انتشار این مقاله


ماری جوانا احتمالاً بر تعداد اسپرم ها اثر مخرب ندارد

ماری جوانا می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را افزایش دهد و این می‌تواند ناشی از سطح بالای تستوسترون در افراد مصرف کننده‌ی آن باشد.

اثر ماری جوانا بر باروری : طبق يافته‌ي حيرت‌آوري محققان نشان دادند كه ماري جوانا اشکالی در تعداد اسپرم‌ها ایجاد نمی‌کند. طبق مطالعات جديد، مرداني كه در مقاطعی از زندگي‌شان ماري جوانا مصرف كرده‌اند، تعداد اسپرم‌هايشان نسبت به كساني كه اصلاً مصرف نكرده‌اند، بيشتر است. اين يافته با تحقيق قبلي كه نشان مي‌داد مصرف منظم كانابيس باعث كاهش تعداد اسپرم مي‌شود، در تضاد است. ‏Feiby Nassan، سرپرست مطالعه‌ی جدید و متخصص بهداشت محیط در دانشکده بهداشت عمومی T. H. Chan هاروارد  در بوستون، گفت:

اين يافته‌هاي غير منتظره در تحقيقات ما نشان داد كه ما اطلاعات خيلي كمي در مورد اثرات شاهدانه بر روي باروري داریم. در واقع ما چيز قطعي در مورد تأثيرات این ماده بر روي سلامت نمي‌توانيم بگوييم.

آیا ماری جوانا بد است؟

ماري جوانا شايع ترين داروي مورد استفاده در سرتاسر جهان است. حدود ١٨٣ ميليون نفر از ماري جوانا در سطح جهان استفاده مي‌كنند. علي رغم مقبوليت روز افزون آن، ما اطلاعات خيلي كمي در مورد تأثير مصرف ماري جوانا بر سلامت باروري داريم. تحقيقات كمي که تأثير مصرف ماري جوانا بر باروري مردان را بررسی کرده‌اند، نشان‌دهنده‌ي تأثير بد ماري جوانا برروي اسپرم‌ها بوده‌اند. به طور مثال تحقيق در سال ٢٠١٥ بر روي يك مرد دانماركي كه بيش از يك بار در هفته ماري جوانا مصرف مي‌كرد، نشان داد كه تعداد اسپرم‌ها كاهش يافته است. تحقیقات دیگر نشان داد که استفاده از ماری جوانا باعث کاهش سرعت حرکت اسپرم و حجم انزال می‌شود.
در مطالعه‌ي جديد Nassan و همكارانش، حدود ٦٦٠مرد از زوج‌هايي كه به مركز باروري عمومي بيمارستان ماساچوست بين سال‌هاي ٢٠٠٠تا ٢٠١٧ آمده بودند، براي شركت در پژوهش استخدام شدند. بيشتر مردان تحصيلات دانشگاهي داشته، سفيد پوست و سيگاري‌هاي غير تنباكو در سن ٣٠ سالگي بودند. بيش از ١١٠٠ نمونه‌ي اسپرم براي تجزيه و تحليل تهیه شد. آن‌ها هم چنين پرسشنامه‌اي راجع به استفاده از موادمخدر را پر كردند كه اين پرسش را پرسيده بود كه آيا بيشتر از دو عدد سيگار ماري جوانا يا مقدار مشابه از گياه ماري جوانا را مصرف كرده‌اند؟ اغلب چه زمان‌هايي مصرف مي‌كنند؟ چه زمانی آن‌ها شروع به كشيدن كردند و آخرين باري که مصرف کرده‌اند، کی بوده است؟


بیشتر بخوانید:                                   


آیا ماری‌جوانا خوب است؟

محققان دريافتند مرداني كه ماري جوانا مصرف مي‌كردند، اسپرم هاي متراكم‌تري نسبت به مرداني كه مصرف نمي‌كردند داشتند. طبق نتايجي كه توسط تيم بررسي كننده در ژورنال  Human Reproduction گزارش شده، تراکم اسپرم‌ها در افراد مصرف كننده حدود ٦٣ ميليون در هر ميلي‌متر و در افراد غير مصرف كننده حدود  ٤٥ ميليون در هر ميلي‌متر بوده‌ است. همچنين تعداد كل اسپرم‌ها روند مشابهي را طي کرده‌ بودند. اگرچه Nassan از نتايج شگفت زده شده اما او گفت:

يافته‌ها مي توانند اين معني را داشته باشند كه مقدار كم ماري جوانا مي تواند باروري را افزايش دهد اما مقدار زياد آن مضر است. مطالعات قبلی که ارتباط منفی بین مصرف ماري جوانا و تعداد اسپرم را در بر داشت، بیشتر کسانی را که ماری جوانا را به طور منظم مصرف مي‌كردند، مد نظر داشت. در مقابل، اين تحقيق طيف وسيعي از افراد از جمله افرادي كه تنها چند بار در گذشته ماري جوانا مصرف كرده‌اند را در نظر دارد. تفسیر یافته‌های ما در حقیقت می‌تواند منعکس کننده‌ی این موضوع باشد که مردان با سطح تستوسترون بالاتر بیشتر به دنبال رفتار‌های پرخطر از جمله مصرف مواد مخدر هستند و رابطه‌ای که بین مصرف شاهدانه، تعداد اسپرم و سطح تستوسترون می‌بینیم به دلیل سطح بالای تستوسترون نسبت به سطح نرمال آن است؛ چرا که سطح بالای آن موجب افزایش تعداد اسپرم و همچنین مصرف شاهدانه می‌شود.

اگرچه مردانی که در مقطعی از زندگی‌شان ماری جوانا مصرف کرده بودند، دارای اسپرم ‌های بیشتری بودند؛ اما مطالعه نگاهی به علت و معلولی آن نکرد. طبق گفته‌ی Nassa یافته‌ها این نکته را بیان نمی‌کند که مصرف ماری جوانا تعداد اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد و این نتایج را نمی‌توان بر همه‌ی مردان ترتیب اثر داد چون مردانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند، مردانی بودند که برای درمان باروری با همسران خود به مرکز باروری مراجعه کرده‌ بودند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید