انتشار این مقاله


لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که طی آن برش‌هایی کوچک‌تر از جراحی‌های دیگر روی پوست ایجاد می‌کنند.

لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که طی آن برش‌هایی کوچک‌تر از جراحی‌های دیگر روی پوست ایجاد می‌کنند. این جراحی نام خود را از دستگاه لاپاروسکوپ گرفته است. لاپاروسکوپ دستگاهی باریک است که یک دوربین به همراه چراغی کوچک در انتهای آن قرار گرفته است، که در این حالت جراح قادر می‌باشد با ایجاد برشی کوچک به کمک آن دوربین، جراحی را انجام دهد. این نوع جراحی کمتر تهاجمی بوده و در ابتدا برای جراحی کیسه صفرا و دستگاه تناسلی استفاده می‌شد که در حال حاضر در جراحی روده‌ها، کبد و دیگر ارگان‌ها نیز استفاده از آن رایج است.

قبلا جراح برای دسترسی کامل به آن ناحیه، برشی به ابعاد ۶ الی ۱۲ اینچ ایجاد می‌کرد. در جراحی لاپاراسکوپی جراح چندین برش کوچک را ایجاد خواهد کرد که هر یک کمتر از نیم اینچ طول دارند سپس تیوب را از هر برش وارد می‌کنند و جراحی انجام می‌شود.

مزایا

با توجه به اینکه طی این روش برش‌های کمتری ایجاد می‌شود نسبت به روش جراحی سنتی مزایای متعددی دارد:

  • زخم‌های جایجاد شده کوچک‌تر خواهند بود.
  • زودتر از بیمارستان مرخص خواهید شد.
  • زخم‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند و درد کمتری احساس خواهید کرد.
  • سریع‌تر روند طبیعی زندگی را از سر می‌گیرید.
  • زخم‌های کمتری در داخل بدن ایجاد می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط: کبدچرب غیرالکلی


به عنوان مثال طی روش‌های جراحی پیشین، پس از عمل یک هفته یا بیشتر در بیمارستان بستری خواهید بود و حدود ۴ الی ۸ هفته بهبودی کامل زمان خواهد برد. در حالی که پس از لاپاروسکوپی نهایتا دو شب بستری خواهید بود و کل روند بهبودی ۲ الی ۳ هفته به طول می‌انجامد.

‌لاپاراسکوپی پیشرفته

در برخی از جراحی‌ها، جراح تجهیزات جراحی و دوربین را از یک سوراخ وارد می‌کند در این حالت برش‌های کمتری ایجاد می‌شود اما مهارت بیشتری از جراح را می‌طلبد.

در برخی موارد نیز جراح تصمیم می‌گیرد تا از دستگاهی استفاده کند که اجازه‌ی جراحی به کمک دست‌ها را نیز فراهم کند در این حالت برش بزرگ‌تر خواهد بود اما باز هم کوچک‌تر از روش قدیمی می‌باشد. به کمک این روش از لاپاروسکوپی برای جراحی کبد و دیگر اندام‌ها نیز استفاده می‌شود.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید