انتشار این مقاله


دانشمندان از علت پنهان انسفالیت پرده برداشتند!

نتایج نشان می‌دهد پاتوژنی تحت عنوان پگی‌ویروس، مقصر بروز انسفالیت است؛ و دانش علمی را در مورد عواملی که به بیماری‌های عصبی منجر می‌شود، عمیق‌تر می‌سازد.

ویروسی که قبلا بعنوان یک عامل تقریبا پاتوژن تلقی می‌شد، توسط محققان دانشگاه Alberta بعنوان یکی از دلایل انسفالیت معرفی شده‌است.

این نتایج نشان می‌دهد پاتوژنی تحت عنوان پگی‌ویروس، مقصر است؛ و دانش علمی را در مورد عواملی که به بیماری‌های عصبی منجر می‌شود، عمیق‌تر می‌سازد.

Christopher Power، مولف ارشد مطالعه گفت: “این ویروس دلیل هیچ بیماری نبود. در حقیقت، بسیاری از افرادی که با پگی‌ویروس آلوده می‌شوند، به انسفالیت مبتلا نخواهند شد، ولی اکنون می‌دانیم این ویروس به  طرز منحصربفردی برخی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.”

انسفالیت، التهاب مغز است که توسط عفونتهای ویروسی یا سیستم ایمنی خود بدن که بافت مغز را به اشتباه مورد حمله قرار می‌دهد، ایجاد می‌شود. مطابق ادعای Power، متخصصان تنها در نیمی از موارد، موفق به کشف دلیل بروز انسفالیت می‌گردند. با اینکه انسفالیت در بسیاری از مردم بهبود می‌یابد، می‌تواند ناتوانی‌های روحی و فیزیکی دائمی را منجر شود، و در نزذیک به ۵ تا ۸ درصد بیماران، باعث فوت فرد می‌گردد.

محققان پس از تلاش برای تشخیص دلیل انسفالیت در دو بیماری که از این بیماری در بیمارستان Edmonton درگذشته بودند، به کشف خود دست یافتند. پس از اینکه محققان قادر به تشخیص دلیل روشن این وضعیت در بیماران زنده نبودند، بافت مغز آنها را پس از مرگشان و با توالی یابی عمقی RNA آنها مورد بررسی قرار دادند. توالی یابی عمقی RNA، تکنیکی است که محققان را قادر می‌سازد تا میکروبهای نادر را که کمتر از ۱ درصد نمونه اصلی تشکیل می‌دهند، شناسایی کنند.

Power اذعان داشت: “ما در طی دو روز به پاسخ پرسش خود دست یافتیم و چیزی را که با آن روبرو بودیم، شناختیم. ما پگی‌ویروس را که قبلا در مورد آن چیزی نشنیده بودم، کشف کردیم. و در حقیقت، دلیلی که من چیزی در مورد آن نشنیده بودم این بود که این ویروس فبلا بعنوان دلیل عفونت مغزی مطرح نشده بود.”

تیم Power دریافت این ویروس بصورت فعالانه در سلولهای خاصی از مغز تکثیر می‌شود و باعث انسفالیت می‌گردد. بر پایه‌ی نتایج اولیه، Power اذعان داشت پگی‌ویروس همچنین در مغز بسیاری از بیمارانی که به بیماری‌های عصبی مبتلا بودند، یافت شده‌است.

باور بر این است پگی‌ویروس در ۵ درصد جمعیت آمریکای شمالی و ۲۰ درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه یافت می‌شود. محققان بر این باورند این ویروس از طریق فرآورده‌های خونی منتقل می‌شود، ولی ممکن است از طریق رابطه جنسی و از مادر به فرزند نیز منتقل شود. درصدی از موارد انسفالیت که توسط این ویروس ایجاد می‌شود، مشخص نیست.

Power گفت: “ما تصور می‌کنیم این ویروس ممکن است یک عامل شایع انفالیت باشد. بهمین دلیل اکنون در حال انجام مطالعات پیگیری برای بررسی شیوع پگی‌ویروس در بیماران مبتلا به انسفالیت هستیم. همچنین قصد داریم نگاهی نزدیک تر به ویژگی‌های اساسی این ویروس و حساسیت آن به داروهای ضد ویروسی موجود داشته باشیم.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید