌اند رژیم غذایی به همان میزان که برای شناخت مشکلات قلبی، غدد درون ریز و گوارشی مهم است، برای روانشناسی نیز مهم است.

اما آیا شواهد کلی موجود این ادعا را تایید می‌کنند؟ دکتر Joseph Firth، یکی از محققان افتخاری دانشگاه منچستر در بریتانیا، محققان را هدایت کرد تا در این زمینه تحقیق مورد نظر را انجام دهند.

دکتر Firth و همکارانش متوجه شدند که رژیم غذایی ضعیف می‌تواند بر سلامت روان تاثیر منفی داشته باشد؛ ولی این بدان معنا نیست که تقویت رژیم یک فرد می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را بهبود بخشد.

بنابراین، برای تعیین اینکه آیا یک رژیم غذایی بهتر می‌تواند اختلالات خلقی را بهبود بخشد یا خیر، دانشمندان اطلاعات را روی ۴۶ هزار نفر آزمایش و نتایج خود را در مجله‌ی Psychosomatic Medicine منتشر کردند.

وعده‌های غنی از سبزیجات و فیبر، کلید سلامتی هستند

محققان از پایگاه‌های الکترونیکی زیادی اطلاعات در دسترس را بررسی کردند؛ به این ترتیب که “کارآزمایی‌های بالینی تصادفی” انجام شده در زمینه‌ی اثرات مداخلات رژیمی بر علائم افسردگی و اضطراب را جست‌وجو کردند.

دانشمندان جست‌وجوی خود را به ۱۶ کارآزمایی بالینی تصادفی کاهش دادند که اطلاعات را از ۴۵,۸۲۶ شرکت‌کننده جمع‌آوری کرده بود.

تجزیه و تحلیل نشان داد که هر نوع بهبود رژیم غذایی به طور چشمگیری علائم افسردگی را کاهش می‌دهد؛ اما تغییرات رژیم غذایی بر اضطراب تاثیری ندارد.

مداخلات رژیمی که افسردگی را بهبود می‌بخشد، شامل رژیم‌های کاهش وزن، رژیم‌های کم‌چربی و رژیم‌های غنی از مواد مغذی هستند.

دکتر Firth می‌گوید:

این واقعا خبر خوبی است!

اثرات مشابهی از هر نوع بهبود رژیم غذایی نشان می‌دهد که رژیم‌های خاص و ویژه‌ای برای افراد معمولی ضروری نیستند. در عوض، فقط ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی برای سلامت روان مفید است.

دکتر Joseph Firth می‌گوید:

به طور خاص، خوردن وعده‌های سالم که سرشار از فیبر و سبزیجات هستند و در عین حال کاهش مصرف فست‌فود و شکرهای تصفیه شده، برای جلوگیری از اثرات منفی غذاهای مضر بر سلامت روان کافی است.


مقاله مرتبط: آیا چیزی که می‌خورید، بر روحیه‌تان تاثیر می‌گذارد؟


رژیم سالم می‌تواند یک درمان مناسب باشد

هم‌چنین همکار مطالعه Brendon Stubbs، مدرس بالینی مرکز تحقیقات بیومدیکال NIHR Maudsley و کالج King لندن، یافته‌ها را گزارش و بر اهمیت ورزش تاکید می‌کند.

او می‌گوید:

نتایج ما در این مطالعه نشان داد که اگر مداخلات رژیم غذایی با ورزش همراه باشد، افراد مطالعه بهبود بزرگ‌تری را در علائم افسردگی خود تجربه می‌کنند.

او اضافه می‌کند:

روی هر رفته، اطلاعات ما به طور برجسته‌ای نشان می‌دهد خوردن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند درمان مناسبی برای افرادی با مشکلات خلق و خوی باشد.

به طرز جالبی، تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که شرکت‌کنندگان خانم این مطالعه، از بهبود رژیم‌ها، فواید بیشتری برای سلامت روان کسب کرده‌اند. این موضوع برای محققان جذاب است؛ زیرا این مورد نیز می‌تواند در ارتباط با مکانیزم‌هایی باشد که ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان را برقرار می‌کنند.

محققان می‌گویند هنوز درک نکرده‌اند که چرا برخی از اطلاعات آن‌ها به طور چشمگیری فواید بیشتری را برای زنان نشان می‌دهد و باید در زمینه‌ی این کشف، مطالعات بیشتری انجام دهند.

دکتر Firth می‌گوید:

هم‌چنین نیاز است تعیین کنیم چگونه فواید یک رژیم غذایی سالم مرتبط با بهبود سلامت فیزیکی است. این ارتباط می‌تواند از طریق کاهش چاقی، التهاب یا خستگی باشد؛ همه‌ی این موارد مرتبط با رژیم غذایی و تاثیر آن بر سلامت روان هستند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید