انتشار این مقاله


آیا چای سبز می‌تواند به مبارزه با چاقی کمک کند؟

چای سبز می‌تواند خطر چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن را کاهش دهد. این فواید به خاطر تاثیر مثبت چای سبز بر باکتری‌های روده است.

با توجه به مطالعه‌ی اخیر در موش‌ها، چای سبز می‌تواند خطر چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن را کاهش دهد. به نظر می‌رسد که این فواید به خاطر تاثیر مثبت چای سبز بر باکتری‌های روده است.

در سراسر ایالات متحده، نرخ چاقی در حال افزایش است.

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در برخی ایالات، بیش از ۳۵ درصد بزرگسالان چاق هستند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارش می‌کند که شیوع چاقی از سال ۱۹۸۰ تقریبا دو برابر شده است.

عوامل زیادی در این افزایش وزن ثابت دخالت دارند و تا کنون، معکوس کردن این روند چالش برانگیز تلقی شده است.

به دلیل این روند به ظاهر غیرقابل توقف، پیدا کردن راه‌های ساده برای به حداقل رساندن خطر و تاثیر چاقی می‌تواند تاثیر گسترده‌ای داشته باشد.

هم‌چنین چاقی خطر بروز سایر پیامدها را بالا می‌برد؛ از جمله دیابت و سایر بیماری‌های متابولیک. همان طور که چاقی افزایش می‌یابد، مشکلات مرتبط با آن نیز گسترده‌تر می‌شود؛ بنابراین مهم است که روش‌هایی برای به حداقل رساندن تاثیر چاقی بیابیم.

اخیرا، گروهی از محققان دانشگاه ایالت Ohio در کلمبوس، تحقیقی انجام داده‌اند تا بررسی کنند چگونه ترکیبات چای سبز با باکتری‌های روده برهم‌کنش دارد و باعث تاثیر بر چاقی و بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌شود.

دانشمندان اخیرا یافته‌های خود را در مجله‌ی Journal of Nutritional Biochemistry به چاپ رسانده‌اند.

چاقی و چای سبز

تحقیقات گذشته نشان داده است که چای سبز می‌تواند به مبارزه با چاقی و التهاب کمک کند؛ با این حال، نتایج متناقض بوده است. پروفسور Richard Bruno، سرپرست نویسندگان مطالعه‌ی جدید، تحقیقات بیشتری انجام داد تا پاسخ‌های قطعی‌تری به دست آورد. او می‌گوید:

نتایج مطالعاتی که به منظور کنترل چاقی صورت گرفته‌اند، تا کنون واقعا متناقض بوده است. به نظر می‌رسد برخی مطالعات، چای سبز را برای کاهش وزن مناسب تایید کرده‌اند؛ ولی بسیاری از تحقیقات دیگر هیچ اثری از آن نشان نداده‌اند. این نتایج متناقض به احتمال زیاد به دلیل پیچیدگی رژیم غذایی نسبت به بسیاری دیگر از عوامل سبک زندگی است.

برای انجام تحقیق، دانشمندان موش‌های نر را مورد بررسی قرار دادند.  به مدت ۸ هفته، نیمی از موش‌ها رژیم غذایی استاندارد و نیمی دیگر رژیم غذایی پرچربی را که منجر به چاقی می‌شود، دریافت کردند. محققان عصاره‌ی چای سبز را به نیمی از غذای هر گروه اضافه کردند.

محققان در این مطالعه، موش‌های ماده را در نظر نگرفتند؛ زیرا آن‌ها به چاقی ناشی از رژیم غذایی و سایر تغییرات متابولیکی مرتبط، مقاوم هستند.

پس از ۸ هفته، محققان طیفی از عوامل را اندازه‌گیری کردند؛ از جمله نفوذپذیری روده یا “روده‌ی نافذ”. کارشناسان روده‌ی نافذ را مرتبط با التهاب و سایر بیماری‌های مرتبط می‌دانند.

هم‌چنین محققان التهاب درون روده، میزان بافت چربی و ترکیب میکروبیوم (گونه‌های باکتریایی موجود در روده) را اندازه‌گیری کردند.

آن‌ها سطح اندوتوکسین‌های موجود در جریان خون را نیز بررسی کردند. باکتری‌های روده این مواد شیمیایی را تولید می‌کنند. اندوتوکسین‌ها می‌توانند توسط خون در بدن گردش کنند و باعث التهاب و مقاومت انسولینی شوند که خود عاملی برای بروز دیابت است.

همان طور که آن‌ها امیدار بودند، به نظر رسید که عصاره‌ی چای سبز تاثیر مفیدی دارد. به ویژه، موش‌هایی که رژیم پرچربی همراه با عصاره‌ی چای سبز را خورده بودند، نسبت به موش‌هایی که رژیم پرچربی بدون عصاره را مصرف کرده بودند، ۲۰ درصد کاهش وزن داشتند. هم‌چنین موش‌های مصرف‌کننده‌ی عصاره، مقاومت انسولینی پایین‌تری داشتند.

پروفسور  Richard Bruno می‌گوید:

این مطالعه نشان می‌دهد که چای سبز، رشد باکتری‌های مفید روده را تقویت می‌کند و سپس منجر به فوایدی می‌شود که به طور چشمگیری خطر چاقی را کاهش می‌دهد.


مقاله مرتبط: آیا چای سبز به کاهش وزن کمک می‌کند؟


سایر فواید متابولیکی

نتایج نشان می‌دهد موش‌هایی که رژیم غذایی پرچربی و عصاره‌ی چای سبز را دریافت کرده‌اند، التهاب کم‌تر و سطوح پایین‌تری از اندوتوکسین را در خون دارند. همان طور که محققان انتظار داشتند، روده‌ی نافذ، این گروه از موش‌ها را با شدت کم‌تری تحت تاثیر قرار داده بود.

محققان دریافتند حیواناتی که مکمل چای سبز را دریافت کرده بودند، جمعیت میکروبیوم مفیدتری در روده داشتند.

به طرز جالبی، فوایدی که تیم پژوهشی در گروه موش‌های دریافت‌کننده‌ی رژیم پرچربی مشاهده کرد، در گروه موش‌هایی که یک رژیم عادی همراه با مکمل چای سبز مصرف کردند نیز مشاهده شد. این فواید به گونه‌ای نیست که رسما قابل اعلام کردن باشد؛ ولی قابل اندازه‌گیری است.

این نتایج جالب هستند و قطعا مورد بحث قرار خواهند گرفت.  با این حال، مهم است بدانیم که برای مصرف مقدار معادل چای سبز موجود در رژیم موش‌ها، یک انسان باید روزانه حدود ۱۰ فنجان چای سبز مصرف کند.

اگرچه پروفسور Bruno معتقد است که در برخی نقاط جهان، مصرف این مقدار چای سبز غیرمعمول نیست!

اون مشتاق است توضیح دهد که هنوز خیلی زود است تا این یافته‌ها را به انسان نسبت دهند؛ دانشمندان به انجام تحقیقات بیشتری نیاز دارند. او هم‌چنان امیدوار است که مداخلات ساده در سبک زندگی، از جمله همین مطالعه، می‌تواند روزی مفید باشد.

پروفسور Richard Bruno می‌گوید:

دو سوم بزرگسالان آمریکایی، اضافه وزن یا چاقی دارند و ما می‌دانیم که فقط گفتن این به مردم که کم‌تر بخورید و بیش‌تر ورزش کنید، موثر نیست. مهم است که روش‌های مکمل ارتقادهنده سلامتی را به کار گیریم که می‌تواند از چاقی و مشکلات مربوط به آن جلوگیری کند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *