انتشار این مقاله


ظاهراً راه شیری در حال بلعیدن کهکشان‌های کوتوله‌ی همسایه است!

چیزهای عجیبی در کهکشان‌های همسایه وجود دارد. شاید این‌ها نشانه‌ای از جهانی باشد که توسط کهکشان راه شیری بلعیده شده‌است و ما گمان می‌کنیم هرگز وجود نداشت. ستاره‌های زیادی با دو کهکشان کوتوله که Magellanic Clouds نامیده می‌شوند، به دور کهشان راه شیری گردش می کنند. از سمت این کهکشان‌ها تا کهکشان راه شیری، جریانی […]

چیزهای عجیبی در کهکشان‌های همسایه وجود دارد. شاید این‌ها نشانه‌ای از جهانی باشد که توسط کهکشان راه شیری بلعیده شده‌است و ما گمان می‌کنیم هرگز وجود نداشت. ستاره‌های زیادی با دو کهکشان کوتوله که Magellanic Clouds نامیده می‌شوند، به دور کهشان راه شیری گردش می کنند. از سمت این کهکشان‌ها تا کهکشان راه شیری، جریانی از گاز هایی وجود دارد که بازروی رهبری(leading Arm) نامیده می‌شوند. اکتشافات جدید نشان می‌دهد که این جریانات گازی نتیجه‌ی مداخلات گرانشی این دو کهکشان کوتوله می‌باشد. اما Marcel Pawlowski و همکارانش معتقدند که شاید این جریانات از کهکشان‌های دیگری نشات می‌گیرند!

محققان با شبیه سازی رفتار گازهای Magellanic Clouds و با توجه به دانش قبلی از گاز‌های راه شیری، نتوانستند leading Arm را ایجاد کنند.

Pawlowski می‌گوید:

این حقیقت که این جریانات گازی با یافته‌های اخیر درباره‌ی کهکشان راه شیری مچ نمی‌شوند، کمی گیج کننده است!

چه چیزی قادر به توضیح این موضوع است؟

یکی از پاسخ‌ها می‌تواند این باشد که شاید اطلاعات درستی درباره‌ی کهکشان راه شیری نداریم.

اگر قسمت خارجی غشای کهکشان راه شیری ده برابر چگالی کمتری از چگالی مورد انتظارمان داشته باشد، تحقیقات پیرامون  leading Arm می‌تواند ادامه یابد. اگرچه این موضوع می‌تواند نظر ما درباره‌ی چگالی کهکشان را به طور کامل مختل کند!

پاسخ دیگر می‌تواند این باشد که leading Arm به جای Magellanic Clouds  از کهکشان‌های دیگری منشا می‌گیرد که در کهکشان راه شیری غوطه ور می‌شوند. البته این پاسخ ایراداتی را هم دارد. محققان این کهکشان را نمی‌توانند شناسایی کنند. اگر کهکشان راه شیری، همسایه‌ی پنهانی دارد، ما باید به جستجوی آن ادامه دهیم.

 

 

 

کهکشان‌های کوتوله همسایه

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید