انتشار این مقاله


فشار خون بالا همیشه بد است؟

آیا همواره باید نگران فشار خون بالا بود؟ یافته های جدید این فرض را زیرسوال برده اند.

فشار خون بالا یا هایپرتنشن یکی از ریسک فاکتور های بسیاری از بیماری ها مثل مشکلات قلبی و عروقی، دیابت و سایر مشکلات متابولیکی است. با این وجود آیا همواره باید نگران فشار خون بالا بود؟ یافته های جدید این فرض را زیرسوال برده اند.

گاهی ممکن است داشتن فشار خون بالا ، اثر محافظت کننده داشته باشد.

براساس آمار CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری) بیش از ۷۵ میلیون آمریکایی فشار خون بالا دارند. تعریف دقیق فشار خون بالا سخت است و هنوز متخصصان هم در تعیین دقیق فشار خون نرمال اختلاف دارند. سازمان های مختلف گایدلاین های متفاوتی درمورد فشار خون بالا ارائه داده اند. به عنوان مثال موسسه ملی قلب، ریه و خون فشار سیستولیک مداوم ۱۴۰ میلی مترجیوه یا بالاتر در بزرگسالان را به عنوان فشار خون بالا تعریف می کند. اما انجمن قلب آمریکا (AHA) می گوید هرگاه فشار خون فرد ۱۳۰ میلی مترجیوه یا بالاتر باشد، فشارخون فرد بالا است. با این وجود CDC افراد داری فشار خون ۱۲۰-۱۳۹ میلی مترجیوه را تنها “در معرض خطر” فشار خون بالا تلقی می کند. اما درکل پزشکان به بیماران خود (بخصوص افراد دارای سن بالا) توصیه می کنند که فشار خون خود را به طور مرتب چک کنند و تحت مراقبت باشند. این توصیه برای اطمینان یافتن از این موضوع است که فشار خون به آستانه هایپرتنشن نرسد؛ بسیاری از متخصصان هایپرتنشن را ریسک فاکتوری برای بیماری های قلبی و سکته مغزی در نظر می گیرند.


بیشتر بخوانید:


مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه برلین صورت گرفته نشان می دهد که بعضی از افراد مسن ممکن است باوجود فشارخون بالا به مشکل خاصی دچار نشوند. درواقع محققان متوجه شدند که فشار خون بالا برای بعضی از افراد در دهه هشتاد زندگیشان مفید است.

رویکرد همگانی را کنار بگذارید

این مطالعه جدید که در ژورنال European Heart Journal منتشر شده است ۱۶۲۸ مرد و زن به میانگین سنی ۸۱ سال را مورد بررسی قرار داده است. مطالعه این افراد در سال ۲۰۰۹ شروع شد و در آن زمان همگی ۷۰ ساله یا بالاتر بودند و تحت درمان های ضد فشارخون بالا بودند. محققان هر دوسال یکبار ارزیابی کرده و فشارخون و سایر فاکتورهای سلامتیشان را بررسی می کردند.

محققان آنالیز آماری در سطح ۶ ساله انجام دادند تا بفهمند چگونه فشار خون می تواند بر مرگ و میر افراد اثر بگذارد. همچنین آن ها فاکتور های مخل بالقوه مثل جنسیت، سبک زندگی، شاخص توده بدنی (BMI) و تعداد داروهای مورد استفاده برای فشارخون بالا را تطبیق دادند. آن ها مشاهده کردند که افراد ۸۰ ساله و بیشتری که فشارخون پایین تری از ۱۴۰/۹۰ میلی مترجیوه داشتند ۴۰ درصد بیشتر از افراد دارای فشارخون بالای این مقدار احتمال مرگ و میر داشتند. حتی افرادی که قبلا دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شده بودند ارتباط مشابهی بین فشارخون و احتمال مرگ و میر نشان دادند.

اعضای این تیم تاکید کردند افراد داری فشارخون پایین تر از ۱۴۰/۹۰ نسبت به افرادی که غلی رغم مصرف داروهای ضدفشارخون فشارخون بالایی داشتند ، ۶۱ درصد بیشتر احتمال مرگ داشتند.

Dr. Antonios Douros نویسنده اول این مطالعه گفته است:

تحقیقات ما میان این گروه از بیماران نشان می دهد که داروهای ضدفشارخون بالا باید براساس به نیازهای هر فرد تطبیق شوند. ما باید رویکرد همگانی به کاربردن توصیه های انجمن های حرفه ای برای تمام بیماران را کنار بگذاریم.

محققان امیدوارند که در آینده نگاهی عمیق تر به داروهای پایین آورنده فشارخون شود تا تنها زمانی که واقعا مفید واقع می شوند استفاده شوند.

قدم بعدی این محققان مطالعه این موضوع است که چه بیمارانی واقعا از داروهای ضد فشارخون بهره می برند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید