انتشار این مقاله


داروهای گیاهی و داروهای تجویزی همیشه ترکیب خوبی نیستند

داروهای گیاهی و داروهای تجویزی همیشه ترکیب خوبی نیستند. یک گزارش جدید خطرات تداخل داروهای گیاهی با داروهای تجویزی را برجسته می‌کند. محققان می‌گویند مردم در مورد گیاهان دارویی با پزشکان صادق نیستند. داروهای گیاهی و داروهای تجویزی همیشه ترکیب خوبی نیستند. این نتیجه‌ی یک مطالعه جدید است که در آن مشخص می‌کند که کدام […]

داروهای گیاهی و داروهای تجویزی همیشه ترکیب خوبی نیستند.

یک گزارش جدید خطرات تداخل داروهای گیاهی با داروهای تجویزی را برجسته می‌کند. محققان می‌گویند مردم در مورد گیاهان دارویی با پزشکان صادق نیستند.


داروهای گیاهی و داروهای تجویزی همیشه ترکیب خوبی نیستند.

این نتیجه‌ی یک مطالعه جدید است که در آن مشخص می‌کند که کدام داروهای گیاهی، برای افرادی که داروهای خاصی را مصرف می‌کنند حکم پرچم قرمز را دارند.

محققان گفتند علاوه بر عوارض جانبی خطرناک، محصولات گیاهی می‌توانند اثربخشی داروها را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

یافته‌های آن‌ها در The Journal of British Pharmacology منتشر شده است.

این تجزیه و تحلیل ۴۹ گزارش موردی و دو مطالعه‌ی مشاهده ای را ارزیابی کرده است.

در آن‌ها، محققان ۱۵ مورد واکنش نامطلوب دارو را ذکر کردند. اکثر بیماران مبتلا به سرطان بودند. آنها از داروهای آلکیله کننده و/یا مهارکننده های کیناز مانند بوسولفان، تموزولومید و ژفیتینیب استفاده می‌کردند.

بقیه بیماری قلبی عروقی داشتند و در حال مصرف وارفارین بودند یا پیوند کلیه انجام داده‌بودند و سیکلوسپورین مصرف می‌کردند.

بعضی از مشکل‌زاترین مواد، تولیدات گیاهی هستند که به طور گسترده‌ معروف هستند، مانند گل راعی یا هزار چشم و جینکو بیلوبا.

بر اساس گزارش، گیاهان دارویی مانند مریم گلی، بذر کتان، کران بری، گوجی بری، بابونه و چای سبز می‌توانند با بعضی از داروهای قلبی عروقی تداخل کنند و موجب خونریزی شوند.

داروهای گیاهی مثل QR و Mentat برای درمان آرتریت، و ریشه کرفس برای درمان یائسگی، در مواردی افسردگی را بدتر کرده‌اند.

محققان همچنین یک ارتباط در یک بیمار که فنی‌توئین یا اسید والپروئیک دریافت می‌کرد یافتند که تشنج کرده بود.

محققان از گزارشات موردی بررسی شده، اعلام کردند که اثر متقابل دارو-گیاه در ۵۱ درصد از موارد حوادث محتمل بوده است.

در ۳۷ درصد، تعامل گیاهی-دارویی با احتمال بسیار بالا محتمل بود. در ۴ درصد موارد، تعامل، مشکوک بود.

پزشکان را در تاریکی نگه ندارید

به طور کلی، نویسندگان هشدار می‌دهند که افرادی که مکمل های گیاهی مانند Ginkgo biloba، Ginseng، هزارچشم و چای سبز مصرف می‌کنند، مطمئن شوند که با پزشکان خود بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که مکمل‌ها، با داروهای تجویزی تداخل نمی‌کنند.

به گفته محققان، ناتوانی در افشای استفاده از گیاهان دارویی است که باعث چنین عوارض جانبی می‌شود.

نویسندگان نوشتند: “سرباز زدن عمدی بیماران از اطلاع دادن استفاده از داروهای گیاهی به پزشکان باعث شده است که گزارشات مربوط به تداخلات دارویی-گیاهی کمتر از واقعیت باشند.”
یک مطالعه در سال گذشته در مجله Journal of Alternative and Complementary Medicine (JACM) استفاده از داروهای گیاهی را در میان ۱۷۱ زن اسپانیایی و زنان غیر اسپانیایی سفید مقایسه کرد.

از این تعداد، ۸۹ درصد اسپانیایی ها و ۸۱ درصد غیر اسپانیایی ها از این روش استفاده می‌کردند.

بر اساس این مطالعه، کمتر از یک از هر شش زن اسپانیایی – و یک سوم زنان سفید پوست – در مورد استفاده از این محصولات با پزشکان خود صحبت کردند.

امی گورین، MS، RDN، یک متخصص تغذیه در منطقه نیویورک می‌گوید: “چک کردن گیاهان و داروها از نظر تداخلات بسیار مهم است و شما باید با پزشک و داروساز خود در مورد تداخلات بالقوه صحبت کنید.”

گورین توصیه کرد برای فهمیدن این‌که آیا مکمل‌های گیاهی شما می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند یا خیر، از Natural Medicines Comprehensive Database یا the Drug Interactions Checker چک کنید .

طبق گفته Tammy Lakatos Shames و Lyssie Lakatos، متخصصان تغذیه از نیویورک، داروخانه های CVS همچنین دارای یک چک کننده آنلاین تعاملات دارویی دارند که ممکن است مفید باشد.

داروهای گیاهی چه زمانی آسیب رسان هستند؟

در اینجا چند محصول گیاهی معروف که به همراه داروهای تجویزی خاص عوارض جانبی می‌دهند آورده شده‌است:

  • شنبلیله. گورین خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به دیابت باید در استفاده از این گیاه محتاط باشند. او گفت: “ممکن است سطح قند خون شما را کاهش دهد و امکان دارد با بعضی از داروهای دیابت تداخل کند.” “و اگر شما یک ضد انعقاد (که به تاخیر در انعقاد خون کمک می‌کند) مانند وارفارین، این می‌تواند یک ترکیب خطرناک باشد، زیرا شنبلیله نیز ممکن است باعث کندشدن انعقاد خون شود.”
  • ملاتونین. ملاتونین را با آرام‌بخش‌ها مانند بنزودیازپین ها، مخدرها و بعضی از داروهای ضد افسردگی استفاده نکنید. ملاتونین شما را خسته می‌کند درحالی‌که داروهای آرام‌بخش نیز باعث خواب‌آلودگی شما می‌شوند. Lakatos و Lakatos Shames گفتند: “شما همچنین باید از مصرف ملاتونین اجتناب کنید اگر داروهای ضد انعقاد مثل کوآمیدین مصرف می‌کنید، زیرا ملاتونین ممکن است باعث کندشدن انعقاد خون شود، و درنتیجه احتمال خونریزی و کبودی را افزایش می‌دهد.”
  • گل راعی یا هزار چشم. آن را با داروهای ضد افسردگی مخلوط نکنید زیرا ممکن است باعث شود میزان سروتونین در بدن شما به شدت افزایش یابد که می‌تواند منجر به تشنج و سفتی عضلات شود. محققان گفتند: اگر از داروهای ضدبارداری و یا رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌كنید، آن را مصرف نکنید.
  • Gingko biloba.  این گیاه را با مکمل های روغن ماهی، ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین با احتیاط مصرف کنید. اگرچه این داروها بدون نسخه فروخته می‌شوند، اما همگی رقیق‌کننده‌ی خون هستند و می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. این گیاه نیز انعقاد خون را کاهش می‌دهد و باعث خونریزی می‌شود.
  • اکیناسه یا سرخارگل. در صورت استفاده همزمان این گیاه با پردنیزون، احتیاط کنید. اکیناسه سیستم ایمنی را تحریک می‌کند، در حالی که استروئید پردنیزون سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند، بنابراین به گفته‌ی Lakatos و Lakatos Shames با یکدیگر تداخل می‌کنند.
  • Schisandra. با توجه به National Center for Complementary and Integrative Health و یکپارچه، اگر شما این گیاه و دارو را همزمان مصرف می‌کنید ممکن است مقدار این دارو در بدن شما افزایش یابد و اثرات دارو بیش از حد قوی شود.

Lakatos و Lakatos Shames گفتند: “ما فکر می‌کنیم بسیاری از مردم از این‌که برخی از گیاهان با دارو تداخل می‌کنند کاملا بی‌خبر هستند زیرا آن‌ها گیاهان را طبیعی و بدون عوارض جانبی می‌دانند.” “اکثر مردم متوجه نیستند که داروها نیز از گیاهان ساخته شده‌اند و پیامدهای خطرناکی از مخلوط کردن آن‌ها با سایر داروها به وجود می‌آید.”


نوعی داروی گیاهی رایج ممکن است باعث سرطان کبد شود

زهرا رئیسی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید