انتشار این مقاله


آیا چرت نیمروزی ریسک فشارخون و بیماری های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد؟

نظر می‌رسد چرت زدن چیزی بیشتر از تجدید انرژی و ارتقای حالمان ارائه می‌دهد.

به نظر می‌رسد چرت زدن چیزی بیشتر از تجدید انرژی و ارتقای حالمان ارائه می‌دهد. تحقیق جدید چاپ‌شده در شصت و هشتمین فصلنامه علمی سالانه دانشکده کاردیولوژی آمریکا دریافته است افرادی که از چرت نیمروزی بهره می‌برند مقدار قابل‌ملاحظه‌ای  کاهش در فشارخون را نسبت به سایرین نشان می‌دهند . دکتر مانولیس کالیستراتوس گفت :

خواب نیمروزی مقادیر فشارخون را به خوبی سایر تغییرات در شیوه زندگی کاهش می‌دهد. برای مثال، کاهش نمک و الکل فشارخون را ۳تا۵میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

در ادامه افزود که استفاده از داروی ضد فشارخون در دوزهای پایین به طور میانگین فشارخون را ۵ تا ۷ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. در کل خواب نیمروزی با کاهش فشارخون  به اندازه ۵ میلی‌متر جیوه ارتباط دارد که به گفته محققان مساوی با تأثیر مورد انتظار از سایر عوامل کاهنده فشارخون است. به علاوه به ازای هر ۶۰ دقیقه خواب نیمروزی فشارخون سیستولیک  ۳ میلی‌متر جیوه در هر۲۴ساعت تغییر می‌کند. کالیستراتوس ادامه داد:

این یافته‌ها از آن جهت مهم‌اند که کاهش فقط ۲ میلی‌متری در فشارخون می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته را تا ۱۰درصد کاهش دهد. بر اساس یافته‌های ما اگر کسی از روی خوشایند خواب نیمروزی داشته باشد از فواید آن برای فشارخون بالا نیز بهره‌مند می‌شود.سازگاری با چرت زدن به راحتی انجام می‌شود و نیاز به هزینه خاصی ندارد.

به گفته محققان این اولین پژوهشی است که به سنجش اثر خواب نیمروزی روی فشارخون افرادی که فشارشان به هر دلیلی کنترل می‌شود می‌پردازد. مطالعه مشابهی ارتباط این عمل را با کاهش فشارخون و استفاده از داروهای ضد فشار که به افراد با مقادیر بالای آن تجویز می‌شدند نشان داده است.


مقاله مرتبط : درمان‌های خانگی فشارخون


هرچه مقدار فشارخون بیشتر، مقدار تلاش لازم برای پایین آوردن آن هم بیشتر است. با استفاده از افرادی که فشارخونشان به خوبی کنترل شده است می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که هر تغییر محسوسی در فشارخون نتیجه چرت زدن است.

آزمایش بر روی ۲۱۲ نفر با میانگین فشارخون ۱۲۹.۹ میلی‌متر جیوه انجام شد. آن‌ها به طور میانگین ۶۲ ساله بودند و بیش از نیمی مؤنث بودند. حدود ۱تا۴ درصد شرکت‌کنندگان سیگاری بودند و/یا دیابت نوع ۲ داشتند. گروه‌ها از نظر ریسک فاکتورها مشابه بودند بجز گروه چرت زدن که بیشترشان سیگاری بودند.

محققان در طول ۲۴ ساعت مداوم موارد زیر را اندازه‌گیری و ثبت می‌کردند:

  • فشارخون
  • تایم خواب نیمروزی(به طور میانگین ۴۹ دقیقه بود)
  • عادات زندگی(برای مثال مصرف الکل، قهوه و نمک و همین طور میزان فعالیت بدنی)
  • سرعت نبض که برای سنجش مقاومت شریانی به کار می رود

شرکت‌کنندگان یک مانیتور فشارخون متحرک پوشیدند تا مقادیر آن طی فواصل منظم در طول زندگی عادی در مقایسه با اندازه‌گیری فقط یک‌بار در درمانگاه بهتر اندازه‌گیری و ثبت شود. در طول مطالعه همچنین افراد مورد بررسی اکوکاردیوگرافی برای بررسی ساختار و عملکرد قلب قرار گرفتند.

در آنالیز محققان بر اساس عوامل شناخته‌شده موثر بر فشارخون نظیر سن، جنسیت، شیوه زندگی و داروها عمل کردند. هیچ تغییری در میزان استفاده از داروهای ضد فشارخون، سرعت نبض و اکوکاردیوگرام بین ۲ گروه مشاهده نشد.

در کل میزان فشارخون سیستولی میانگین در ۲۴ ساعت در افرادی که چرت می‌زدند ۵.۳میلی‌متر پایین تر از سایرین بود. (۱۲۷.۶در مقایسه با ۱۳۲.۹) با توجه به داده‌های فشارخون ۲ گروه مقادیر در افراد دارای خواب نیمروزی مطلوب تر بود. همچنین به نظر می‌رسید رابطه خطی مستقیمی بین زمان خواب و فشارخون برقرار است. به ازای هر ساعت چرت در طی  ۲۴ساعت فشارخون سیستولی ۳ میلی‌متر جیوه کاهش یافت.

ما قطعانمی خواهیم مردم را به چندین ساعت خوابیدن در روز تشویق کنیم اما با این حال اگر آن‌ها ساعاتی را به خواب نیمروز اختصاص می‌دهند با توجه به فواید آن نباید احساس گناه کنند. با اینکه هردو گروه مقادیر یکسانی دارو دریافت می‌کردند و فشارخونشان کنترل می‌شد اما فشارخون در گروهی که چرت می‌زدند کاهش محسوسی داشت.


مقاله مرتبط: آیا چرت زدن فایده‌ای هم دارد؟


محققان گفتند یافته‌های آن‌ها پشتیبانی محکمی دارند زیرا هردو گروه افت فشار مشابهی در شب داشتند. (افت طبیعی فشارخون در طول خواب شبانه) این به این معناست که هرگونه تغییری در فشارخون از این پدیده جداست و اطمینان بیشتری می‌دهد که این کاهش به دلیل خواب روزانه است .

مطالعات بیشتری برای ارزشیابی این داده‌ها لازم است . با اینکه خارج از حیطه مطالعه است اما دانشمندان دریافتند علاوه بر رژیم مناسب مدیترانه‌ای برای سلامت قلب فرهنگ خواب نیمروزی در این جوامع نیز می‌تواند علت دیگری برای این مساله باشد.

نزدیک نیمی از جمعیت بزرگ‌سال آمریکا فشارخون دارند. بیشتر آن‌ها از آن بی خبرند زیرا علامتی ندارد ولی ریسک سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید