انتشار این مقاله


آیا رابطه ای بین آلودگی هوا و بیماری قلبی و عروقی در جنین وجود دارد؟

آلودگی هوا تا چه حدی میتواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد؟

بر اساس گزارشات محققان روتگرز، ذرات میکروسکوپی آلاینده‌ی هوا که وارد ریه ی زن باردار می‌شود، باعث اختلال در رشد سیستم قلبی عروقی جنین می‌گردد. نتایج این تحقیقات که در ژورنال …… چاپ شده است، نشان میدهد که در سه ماهه ی اول و سه ماهه ی سوم بارداری ، دوره ی بحرانی تاثیر آلودگی هوا و بیماری قلبی عروقی مادر و جنین میباشد. فیبی استاپلتون، استادیار مرکز سلامت و داروسازی روتگرز، در این باره میگوید:
یافته ها نشان میدهد که زنان باردار، زنانی که در سنین باروری هستند و افرادی که به روش مصنوعی باردار میشوند، باید تا حد امکان از هوای آلوده و آلاینده های محیطی به دور باشند. همچنین زنان باردار باید کیفیت هوای داخل خانه و محل کار را نیز در نظر داشته باشند.

هوایی که مادر تنفس می‌کند، بر سیستم گردش خون او اثر دارد که آن خون به جنین در حال رشد می‌رسد. قرار گرفتن در معرض این آلاینده ها باعث تنگی عروق خونی، محدود کردن جریان خون و نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی به جنین شده و رشد طبیعی آن را به تاخیر می‌اندازد و نیز باعث بروز برخی اختلالات دوران بارداری نظیر “محدودیت رشد داخل رحمی” می‌گردد.
در این مطالعات، محققان موش‌های باردار را در معرض آیرو‌ل های تیتانیوم دی‌اکسید (جایگزین آلاینده های موجود در هوا) در اندازه ی نانو قرار دادند تا تاثیر آن را در سه ماهه‌ی اول، دوم و سوم، بر سیستم گردش خون بسنجند. نتایج این مطالعات نتایج تحقیقات موش‌هایی که هوای فیلترشده تنفس می‌کردند، مقایسه شد.

محققان دریافتند که آلودگی هوا در سه ماهه ی اول بارداری، بر سیستم گردش خون جنین، به خصوص ورید نافی و شریان اصلی، تاثیر چشمگیری دارد. در سه ماهه ی سوم، آلاینده های هوا بیشترین اثر را بر کاهش جریان خون، کمبود اکسیژن و مواد غذایی و در نتیجه محدودیت رشد جنین دارد.

حیواناتی که باردار نیستند، حتی اگر یک بار در معرض نانوذرات آلوده کننده‌ی هوا قرار بگیرند، جریان خون سیستم تولید مثل و رحم، مختل می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که در اواخر بارداری، این آلاینده‌ها باعث محدودیت جریان خون مادر و جنین شده و حتی در بزرگسالی باعث بروز مشکلات قلبی عروقی می‌گردد. به گفته ی استاپلتون، با اینکه نانوتکنولوژی در زمنیه ی حذف آلاینده های هوا و مصرف انرژی تجدیدپذیر، تلاش میکند، هنوز هم به طور دقیق مشخص نیست که نانوذرات چه اثرات مخربی بر روی سلامت انسان دارند.

قبل از سال ۲۰۲۵، تولید نانوذرات تیتانیوم دی اکسید در سراسر جهان، به ۲.۵ میلیون تن میرسد. اگر چه تیتانیوم دی اکسید مقدار ناچیزی در هوا وجود دارد، ولی این ماده در بسیاری از محصولات بهداشتی مثل ضدآفتاب و کرم‌پودر ها وجود دارد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید