انتشار این مقاله


راه درست برای رسیدن به موفقیت: قدم به قدم

موفقیت مسیری مستقیم نیست؛ بلکه پر از پیچ و خم‌ها، شکست‌ها و گردش‌هاست. لازمه طی کردن تدریجی این مسیر داشتن دیدی درست از مسیر و هدف دلخواه است.

موفقیت در هر چیزی یک خط مستقیم نیست. آیا موفقیت می‌تواند یک شبه اتفاق افتد؟ پاسخ می‌تواند بله یا نه باشد.

این گونه در مورد آن فکر کنید: اگر انتظار داشته باشید که در یک روز ۱۰ پوند وزن کم کنید، این اتفاق نخواهد افتاد. برعکس، اگر با یک ذهنیت جدید بیدار شوید که به شما امکان دهد که پیشرفت را به تدریج متوجه شوید، به موفقیت دست خواهید یافت.

با بررسی وضعیت خود شروع کنید.

از آن جایی که این مقاله یک مقاله در مورد شرایط مالی و پول است، با این مثال شروع می‌کنیم که شما آرزو دارید بدهی خود را کم یا تسویه کنید، امنیت مالی داشته باشید، برای یک کودک شرایط تحصیلی فراهم کنید و یا از بازنشستگی رضایت بخشی اطمینان حاصل کنید. برای استفاده از بیشترین انرژی و دست یابی به اهداف خود چه باید کرد؟ من این را مبلغ لازم (Money Musts) می‌نامم.

به تفاوت میان آن چه که دوست دارید و آن چه که باید اتفاق بیافتد توجه کنید. من ممکن است “دوست داشته باشم” که هزینه لازم برای یک سفر لوکس به دور دنیا را داشته باشم، اما مطمئنا این یک “امر واجب” نیست.

من ممکن است دوست داشته باشم که بتوانم بورسیه تحصیلی مناسبی را در زمینه هنر وقف کنم اما، با حمایت از موسسات خیریه که با ارزش‌های من هر چند به میزان کمتر مطابق هستند نیز موافق باشم.

با درک این که موفقیت در هر زمینه‌ای یک خط مستقیم نیست، شروع کنید. پیچیدگی‌ها، چرخش‌ها، لغزش‌ها، سقوط‌ها، اشتباهات و محاسبات غلط زیادی وجود دارند. برخی ممکن است در اختیار خوده شما باشد و بقیه کاملا خارج از کنترل شما.

در مورد اجرای یک برنامه کاهش وزن فکر کنید. شما ممکن است به مدت دو هفته به طور کامل طبق برنامه پیش بروید، پیشرفت بزرگی داشته باشید، و در نهایت یک روز خود را خسته، عصبی، در حالی که از یک کیسه کوکی لذت می‌برید، بیابید.

حالا باید بین سقوط به پرتگاه و ناتمام گذاشتن برنامه‌های خود یا شروع مجدد در صبح روز بعد تصمیم بگیرید. این تصمیم شماست.

در اینجا چند نکته برای هدایت شما به سوی موفقیت دلخواهتان بیان شده است.  

۱- با این دیدگاه که چه اتفاقی باید رخ دهد آغاز کرده و پاسخی برای سوال “چرا” بیابید. فقط زمانی که به طور کامل به این پرسش پاسخ دادید، به مرحله دوم بروید.

۲- نقطه‌ای را که در حال حاضر آن جا هستید را بررسی کنید. اگر مربوط به زندگی مالی شماست، عمیقا کاوش کنید تا جایگاه فعلی خود را بشناسید. اگر مطمئن نیستید که به آن نقطه رسیده‌اید یا نه، نگران نباشید، می‌توانید از کمک‌های خارجی استفاده کنید.

۳- موفق‌ترین افراد یک مربی استخدام می‌کنند. مهم نیست که برای یک ماراتون تمرین می‌کنید، یک ابزار موسیقی می‌آموزید یا سعی دارید که اطلاعات مالی خود را سازماندهی کنید؛ یک کارشناس برای راهنمایی و آموزش شما استخدام کنید.

هنگامی که بحث مشاوره مالی پیش می‌آید، مراقب باشید؛ عنوان Financial Advisor یا مشاور مالی می‌تواند به هر کسی از طرف اداره بیمه، کارگزار سهام یا سایر نماینده‌های کمیسیون‌ها یا حتی یک CFR certified financial planner یا برنامه ریز مالی خبره که به عنوان یک حسابرس (به نفع شما) عمل می‌کند، اتلاق شود. سؤالاتی که باعث آرامش و راحتی شما می‌شود را با فردی که راهنمای شماست مطرح کنید. مسلما اگر بخواهم گیتار کلاسیک یاد بگیرم، با یک ستاره راک مشورت نمی‌کنم.

۴- با مربی/ راهنما/ مشاور خود، یک سری انتظارات معقول و مراحل لازم برای رسیدن به آن انتظارات را طراحی کنید. اگر من تصمیم بگیرم هنرهای رزمی را بیاموزم، هرگز به زودی به کمربند سیاه نخواهم رسید. اگر بخواهید ثروت و رفاه مالی داشته باشید، یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. بلکه یک پروسه گام به گام است.

۵- موفقیت را از راه‌های مختلف اندازه گیری کنید. اگر منتظر بمانید تا رسیدن به خط پایان را به عنوان تنها وسیله تعیین موفقیت در نظر بگیرید، احتمالا نارضایتی و عدم پشتیبانی عاطفی را در طول مسیر احساس خواهید کرد. این که پیشرفت‌های خود را در مقیاس‌های کوچک جشن بگیرید امری بسیار مهم است.

هر گام رو به جلو، مستحق دیده شدن است. هر لغزشی نیازمند بخشش و احترام نسبت به انسانیت خود فرد است. رابرت گولدمن (نویسنده کتاب Act from Choice) به عنوان یک دوست و مربی عزیز، می‌گوید که با خود به صورت تک فرزند خود رفتار کنید؛ با عشق و مهربانی.

۶- اهداف خود را بازبینی کنید و به خودتان یادآوری کنید که چرا این اهداف باید محقق شوند. عواقب عدم کامیابی خود را در نظر بگیرید.

۷- آماده باشید تا در زمان مناسب مسیر خود را اصلاح کنید. واقعیت‌ها و شرایط موجود ممکن است تغییراتی در افکار و رفتار را بر اساس واقعیت‌ها ایجاب کند. به عنوان مثال، شما ممکن است برای برنامه هزینه کالج فرزند خود پس انداز کنید اما سپس یک تغییر اساسی رخ می‌دهد، مانند از دست دادن شغل، بیماری، و یا یک وضعیت غیر منتظره دیگر.

انعطاف پذیری در تفکر و عمل بسیار حیاتی است. به هر حال، زندگی یک خط مستقیم نیست و انعطاف پذیری یک مهارت لازم زندگی برای هدایت چالش‌ها و در صورت لزوم تغییر آن‌ها است.

شب‌ها خواب خوبی داشته باشید و برای داشتن بهترین زندگی ممکن تمرکز کنید. از تلاش‌های خود قدردانی کنید، موفقیت‌های خود را جشن بگیرید و اشتباهات خود را ببخشید. شما می‌توانید این کار را انجام دهید!

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید