انتشار این مقاله


حدس بزنید کدام کلمه به بقیه‌ی انسان‌ها ثابت می‌کند شما ربات نیستید

کلمه هایی که به بقیه‌ی انسان ها ثابت می‌کند شما ربات نیستید

اگر بخواهید دیگران را قادر کنید که شما ربات نیستید، به آن‌ها چه می‌گویید؟ احتمالا بدین منظور با بیان احساساتتان این کار را انجام می‌دهید. درست حدس زدم؟ این‌ها درست است اما اگر از عملکرد بدنتان بعنوان نشانه انسانیت یاد کنید به احتمال زیاد دیگران بیشتر این را قبول می‌کنند.

یکی از این اعمال اختصاصی “poop” (قورت دادن یا خارج کردن باد شکم) است.

حداقل با یافته‌هایی که از مقاله “حداقل  ارزیابی Turing” بدست آمده در می‌یابیم که ارزیابی هوش انسان را به یک تک واژه محدود کرده‌اند.

آزمایش Turing از اسم فامیلی یک ریاضی دان به نام Alan Turing گرفته شده است. در این ارزیابی، هدف این است که آیا ماشین ها می‌توانند همانند انسان فکر کنند. برای مثال در یک گفتگوی کامپیوتری با AI است. در این آزمایش اگر فرد نتواند تشخیص دهد که دارد با یک ربات حرف می‌زند یا انسان، AI تست را قبول می‌شود.


بیشتر بخوانید: ربات ها جای انسان را در مشاغل خدماتی خواهند گرفت


در یک مقاله‌ی جدید، دو دانشمند متخصص در زمینه‌ی شناسایی John McCoy و Tomer Ullman از دپارتمان مغز و شناسایی دانشگاه MIT یک پیچیدگی را در این مفهوم کلاسیک توصیف کردند.

آن‌ها از ۱۰۸۹ فردی که در این مطالعه شرکت کرده بودند، خواستند که یک تک واژه‌ای را برای این هدف انتخاب کنند. انتخاب این واژه برای تشخیص انسان از ربات نیست بلکه هدف از این انتخاب فهمیدن این است که نشانه انسانیت چیست.

درصد بزرگی از شرکت کنندگان،یعنی ۴۵% آن‌ها چیزهایی در رابطه با احساسات پیشنهاد کردند، یعنی چیزی که محققان “درک ذهنی” می‌خوانند.

تاکنون متداولترین گزینه برای این منظور عشق بود. زمان چیزی بود که ۱۴% افراد بر آن توافق داشتند. واژه‌های مهربانی، بشر و خواهش به ترتیب، ۳/۵، ۳/۲ و ۲/۷ درصد پاسخ را به خود اختصاص داده بودند.


بیشتر بخوانید: هدستی که می‌تواند ذهن انسان را بخواند


در کل ۱۰ دسته کلمات وجود داشتند؛ از جمله غذاهایی مانند موز و پیتزا، غیر انسان مانند سگ یا ربات؛ زندگی و مرگ، لغاتی همچون درد و زنده؛ عملکرد بدن و ناسزا مانند “POOP” و “Penis”.

بخش بعدی مطالعه این بود که بدانید کدام یک از این کلمات می‌تواند به عنوان نشانه انسانیت افراد دیگر را متقاعد کند.

محققان به صورت تصادفی جفت واژه‌هایی را از برترین‌های هر گروه انتخاب کردند- مثل موز و همدلی – به گروه دیگری حدود ۲۴۰۵ نفر از شرکت کنندگان گفته شد که تعیین کنند کدام واژه توسط انسان و کدام توسط ماشین انتخاب شده است. (در حالیکه هر دو توسط انسان انتخاب شده بود.)

وظیفه‌ی این گروه این بود که تعیین کنند کدام یک مربوط به کدام است. به طرز غیرعجیبی، کلمه‌ای که کمترین رای را دریافت کرد، ربات بود. اما poop به طرز شگفت انگیزی انتخاب شد.

محققان عقیده دارند که بعضی از واژه‌های تابو به دلیل تاثیرات احساسی که دارند، به سادگی چیزی را توصیف می‌کنند.

بر اساس نوشته‌های منتشر شده در مقاله، واژه‌هایی همچون “عشق”، “رحمت” و “مهربانی” به دلیل رواجی که دارند به راحتی توسط انسان و ربات قابل تشخیص‌اند. با این وجود کلمات تابویی همچون “poop” که در گروه عملکرد بدنی قرار گرفته و بر احساس انسان اشاره دارد، می‌تواند نشانه انسانیت به هنگام گفتگوی کامپیوتری تشخیص داده شود.

نشان داده شد که کلمات بسیار مهم، ناسزاهای واضح و مبرهن که در مطالعه اول بعنوان واژه‌ی تشخیص انسان بودن تلقی شد، در مطالعه دوم بصورت قطعی به عنوان نشانه انسانیت تشخیص داده شد.

حال این اطلاعات در اینترنت پیدا می‌شوند، جایی که AI قدیمی با WiFi به آن دسترسی پیدا می‌کرد. در واقع این مطالعات در زمینه تشخیص انسان از ربات کمک خاصی به ما نمی‌کند. اما آن‌چه که باعث می‌شود انسان را از ربات تشخیص دهیم به پیش‌بینی و احساس ما بستگی دارد.

بر اساس گفته‌ی محققان، روشی که به ما کمک می‌کند درک خود را از انواع انسان‌ها، مرد یا زن بودن، کودک یا پیر بودن چینی یا شیلیایی بودن جستجو کنیم به حدس ما وابسته است.

محققان اظهار کردند:

اولین واژه‌ای را که اولین بار برای تشخیص انسان بودن بکار بردید به خاطر بیاورید. احتمالا این یک واژه رایج بوده یا به نظر می‌رسد. اما یکبار دیگر ذهن خود را در رابطه با توانایی مخفی تدبیر واژه‌هایی همچون پروانه، روحانی یا شیطنت به کار بگیرید. ممکن است خوشحال باشید که لغتی که به کار بردید شدیدا به لغت استفاده شده توسط انسان شبیه است.

ممکن است واژه‌ی شما برای دستیابی به معانی در وبسایت ها شما را راهنمایی کند و همچنین به صورت دقیق حدسهایی در رابطه با یکسان بودن دیگران بزند. همانگونه که عشق و مهربانی به عنوان نشانه انسانیت شناخته شده‌اند.

همچنین Poop نیز مانند سایر واژگان رایج به نظر می‌رسد.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید