انتشار این مقاله


آیا ورزش کردن میتواند تاثیری در پیشرفت سرطان کولورکتال داشته باشد؟

محققان به‌تازگی متوجه شده‌اند که انجام ورزش می‌تواند امید به زندگی را در افراد مبتلا به سرطان کولورکتال افزایش دهد.

تحقیقات جدید انجام شده که به‌تازگی در مجله‌ی فیزیولوژی به چاپ رسیده‌است، پیشنهاد کرده‌است که انجام ورزش‌‌ می‌تواند میزان رشد سلول‌های تومور کولورکتال را کاهش دهد.

با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از دپارتمان سرطان آمریکا، پزشکان در سال ۲۰۱۹ سرطان کولون را در ۱۰۰.۰۰۰ نفر و سرطان رکتال را در ۴۴.۰۰۰ نفر به تازگی تشخیص داده‌اند.

سرطان کولورکتال همچنین می‌تواند عامل مرگ بیشتر از ۵۰.۰۰۰ نفر در سال باشد. راه‌های درمانی این سرطان می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال راه درمانی می‌تواند لوکالیزه، سیستمیک و یا دارو درمانی باشد.

همان‌طور که اشاره شد تحقیقات جدید انجام شده نشان داده‌است که انجام ورزش را می‌توان به عنوان عاملی برای کاهش رشد سرطان کولورکتال و درنتیجه بهتر کردن شرایط بیمار معرفی کرد.

تحقیقات در گذشته نشان داد که ورزش‌های طولانی مدت می‌تواند به بهتر شدن حال بیمار کمک کند اما با انجام تحقیقات جدید مشخص شد که حتی با انجام ورزش به مدت کم نیز می‌تواند همان اثر مفید را داشته باشد.

با اینکه در این تحقیقات اثر ورزش بر روی کاهش رشد سرطان کولورکتال به اثبات رسید، همچنان علت تاثیر و مکانیسم آن نامشخص است.

ورزش‌هایی با شدت بالا به میزان سریع‌تری موثر واقع می‌شوند

برای آزمایش این فرضیه محققان از گروهی از افراد مبتلا به سرطان کولورکتال خواستند تا یا ورزش فشرده و شدید(HIIT) را انجام دهند و از گروه دیگر درخواست شد تا به مدت ۴ هفته و ۱۲ جلسه همان ورزش را انجام داده تا درنهایت نتایج را بتوانند مقایسه کنند.

ورزش HIIT یک روشی است که در آن فردی که ورزش می‌کند مجبور به انجام ورزش‌های فیزیکی به‌صورت شدید و فشرده( در یک جلسه) می‌شود. به معنایی دیگر فعالیت‌های فیزیکی شدید جایگزین فعالیت‌های کم‌شدت و زمان‌های استراحت می‌شود.

محققان نمونه‌های خون افراد گروه اول را سریعا بعد از اتمام ورزش و ۱۲۰ دقیقه بعد از انجام آن گرفته و نمونه‌ی خون افراد گروه دوم قبل از شروع ۴ هفته و بعد از اتمام ۴ هفته گرفته شد.

محققان دریافتند که تعداد سلول‌های سرطانی در نمونه‌ی خون گرفته شده، بلافاصله بعد از انجام ورزش در گروه اول  به شدت کاهش پیدا کرده است. علاوه بر آن افزایش قابل توجهی در تعداد سایتو‌کایین‌های مرتبط با افزایش قدرت ایمنی بدن و تنظیم عوامل ضدالتهاب نیز مشاهده شد. این سایتوکایین‌ها شامل اینترلوکین۶، اینترلوکین۸ و آلفا-TNF می‌شد.

ارتباط بین انجام ورزش HIIT و افزایش سایتوکایین‌های اشاره شده می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش پیشرفت سرطان کولورکتال داشته باشد. با توجه به یافته‌ها می‌توان گفت که فرد بیمار مبتلا به سرطان هرچه بیشتر ورزش کند از وضعیت بهتری برخوردار خواهد شد.

محققان با بررسی بیشتر نمونه خون متوجه شدند که بلافاصله بعد از ورزش افزایش قابل توجهی در تعداد سلول‌های التهابی اتفاق افتاده که می‌توان آن را مرتبط با کاهش رشد سلول‌های سرطانی دانست. این نتیجه نیز به درک هرچه بهتر تاثیر ورزش در زندگی فرد بیمار کمک می‌کند.

با اینکه نتایج بدست آمده بسیار امیدوار کننده است اما محققان معتقدند که آزمایش و بررسی‌های بیشتری در این زمینه لازم بوده تا علاوه بر موارد گفته شده علت و مکانیسم تاثیر بیومارکرهای موجود در خون بر روی رشد سلول‌های سرطانی نیز مشخص شود.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید