انتشار این مقاله


مطالعات فواید شیرین کننده های مصنوعی را زیر سوال می برد

با ارائهی یک طعم شیرین، بدون کالری و سایر عوارض جانبی مخرب شکر، شیرین کننده های مصنوعی اغلب به دلیل مزایای بهداشتی و فواید آن‌ها برای سلامتی دهان استفاده می‌شوند. با این حال، بررسی جدید سیستماتیک نشان می دهد که این شیرینی‌ها و سایر گزینه های جایگزین شکر در مقایسه با آنچه که معمولا تصور […]

با ارائهی یک طعم شیرین، بدون کالری و سایر عوارض جانبی مخرب شکر، شیرین کننده های مصنوعی اغلب به دلیل مزایای بهداشتی و فواید آن‌ها برای سلامتی دهان استفاده می‌شوند. با این حال، بررسی جدید سیستماتیک نشان می دهد که این شیرینی‌ها و سایر گزینه های جایگزین شکر در مقایسه با آنچه که معمولا تصور می شود، سالم نیستند.

محصولاتی چون نوشیدنی‌های بدون شکر که اغلب به عنوان یک جایگزین سالم‌تر در بازار عرضه می‌شوند، در سال‌های اخیر محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند. تقاضا برای این گزینه‌ها اغلب با توجه به سلامت و نگرانی‌های زندگی، به عنوان مثال چاقی و بیماری‌های دهانی به طور مکرر اضافه شده‌است.

تعدادی از جایگزین‌های شکر برای مصرف گسترده تجاری در غذاها و نوشیدنی‌ها مورد تایید قرار گرفته‌است. اگر چه به طور کلی حس می‌شود که شیرین کننده های مصنوعی گزینه‌ای سالم‌تر از شکر می‌باشند، اما منافع و اشکالات واقعی آن‌ها به دلیل یک بدنه محدود و متناقض از شواهد، کاملا مشخص نیست.

یک تیم از محققان اروپایی به رهبری دانشگاه فرایبورگ در آلمان، با هدف بررسی این مزایا و معایب ۵۶ مطالعه که مصرف بالای جایگزین‌های شکر را با مصرف کمتر یا اجتناب کامل مقایسه می‌کرد، مورد بررسی قرار دادند.

بررسی نتایج مطالعه

نتایج مطالعه نشان داد که به طور کلی هیچ اختلاف آماری یا بالینی مرتبط بین شرکت کنندگان در مطالعه که مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی داشتند و کسانی که هیچ مصرفی نداشتند وجود ندارد. علاوه بر این، تعدادی از مطالعات مورد بررسی نشان داد که ارتباطی بین مصرف بیشتر شیرین کننده ها و افزایش وزن بیشتر و افزایش وزن کم برای کسانی که مصرف کمتر دارند وجود دارد. با این حال، اطمینان از این شواهد کم بود.

به طور کلی، هیچ مدرک قطعی وجود نداشت که نشان دهد جایگزین‌های شکر به بزرگسالان چاق و یا کودکانی که به طور فعال تلاش می‌کردند وزن کم کنند، کمک بکند.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید