انتشار این مقاله


کشف شکل تازه‌ای از ارتباط در مغز

محققان یک ارتباط نورونی را که تا پیش از این شناخته‌نشده بود، شناسایی کردند. آن‌ها گزارش کرده‌اند که این یافته‌ها می‌تواند به درک بهتر ما از فرآیندهای خاص مغزی و اختلالات نورونی کمک شایانی بکند.

محققان مهندسی زیست‌پزشکی از دانشگاه western reserve اظهار دارند که نوعی ارتباط نورونی را که تا پیش از این ناشناخته بود، شناسایی کرده‌اند، یافته‌ای که می‌تواند به درک بهتر ما از فرآیندهای خاص مغزی و اختلالات نورونی کمک شایانی بکند.

Dominique Durand محقق ارشد مطالعه می‌گوید:

هنوز نمی‌دانیم این کشف کا چه کاربردی دارد. ام به هر حال یک ارتباط نورورنی جدید می‌باشد و ما درباره این بسیار مشتاق هستیم.

تا به حال ۳ مورد از راه‌های ارتباطی بین نورون‌ها کشف شده‌بود، ارتباط سیناپسی، آکسونی و نوع سوم که تحت عنوان اتصالات منفذدار میان نورون‌ها شناخته‌می‌شود.

محققان همچنین می‌دانستند که اگر تعداد زیادی نورون همزمان تحریک شوند، میدان الکتریکی ضعیفی را تولید می‌کنند که قابل اندازه‌گیری با الکتروانسفالوگرام می‌باشد. ولی این میدان‌ها به قدری ضعیف بودند که عملا نقش آن‌ها در فعالیت نورونی نادیده گرفته‌می‌شد.

آزمایش‌های جدید در آزمایشگاه Durand نشان می‌دهد که این میدان‌ها نه تنها می‌توانند به خودی خود سلول‌ها را تحریک کنند، بلکه می‌توانند موج‌های فعالیتی خود-انتشار خود را داشته‌باشند.

این ارتباط جدید هنگامی کشف شد که دانشمندان مکانیسم انتشار امواج نسبتا سریع مغز را آنالیز می‌کردند که مشابه این امواج هنگام خواب تولید می‌شود. آن‌ها از این پدیده به عنوان اتصال ephaptic یاد می‌کنند.

Durand می‌گوید:

ما این امواج را از سال‌ها قبل می‌شناختیم ولی هیچکس نظری در مورد اینکه چه عملکردی دارند، نداشت.حتی کسی معتقد نبود که می‌توانند انتشار خودبه‌خودی داشته باشند. من به مدت ۴۰ سال هیپوکمپ را، که قسمت کوچکی از مغز است، مطالعه می‌کنم و هنوز هم مرا شگفت‌زده می‌کند.

آزمایش شگفت‌انگیز

شگفتی آژمایش هنگامی به اوج خود رسید که Durand و تیمش طی یک سلسله آزمایش متوجه یک خیز موجی در طرفین برشی از مغز شدند. پدیده‌ای که توضیح آن تنها به وسیله اتصال میدان الکتریکی امکان‌پذیر است.

به کرات، امواج مغزی به نظر می‌آمد که از فاصله خالی خیز برمیدارند. دانشمندان برای توضیح این واقعه مثال استادیوم را به کار می‌برند.طرفدارانی را در استادیوم تصور کنید که موج مکزیکی انجام می‌دهند. اگر میان طرفداران فاصله خالی وجود داشته باشد، انتظار داریم که این موج متوقف شود ولی در این حین طرفداران سمت دیگر حرکت را ادامه می‌دهند. حال همین واقعه رخ می‌دهد با این تفاوت که این موج در یک موج رفتاری در بافت‌های مغز ات که پیش از این تا به حال توسط کسی گزارش نشده‌بود.

Duran می‌گوید وقتی این پدیده را به چشم خود دید، باور نکرد.:

لحظه باورنکردنی بود. نه تنها برای ما بلکه برای هر کسی در موردش تعریف کردیم.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید