انتشار این مقاله


داروی موثر در درمان فیبروز کیستیک عملكرد ريه را بهبود می بخشد

محققان می‌گویند یک دارو که در حال حاضر در داروخانه‌ها موجود است می‌تواند به افرادی که مبتلا به فیبروز کیستیک شده اند، کمک کند. آمفوتریسین، که یک داروی ضد قارچی است، ممکن است به افرادی که دارای فیبروز کیستیک هستند کمک کند تا با عفونت‌های ر‌یه‌های باکتری مزمن که با این بیماری در معرض ابتلا […]

محققان می‌گویند یک دارو که در حال حاضر در داروخانه‌ها موجود است می‌تواند به افرادی که مبتلا به فیبروز کیستیک شده اند، کمک کند.

آمفوتریسین، که یک داروی ضد قارچی است، ممکن است به افرادی که دارای فیبروز کیستیک هستند کمک کند تا با عفونت‌های ر‌یه‌های باکتری مزمن که با این بیماری در معرض ابتلا به این بیماری هستند، مبارزه کنند.

دکتر Martin D. Burke رهبر و استاد شیمی در دانشگاه Illinois در شامپاین می‌گوید:

خبرهای واقعا هیجان‌انگیز این است که آمفوتریسین یک دارویي است که قبلا تایید شده و در دسترس است.

این مطالعه که در ژورنال Nature به چاپ رسیده است، یافته‌های اميدواركننده‌ي محققان را تشریح می‌کند.این تیم با استفاده از بافت ریه از افرادی که فیبروز کیستیک و همچنین مدل‌های حیوانی كه مبتلا به فیبروز کیستیک بودند را برای دیدن اینکه چگونه این دارو باعث تغییرات در بافت می‌شود، استفاده کردند. آن‌ها کشف کردند که آمفوتریسین باعث تغییر در بافت ریه شده‌است.این تغییرات با عملکرد بهبود یافته ریه ارتباط دارد و شامل بهبود سطح pH، افزایش فعالیت ضد باکتری و افزایش ویسکوزیته می‌شود.علاوه بر این، آن‌ها توضیح دادند که مردم می‌توانند این دارو را به طور مستقیم در ریه‌ها استفاده كنند، که عوارض جانبی را کاهش مي‌دهد.

فيبروز كيستيك به طور مختصر

فیبروز کیستیک هنگام تولد در فرد موجود است. بيماري است كه فرد داراي پروتئين معيوب است که بر روي سلول، بافت، غدد، مخاط و عرق اثر مي‌گذارد.فیبروز کیستیک، مخاطی ضخیم كه در اندام‌هاي آسيب ديده توليد می‌شود و این می‌تواند به آسیب یا عفونت در این مناطق منجر شود، که می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.همچنین می‌تواند به التهاب منجر شود که می‌تواند در اندام‌هايي مانند ریه‌ها و پانکراس، مشکلات ایجاد کند.

در حالی که فیبروز کیستیک می‌تواند بر سیستم‌های مختلف ارگانی مانند دستگاه گوارش تأثیر بگذارد،. فیبروز کیستیک در ریه‌ها می ‌واند شدید‌ترین عوارض را ایجاد کند.مخاط ضخیم می تواند مشکلات شدید در ریه‌های فرد ایجاد کند، زیرا نه تنها موجب مسائل تنفسی می‌شود، بلکه می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی مزمن شود.درمان در دسترس است، اما برای همه‌ي افراد موثر نمي‌باشد چرا كه مردم دارای انواع مختلف پروتئین‌های جهش یافته هستند و در بعضي افراد هیچ پروتئینی در بدن آن‌ها توليد نمي‌شود، که اين مسئله درمان را سخت و بعضي مواقع غير ممكن مي‌كند.

افراد مبتلا به فیبروز کیستیک اغلب از تکنیک‌های مختلف درمان استفاده می‌کنند که شامل ریزش موکوس می‌شوند و روش‌های مختلف تنفس و سرفه را یاد مي‌گیرند. بعضی افراد از داروهای تجویزی مانند گشاد كننده‌ي برونش‌ها و رقیق‌کننده‌های مخاطی استفاده مي‌كنند.هدف اولیه‌ی درمان این است که تا حد امکان پیشرفت بیماری‌هاي مربوط به ریه را کاهش دهد. این جایی است که آمفوتریسین ممکن است بكار آيد.

چرا یک داروی ضد قارچی ممکن است کمک کند؟

پروفسور Burke اشاره کرد که آمفوتریسین برای همه‌ی افراد مبتلا به فیبروز کیستی بدون توجه به نوع جهش آن‌ها كاربرد دارد،حتی اگر آن پروتئین وجود نداشته باشد می‌تواند باز هم اثر گذار باشد.

پروفسور Martin D. Burke مي‌گويد: 

به جاي استفاده از ژن تراپي و يا تصحيح پروتئين كه اخيرا نيز استفاده مي شد و موثر نبود، ما از یک روش جایگزین كه استفاده از مولكول كوچك است استفاده مي كنيم  که می تواند عملکرد پروتئين هاي كانالي كه از بين رفته یا معیوب است را انجام دهد.

این درمان مخصوصا برای ۱۰ درصد افراد مبتلا به فیبروز کیستیک است که پروتئین متاثر از آن را ندارند به همين علت در حال حاضر این افراد به هیچ یک از درمان‌های موجود پاسخ نمی دهند. دانشمندان باید تحقیقات بیشتر و آزمایشات دارویی بالینی انسان را انجام دهند تا اعتبار این یافته‌ها را قبل از اینکه پزشکان به افراد مبتلا به فیبروز کیستیک ارائه دهند، تاييد كنند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید