انتشار این مقاله


شیوه جدید تشخیص سرطان پانکراس با آزمایش خون

استفاده از یک آزمایش خون جدید برای سرطان پانکراس به همراه آزمایش خون فعلی می‌تواند تشخیص زودهنگام آن را بهبود ببخشد و به شناسایی افرادی که ریسک بالای ابتلا به این بیماری خطرناک را دارند، کمک شایانی بکند.

استفاده از یک آزمایش خون جدید برای سرطان پانکراس به همراه آزمایش خون فعلی می‌تواند تشخیص زودهنگام آن را بهبود ببخشد و به شناسایی افرادی که ریسک بالای ابتلا به این بیماری خطرناک را دارند، کمک شایانی بکند.

به گفته تیمی از محققان در انستیتو تحقیقاتی Van Andel برخورد ترکیبی تقریبا ۷۰% سرطان‌های پانکراس را با مقدار نتایج مثبت کاذب ۵% شناسایی می‌کند.

Brian Haab، نویسنده اصلی مطالعه می‌گوید:

ما امیدواریم که این تست آزمایشی جدید، در هنگام استفاده توام با تست فعلی، به پزشکان در تشخیص و درمان سرطان پانکراس برای افرادی که ریسک بالایی دارند و خطر پخش شدن سرطان وجود دارد، کمک شایانی بکند.

چون در مراحل ابتدایی، نشانه‌های خاصی از این بیماری مشاهده نمی‌شود، تشخیص زودهنگام را دچار مشکل می‌کند. در بسیاری از موارد، سرطان هنگامی تشخیص داده‌می‌شود که مراحل انتهایی را طی می‌کند.در طی ۵ سال گذشته فقط ۸.۵% از مبتلایان این بیماری جان سالم به در بردند.

هر دو این آزمایش‌های خون مقدار قند تولیدی از سلول‌های توموری پانکراس را اندازه‌گیری می‌کنند. قند اندازه‌گیری شده توسط آزمایش جدید(sTRA)، توسط زیرمجموعه‌ای دیگر از سلول‌های توموری پانکراس تولید می‌شود. در تست فعلی قند تولیدی نوسط CA-19-9 اندازه‌گیری می‌شود.

هنگامی که با هم استفاده می‌شوند، شانس بیشتری در شناسایی سرطان پانکراسی وجود خواهد داشت. در حالی که وقتی از یکی استفاده می‌شود، امکان خطا در اندازه‌گیری بالا می‌رود.

به خودی خود، تست CA-19-9 فعلی تنها ۴۰% از سرطان‌های پانکراس را شناسایی می‌کند. این تست در تایید سرطان پانکراس و یا اندازه‌گیری مقدار پیشرفت بیماری به کار می‌رود ولی در غربال‌گری بیماران استفاده نمی‌شود.

تشخیص دقیق‌تر در هنگام استفاده توام از هر دو تست، بدین معنی است که این راهبرد می‌تواند در غربال و مداخله زودهنگام به کار آید، به خصوص در اقرادی که در معرض ریسک بالایی از سرطان پانکراس هستند.

این گروه شامل افرادی می‌شود که:

  1. سابقه ابتلا به سرطان پانکراس در خانواده خود را دارند.
  2. کیست‌های پانکراسی و یا عفونت‌های پانکراسی مزمن در آن‌ها مشاهده شده‌است.
  3. مبتلا به دیابت نوع دوم می‌باشند

Haab می‌گوید:

ما معتقدیم که با استفاده از این آزمایش‌ها در قالب مکمل همدیگر، پزشکان می‌توانند سرطان را قبل از اینکه بیماری پیشرفت محسوسی داشته‌باشد، تشخیص دهند. طبیعتا ب دنبالش شانس بقای بیمار افزایش می‌یابد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید