انتشار این مقاله


بینایی فروسرخ با تزریق نانوذرات به چشم در موش‌ ها محقق شد

تا حالا خواستید در شب هم ببینید؟ احتمالاً در سایه‌ی پژوهشی جدید به تحقق این آرزو نزدیک‌تر شده‌ایم.

تا حالا خواستید در شب هم ببینید؟ احتمالاً در سایه‌ی پژوهشی جدید به تحقق این آرزو نزدیک‌تر شده‌ایم. در این پژوهش، یک تزریق ساده با عوارض ناچیز امکان بینایی فروسرخ در تاریکی را به مدت ۱۰ هفته در موش‌ها میسر نمود. به گفته‌ی نویسنده‌ی مطالعه، Tian Xue از دانشگاه علوم و تکنولوژی چین، این روش می‌تواند اساس “دید برتر” در انسان‌ها را تشکیل داده و برای درمان کوری نسبت به رنگ قرمز مورد استفاده قرار گیرد.

نانوتکنولوژی در این روش با ترکیب سلول‌های شبکیه در چشم عمل می‌کند. این سلول‌ها  نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. موش‌ها همانند انسان نمی‌توانند نور با طول موج بیشتر از ۷۰۰ نانومتر را که در انتهای قرمز طیف بینایی قرار دارد، ادراک کنند. اما نانوذرات نور با طول موج بیشتر –فروسرخ- را جذب کرده و به امواج با طول موج کوتاه‌تر تبدیل می‌کنند. این امواج برای سلول‌های شبکیه قابل تشخیص می‌باشند. اوج طول موج این امواج تغییر یافته ۵۳۵ نانومتر است؛ پس موش امواج فروسرخ را به رنگ سبز می‌بیند.

Xue و همکارانش براس بررسی محدودیت‌های این ادراک فروسرخ، پاره‌ای آزمایش بر روی موش‌ها انجام دادند. یکی از این آزمایش‌ها شامل تاباندن پرتوهای فروسرخ به چشمان موش‌ها بود. مردمک موش‌هایی که تزریق نانوذرات به آن‌ها انجام شده بود، منقبض گشت؛ حال آن که این پرتوها در موش‌هایی که تزریق محلول کنترل به آن‌ها صورت گرفته بود، اثری نداشتند. هچنین موش‌هایی که نانوذرات دریافت کرده بودند، شبکیه و کورتکس بینایی‌شان در پاسخ به امواج فروسرخ، فعال می‌شد.

تکنولوژی مادون قرمز حال حاضر، که امکان دید حرارت ساطع شده از اشیا و حیوانات را به فرد می‌دهد، اغلب با باتری‌های بزرگ مختل شده و در تداخل با نور مرئی است.


بیشتر بخوانید:


دید دوگانه

آزمایش‌های ماز آبی نشان داد موش‌های تحت درمان قرار گرفته، به هنگام قرار گرفتن در معرض نور مرئی نیز می‌توانستند الگوهای فروسرخ را تمییز دهند. در واقع، موش‌ها یاد گرفته بودند یک الگوی خاص فروسرخ، به همان شیوه‌ی مشابه در محدوده‌ی طیف مرئی، طرحی غوطه‌ور در آب ایجاد می‌کند. به اعتقاد نویسندگان مطالعه، این نشان می‌دهد موش‌ها پرتوهای فروسرخ و مرئی را به شیوه‌ی مشابه درک می‌کردند.

در برخی از موش‌ها، قرنیه پس از تزریق کدر شد؛ اما طی دو هفته این مشکل برطرف گردید.  تیم تحقیقات تا دو ماه پس از آزمایش، متوجه هیچ گونه آسیب وارده‌ای به چشمان موش‌ها نشد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید