انتشار این مقاله


برخلاف تصور عمومی رسانه‌های اجتماعی در ایجاد افسردگی نقشی ندارند!

این تصور که رسانه‌های اجتماعی اثرات منفی بر سلامت ذهنی دارند گسترده است . محققان با پردازش به یک مقاله جدید طولانی مدت گفتند که این مساله ممکن است درست نباشد . اثرات مفروض رسانه‌های اجتماعی روی جوانان به اندازه کافی موثر به نظر می‌رسد تا هرکسی را وادار کند تا تلفن همراهش را خاموش […]

این تصور که رسانه‌های اجتماعی اثرات منفی بر سلامت ذهنی دارند گسترده است . محققان با پردازش به یک مقاله جدید طولانی مدت گفتند که این مساله ممکن است درست نباشد .

اثرات مفروض رسانه‌های اجتماعی روی جوانان به اندازه کافی موثر به نظر می‌رسد تا هرکسی را وادار کند تا تلفن همراهش را خاموش کند .


مقاله مرتبط : آیا رسانه جمعی زندگی اجتماعی را از بین برده‌ است؟


برخی مطالعات نشان داده‌اند که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در جوانان اعتیاد ایجاد کنند .درحالی‌که برخی رسانه‌های دیگر این مساله را به عدم خواب کافی ، اعتمادبه‌نفس پایین و تا حدی سلامت ذهنی ضعیف ربط می‌دهند .

ولی مطالعه جدید این باور را که این رسانه‌ها می‌توانند افسردگی ایجاد کنند را رد می‌کند .

مطالعات قبلی این ادعا را بر اساس سنجش در یک زمان خاص مطرح کرده بودند اما این مطالعه این نظر را با روشی طولانی مدت ارائه داده است .

سرپرست مطالعه ، دکتر تیلور هفر دراین‌باره گفت :

شما نیاز دارید تا افراد یکسانی را در طول زمان تحت نظر بگیرید تا این نتیجه را بگیرید که استفاده از رسانه اجتماعی علائم افسردگی  بزرگ‌تری را پیش‌بینی می‌کند .

با استفاده از دو نمونه طولی و بزرگ ما قادر بودیم تا به طور تجربی این فرضیه را تست کنیم .

اثر واقعی بر سلامت ذهن

مطالعه روی ۲ گروه جداگانه از شرکت‌کنندگان بررسی انجام دادند .

یکی از آن‌ها از ۵۹۴ فرد بالغ در پایه‌های ششم ، هفتم و هشتم در انتاریو کانادا تشکیل شده بود .

گروه دیگر از ۱۱۳۲ از دانش‌آموزان در حال تحصیل تشکیل شده بود .

اعضای تیم گروه جوان تر را برای دو سال و سالی یک‌بار ارزیابی کردند .

آن‌ها دانش‌آموزان بزرگ‌تر را سالانه برای ۶سال پس از ورودشان به دانشگاه پیگیری می‌کردند .

سؤال اصلی لین بود که آن‌ها چند ساعت در طول هفته و آخر هفته‌ها را به رسانه‌های اجتماعی و در کنار آن به تماشای تلویزیون ، ورزش و انجام تکالیف می‌پردازند .

آن‌ها همچنین به دنبال علائم افسردگی گشتند . برای دانش‌آموزان در حال تحصیل این علائم توسط مرکز سنجش مطالعات اپیدمیولوژیکی افسردگی سنجیده شود . برای شرکت‌کنندگان جوان تر روشی مشابه ولی متناسب باسن ترتیب داده شد .

در وهله بعد محققان داده‌ها را با تفکیک سن و جنسیت آنالیز کردند . یافته‌ها در مجله Clinical Psychology Science  به چاپ رسید .

این یافته‌ها نشان می‌دهند که رسانه‌های اجتماعی باعث ایجاد علائم افسردگی بعدی نمی‌شوند . این یافته بر هر دو گروه از شرکت‌کنندگان صدق می‌کرد .

دانشمندان همچنین نتیجه گرفتند که در افراد بالغ مؤنث علائم افسردگی می‌تواند استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی را در آینده پیش‌بینی کند .

هفر اشاره کرد که خانم‌هایی که در این سن احساس کمبود می‌کنند ممکن است به سمت شبکه‌های اجتماعی بروند تا دوباره احساس خوبی داشته باشند .

کاهش ترس از رسانه‌های اجتماعی

این یافته خاطرنشان می‌کند که استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی موجب افسردگی نمی‌شود . این که جامعه را به سمتی ببریم که ترس عمومی از اثرات فناوری را از بین ببریم طولانی است .

هفر توضیح داد :

وقتی والدین تیترهایی نظیر ” افسردگی فیس بوکی ” را می‌بینند یک حدس ذاتی به وجود می‌آید که رسانه اجتماعی منجر به افسردگی می‌شود . محافظان امنیت نیز جدیداً از راه‌هایی برای نشان دادن اثرات رسانه‌های اجتماعی بر سلامت ذهن بحث می‌کنند .

احتمالاً تفاوت در فاکتورهایی مثل شخصیت نقش مهمی را در چگونگی اثر این  رسانه‌ها بر سلامت ذهنی بازی می‌کند .

برای مثال برخی مردم جوان ممکن است خودشان انتخاب کنند تاازاین شبکه‌ها در مسیر منفی و به عنوان ابزار مقایسه‌ای استفاده کنند درحالی‌که که برخی دیگر به سادگی از آن برای ارتباطات دوستانه استفاده می‌کنند .

 

دانشمندان اکنون نیاز دارند تا بعدها چنین انگیزه‌هایی را بررسی کنند تا به منابع، متخصصان پزشکی و والدین کمک کنند تا بهترین راه را بیابند .

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید