انتشار این مقاله


رژیم غذایی “مغزی” و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر

یک مطالعه از الگوی رژیم غذایی بزرگسالان در استرالیا نشان می‌دهد در افرادی که از رژیم غذایی مغزی استفاده می‌کنند احتمال ابتلا به آلزایمر کاهش یافته است.

یک مطالعه از الگوی رژیم غذایی بزرگسالان در استرالیا نشان می‌دهد در افرادی که از رژیم غذایی مغزی استفاده می‌کنند احتمال ابتلا به آلزایمر و دیگر بیماری‌های شناختی کاهش یافته است.

مطالعه طراحی شده توسط گروهی از محققین  UNSW، Neuroscience Research Australia  و ANU نشان می دهد پیروی از رژیم مخصوص طراحی شده برای سلامت مغز در طولانی مدت احتمال اختلالات شناختی از جمله آلزایمر و دمانس را کاهش می‌دهند.

طی مقاله‌ای که هفته گذشته در مجله Alzheimer’s & Dementia منتشر شد محققان در مورد اثرات محافظتی بشقاب مدیترانه ای یا همان رژیم غذایی مغزی بر نواحی از مغز که در آلزایمر دچار آسیب می‌شوند بحث و گفتگو داشتند.

تاثیر بشقاب مدیترانه‌ای در حفاظت و سلامت بسیاری ازنواحی بدن از جمله سیستم قلبی-عروقی قبل‌تر ها نیز اثبات شده است.

محتوای بشقاب مخصوص مغزی اساساً بر پایه بشقاب مدیترانه‌ای است اما بعلاوه آن موادغذایی دارد که صرفاً برای حفاطت از مغز می‌باشند. این بشقاب مخصوص حاوی ۱۵ جز است که بیشتر بر روی سبزیجات با برگ سبز،دانه های حبوبات،روغن زیتون و تکه‌های کوچکی از گوشت قرمز تاکید دارد.

این تحقیق شامل ۱۲۲۰ فرد بالاتر از ۶۰ سال می‌شد که به مدت ۱۲ سال مورد بررسی قرار گرفته بودند؛ طی آن اثبات شد که رژیم غذایی مغزی به میزان ۱۹% احتمال ابتلا به اختلالات شناختی و آلزایمر را کاهش داده بود. در مقایسه با آن تنها داشتن رژیم مدیترانه‌ای از این نظر سودی نداشت.

پروفسور Scientia Kaarin Anstey، که تیم تحقیقاتی را رهبری می کند، مدیر موسسه UNSW Ageing Futures Institute  است. تیم او در زمینه شناسایی راههای کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر و بهبود سلامتی در دوره پیری فعالیت‌های بسیاری می‌کند.

پروفسور kaarin می‌گوید این مطالعه برای نخستین بار در خارج از ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که رژیم غذایی مخصوص مغزی احتمال ابتلا به آلزایمر را کم می‌کند. او امیدوار است که استفاده این رژیم غذایی بتواند از میزان ابتلا به آلزایمر در استرالیا و سراسر جهان بکاهد.

در این مطالعه ۱۲ ساله توانایی های شناختی آنها در طول زمان تحت نظارت قرار گرفته بود و همچنین برای نقوص شناختی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته بودند. رژیم غذایی انها امتیاز دهی می‌شد تا با استفاده از این امتیازات بررسی کنند که رژیم هر شخص بیستر به بشقاب مدیترانه‌ای شباهت دارد یا بشقاب مخصوص مغزی.

طراح بشقاب مخصوص مغزی پروفسور  Martha Morris بود. چیزی که آن را نسبت به سایر رژیم‌ها محافظت‌کننده‌ از مغز و متمایز می‌کند جزئیات غذایی هستند که در سلامت نورون‌ها نقش دارند مانند سبزیجات با برگ سبز و اوناع توت‌ها. همچنین امتیاز دهی آنان دارای نمره جداگانه‌ای برای انواع کیک و شیرینی که از لندمارکهای رژیم غربی هستند بود.

محققان می گویند گام های بعدی ارزیابی رژیم غذایی در آزمایشات تصادفی کنترل شده و انجام مطالعاتی است که مکانیسم های محافظتی و مسیرهای مرتبط با رژیم غذایی MIND را نشان می دهد.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید