انتشار این مقاله


تشخیص ملانوما (سرطان پوست) با پروب لیزری در چند ثانیه

یک دانشجوی Ph.d. دستگاهی ارزان قیمت که به راحتی قابل استفاده است، برای تشخیص زودهنگام سلول های سرطانی طراحی کرده است. تشخیص زودهنگام سرطان می تواند جان هزاران نفر را نجات دهد.

ملانوما مرگ بار ترین نوع سرطان پوست است. با افزایش میزان بروز این نوع سرطان، دانشمندان به دنبالا راهی برای تشخیص زودتر آن هستند. یک دستگاه لیزر جدید میتواند برای تشخیص ملانوما در طول چند ثانیه استفاده شود.

تشخیص ملانوما
پروب لیزری جدید با قیمت مناسب ممکن است به زودی بهترین روش برای تشخیص ملانوما شود.

دنیل لوئی دانشجوی Ph.D. دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا می گوید:

اگر بتوان سرطان پوست را زودتر تشخیص داد، میتوان متوقفش کرد. این پروب دقیقا برای این منظور طراحی شده است.

لوئی به ساخت دستگاهی ارزان قیمت که می تواند به سرعت سلول های سرطانی را تشخیص دهد، کمک کرده است.

بر اساس آمار CDC (مرکز  کنترل و پیشگیری بیماری)، سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است. این سرطان به طور معمول به دو نوع ملانوما و غیرملانوم تقسیم می شود و اگر درمان نشود باعث مشکلاتی جدی خواهد شد. نوع غیرملانومایی می تواند باعث بدشکلی شود درحالی که ملانوما میتواند کشنده باشد. همچنین براساس اعلام انجمن سرطان آمریکا، میزان ملانوما در ۳۰ سال گذشته افزایش پیدا کرده است. امروزه ملانوما یکی از شایع ترین سرطان ها درجوانان بخصوص زنان جوان است.


بیشتر بخوانید:


امواج نوری چگونه می‌توانند سرطان را تشخیص دهند؟

تشخیص زودهنگام سرطان برای یک پیش آگهی خوب ضروری است. یکی از راه های تشخیص زودهنگام، استفاده از امواج نوری است. امواج نوری با عبور از اجسام در مسیر مشخصی پراکنده می شوند. لوئی از این قانون برای ساخت پروب لیزری استفاده کرده است که می تواند این الگوها را در چند ثانیه تفسیر کند. سلول های سرطانی چگال تر و بزرگ تر از سلول های نرمال هستند و شکل نامنظم تری دارند؛ درنتیجه باعث پراکندگی های متمایز در امواج نوری عبوری می شوند. محققان تغییرات این باریکه های نوری را آنالیز کردند. آنها ۶۹ جراحت پوستی از ۴۷ نفر را در مرکز مراقبت های پوستی بیمارستان عمومی ونکوور کانادا بررسی کردند.

این مطالعه که در Journal of Biomedical Optics منتشر شده است، اطلاعات لازم برای طراحی پروب را فراهم آورد. این پروب نه تنها قادر به نشان دادن الگوی دقیق باریکه های لیزر است، بلکه می تواند به آسانی این الگوها را برای تشخیص وجود سرطان بخواند. دنیل لویی گفته است:

ما این تکنولوژی را با استفاده از مواد ارزان ساخته ایم، بنابراین دستگاه نهایی می تواند به آسانی تکثیر شده و به طور گسترده به عنوان ابزار غربالگری اولیه برای تشخیص ملانوما مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده در آینده

دستگاه های نوری برای تشخیص سرطان پوست وجود دارند اما گران قیمت هستند. علاوه براین اندازه بزرگ، استفاده از این دستگاه ها را برای درماتولوژیست ها سخت می کند.

 استفاده ازاین پروب با قیمت اندک چند صد دلار در مجموع، بسیار راحت تر است. یکی دیگر از مزایای این پروب این است که نیاز به وسیله دیگری برای استفاده ندارد. بااین وجود، این پروب برای استفاده در منزل طراحی نشده است و محققان معتقدند وسیله غربالگری سرطان باید توسط متخصصان مراقبت بهداشتی آموزش دیده صورت گیرد.

درمقایسه با میزان رشد سرطان پوست، درماتولوژیست های اندکی وجود دارند. تیم لی، دانشیار علوم پوستی و درماتولوژی دانشگاه بریتیش کلمبیا، امیدوار است که این پروب بتواند به آسانی به بخشی از سیستم مراقبت بهداشتی تبدیل شود. لی معتقد است اگر این امر محقق شود فرایند غربالگری سرطان پوست بسیار راحت تر خواهد شد و صدها نفر نجات خواهند یافت. بااین وجود، دستگاه لوئی قبل از اینکه این امکان محقق شود، باید مراحلی را بپیماید. محققان باید این پروب را در جمعیت بزرگتری تست کنند.

درنهایت محققان امیدوارند وزارت بهداشت کانادا این دستگاه را تایید کند. بعد از چنین تاییدی، متخصصان می توانند آن را در فرایند تست سرطان پوست دخیل کنند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید