انتشار این مقاله


ارتباط امواج مزدوج مغزی با بازیابی اطلاعات

یک تیم تحقیقاتی دریافته است نقاطی از مغز که نوسانات موجی مزدوج با فرکانس بالا دریافت می‌کنند در بازیابی اطلاعات نقش مهمی دارند.

یک تیم تحقیقاتی از موسسه ملی بهداشت و دانشگاه دوک دریافته است نقاطی از مغز که نوسانات موجی مزدوج با فرکانس بالا دریافت می‌کنند در بازیابی اطلاعات نقش مهمی دارند. در مقاله‌ای که در مجله علم نو منتشر شد،گروه تحقیقاتی آزمایشاتی که در این راستا بر روی بیماران صرعی انجام داده بودند را به همراه نتایج به دست آمده بیان کردند.

پزشکان و محققان مطالب زیادی در مورد چگونگی ذخیره اطلاعات منتشر کرده‌اند اما چنین مطالبی در رابطه با چگونگی بازیابی و یادآوری دوباره این اطلاعات که پیچیده‌تر است وجود ندارد. در این تحقیق اخیر محققان ما بر روی امواج الکتروفیزیولوژیک گرفته شده از بیماران صرعی که پیش از رفتنشان برای جراحی کاهش حملات تشنجی گرفته شده بود؛متمرکز شدند. الکتروفیزیولوژی روشی است که در آن الکترودها مستقیماً در سطح مغز قرار گرفته و با ثبت تغییر ولتاژهای مغزی فعالیت الکتریکی مغز را گزارش می‌کنند.

به هریک از داوطلبین ترتیبی از کلمات نشان داده می‌شد و سپس ارتباط بین آنها برای بازیابی بهتر در آینده بیان می‌شد. مدتی بعد یکی از کلمات گفته شده به آنها داده می شد و از شخص خواسته می‌شد تا کلمه‌ی مرتبط با آن را به یاد بیاورد. چهارده نفر این تست را انجام دادند و بنابراین محققان قادر به مقایسه فعالیت مغزی میان آنها بودند. آنها گزارش کردند که”امواج مزدوج” از دو ناحیه مغزی افرادی که می توانند به درستی کلمات را به خاطربیاورند دریافت می‌شود:لوب تمپورال میانی و قشر ارتباطی تمپورال. در این تمرین امواج مزدوج خطوط هماهنگی با قله ها و دره های هم شکل و همزمان بر روی کاغذ ثبت می‌کردند.

محققان می‌گویند یافته‌های آنان از امواج مزدوج می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که آنها دارای نقش مهمی در بازیابی اطلاعات هستند. همچنین آنها تاکید کردند که مشاهدات آنها نخستین باری بود که در آن ارتباط بین امواج مغزی و رفتارهای انسانی بیان می شد. پروفسور Gelians بیان می‌کند که امواج بررسی شده توسط محققان می‌توانند بیومارکرهای خوبی برای بازیابی اطلاعات باشند که با کار بیشتر برروی آنها وانجام تحقیقات گسترده‌تر در آینده بتوان اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید