انتشار این مقاله


آیا آزمایش‌های خون می‌توانند جایگزین بیوپسی‌های ریه باشند؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آزمایش خون درآینده می‌تواند جایگزین مناسب و بدون دردی به‌جای بیوپسی ، که یک روش تهاجمی است، برای تایید صحت سرطان ریه باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آزمایش خون درآینده می‌تواند جایگزین مناسب و بدون دردی به‌جای بیوپسی، که یک روش تهاجمی است، برای تایید صحت سرطان ریه باشد.

به گفته محققان این روش به اندازه بیوپسی بافتی در تشخیص سرطان‌های ریه پیشرفته دقیق عمل می‌کند. این آزمایش که بیوپسی مایع هم خوانده می‌شود، همچنین می‌تواند جهش‌های ژنی توموری که مورد هدف درمان‌های دارویی نیز هستند، به سرعت شناسایی کند و شانس بقای بیمار را به صورت بالقوه بالا ببرد.

دکتر Papadimitrakopoulou محقق اصلی مطالعه می‌گوید:

یافته‌های جدید استدلال‌های متقاعدکننده‌ای را برای استفاده از بیوپسی‌های مایع به عنوان گزینه اصلی آزمایش مولکولی برای تشخیص سرطان‌های ریه پیشرفته ارائه می‌دهند.

همانطور که تیم Houston در ادامه توضیح می‌دهد، اگر یک سی تی اسکن نشان دهد که فرد مبتلا به سرطان ریه است،  معمولا به مبتلایان پیشنهاد می‌شود که در وهله اول یک بیوپسی بافت برروی آن‌ها صورت بگیرد. بیوپسی یک فرآیند تهاجمی است که هزینه زیادی دارد و با ریسک‌های احتمالی زیادی همراه است.

کمپانی‌های متعددی برای یافتن روشی در جهت تشخیص سرطان ریه، به طوریکه بر پایه آزمایش‌خونی باشد، راه‌های متعددی را بررسی کرده‌اند.مطالعه جدید آزمایش به خصوصی به نام Guardant360 را که شرکت Guardant Health آن را توسعه داده، بررسی کرده‌است.

آزمایش‌های خونی مثل Guardant360 بیشتر به دنبال ردپای DNA های توموری در خون هستند تا وجود سرطان ریه را تایید کنند و بهترین راه درمان را متناسب با وضعیت اعمال کنند.

مطالعه جدید علاوه بر آنکه از دقت بالایی برخوردار است، به گفته محققان نتایج آن نیز در مدت کوتاه‌تری به دست می‌آید. نتایج یک بیوپسی استاندارد حدود ۱۵ روز وقت لازم دارد حال آنکه حصول نتایج بیوپسی مایع به طور میانگین حدود ۹ روز وقت لازم دارد.

محققان می‌گویند آنالیز ژنتیکی سریعتر تومورها بسیار حیاتی است چون ۳۰% موارد سرطان ریه با داروهای جدیدی که عمدتا ژن‌ها را هدف قرارا می‌دهند، با احتمال موفقیت بالا قابل درمان هستند. به نظر می‌رسد این داروها بازده بالاتری نسبت به شیمی‌درمانی های استاندارد دارند.

برای این آزمایش، Papadimitrakopoulou و همکارانش از Guardant360 برای شناسایی ژن‌‌های جهش‌یافته در خون نزدیک ۳۰۰ نفر استفاده کردند.

به خصوص، آن‌ها بیشتر بر روی ۷۰۰ بیومارکر در نمونه‌های خونی بیماران تمرکز کرده بودند: ژن‎های جهش‌یافته توموری که برای شناسایی زیرگونه‌های سرطان ریه به کار می‌رفت.

به گفته تیم تحقیقاتی، آزمایش Guardant360 بیومارکر دیگری را نیز دنبال می‌کند. این بیومارکر KRAS نام دارد و برای پیش‌بینی وضعیت سرطان مبتلایان به کار می‌رود.

به نظر می‌رسد که آزمایش خون از لحاظ بازده عملکردی برتری قابل توجهی نسبت به بیوپسی استاندارد بافت داشته باشد. طبق نتایج بدست‌آمده، با اینکه بیوپسی استاندارد جراحی توانسته مارکر پیش‌بینی کننده را فقط در ۶۰ بیمار شناسایی کند، آزمایش خون موفق شد در ۸۹ بیمار به این مورد دست یابد.

به گفته تیم تحقیقاتی، در میان بیش از ۱۹۰ بیمار که یکی از ۷ بیومارکر ژنتیکی تشخیص تومور در آن‌ها مشاهده نشده‌بود، این آزمایش اغلب قادر بود که بیومارکر پیش‌بینی‌کننده KRAS را شناسایی کند.

آزمایش خونی در زمینه دیگر نیز توانسته است که از بیوپسی جلو بزند: تست Guardant360 بیومارکر KRAS را در ۹۲ بیمار شناسایی کرد، حال آنکه این رقم در بیوپسی استاندارد به ۲۴ نفر می‌رسد.

با این حال این مطالعه جدید به دو طریق محدود شده‌بود. اول اینکه نتایج Guardant360 با نتایج آنالیزهای آخرین متود بیوپسی بر پایه ژن مقایسه نشده بود. و در ثانی، نتایج فقط با Guardant360 قابلیت تطابق داشت و در مورد سایر بیوپسی‌های مایع موجود در حال حاضر کارآیی نداشت.

با این‌حال این نتایج برای یک متخصص سرطان ریه دلگرم ‌کننده می‌نمود. دکتر Richard Lazzaro رییس بخش جراحی‌های توراسیک بیمارستان Lenox Hill نیویورک می‌گوید:

برای سال‌ها جراحی‌های برداشت بیوپسی انجام می‌شد، ولی در طی این چند سال اخیر این مورد بیشتر به عنوان یک بیماری مولکولی که برخاسته از جهش‌های ژنی است در نظر گرفته می‌شود.

همچنین می‌دانیم که سلول‌های سرطانی می‌توانند DNA خود را وارد جریان خون بکنند. در ادامه Lazzaro می‌گوید:

اگر به این طریق بتوانیم تشخیص و تصمیم‌گیریمان را سریع‌تر انجام دهیم،توانسته‌ایم یک گام مهم در زمینه مراقبت از بیماران برداریم.

او اضافه کرد که اگر درمان موثر به مدت کوتاهی بعد از تشخیص اعمال شود، شانس بقای بیمار نیز بهبود قابل‌توجهی خواهد یافت. در حال حاضر هم بیوپسی‌های مایع موازی با جراحی‌های برداشت بیوپسی اعمال می‌شوند.

محمد امین اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید