انتشار این مقاله


سلول‌های بنیادی مزانشیمی: نقش مهم آن‌ها در ترمیم ارگان‌های آسیب دیده

سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) در ترمیم ارگان‌های آسیب دیده نقش مهمی ایفا می‌کنند. تبدیل MSC ها به بافت پیچیده مانند غضروف یا استخوان، طی فرآیندی به نام تغلیظ صورت می‌گیرد.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) در بزرگسالان ابتدا در مغز استخوان یافت شدند و در ترمیم ارگان‌های آسیب دیده نقش مهمی را ایفا می‌کنند. تبدیل MSC ها به یک بافت پیچیده مانند غضروف یا استخوان، طی فرآیندی به نام تغلیظ (condensation)، در مجاورت سایر سلول‌های بنیادی مزانشیمی صورت می‌گیرد.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی
این شکل تصویر ایمونوفلوئورسانس از پروتئین‌های ماتریکس را در غضروف ساخته شده با کمک سلول‌های بنیادی نشان می‌دهد.

در حالی که این فرآیند تغلیظ در تکامل اسکلتی بسیار مهم است، با این حال نقش اساسی آن در تشکیل استخوان و غضروف هنوز کاملا روشن نشده است.

تیمی به سرپرستی پروفسور Prasad Shastri و دکتر Melika Sarem. در بخش شیمی ماکرومولکولار  دانشگاه فرایبورگ آلمان، به شواهدی که نشان دهنده‌ی تبدیل خودمختار سلول‌های بنیادی مزانشیمی به غضروف بود، دست یافتند. این یافته‌ها در ژورنال مطالعات و یافته‌های سلول‌های بنیادی منتشر شد.


مقاله مرتبط: 


آن‌‌ها مشاهده کردند که کاهش تعداد سلول‌های شرکت کننده در فرآیند تغلیظ، باعث فعال شدن پیغام تمایز داخلی می‌شود. در نتیجه MSC ها حتی در نبود فاکتور‌های رشد غضروف ساز می‌توانند به سلول‌های غضروفی تبدیل شوند. این فرآیند به سن و جنس فرد مرتبط نمی‌باشد. دو دسته از پروتئین‌های غشایی به نام Caveolin_1 و N_ Cadherin به صورت جداگانه تنظیم شده و در طی فرآیند تغلیظ در تمایز غضروف‌ها، می‌توانند (مانند مفهوم یین و یانگ) بر یکدیگر تاثیر بگذارند. Sarem معتقد است:

 ما به سلول‌های کمی نیاز داریم تا بتوانیم بافتی با کیفیت خوب تولید کنیم. این یافته‌ها پنجره‌ی جدیدی را در درمان‌های انجام شده به کمک‌ سلول‌های بنیادی گشوده است.

محققان در همکاری با دکتر Oliver Otto در دانشگاه گریفس والد آلمان، به این نتیجه رسیدند که توانایی سلول‌های بنیادی مزانشیمی در تبدیل به غضروف، با افزایش در سایز سلول‌ها و تغییر در فنوتیپ آن‌ها همراه است. این یافته‌ها با یک فرآیند مکانوبیولوژی در تمایز سلول‌های بنیادی مرتبط است. Shastri توضیح می‌دهد: از آنجایی که سلول‌های بنیادی مزانشیمی گرفته شده از مغز استخوان، جمعیتی متنوع هستند و توانایی تبدیل شدن به انواع مختلفی از سلول‌های غضروفی و استخوانی را دارند، استراتژی‌های مرتبط با MSC در خصوص غضروف‌ها و استخوان‌ها پیچیده خواهد بود.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید