انتشار این مقاله


فواید گوجه فرنگی در زیبایی

در این مقاله به شش فایده اصلی گوجه فرنگی در زیبایی می‌پردازیم.

گوجه فرنگی از خانواده‌ی Solanaceae بوده و میوه خوشمزه‌ای است که منبع غنی از مواد مغذی از جمله مواد معدنی، ویتامین‌ها، فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. گوجه فرنگی فواید سلامتی متعددی دارد و به‌ویژه به دلیل داشتن خاصیت افزایش‌دهنگی زیبایی شناخته می‌شود.

در این مقاله به ۶ فایده زیبایی اصلی گوجه فرنگی می‌پردازیم:

۱. درمان آکنه

آکنه یکی از مشکلات اساسی و بسیار مداوم و سرسخت پوست است. منشا دقیق آکنه مشخص نیست، اما به‌طور کلی باور بر این است که آکنه ناشی از گرفتگی منافذ پوست توسط آلوده‌کننده‌ها، چربی و چرک می‌باشد.
مصرف منظم گوجه فرنگی همراه با مالیدن آن در درمان آکنه بسیار موثر است. انجام این باعث از بین رفتن سموم پوست شده و خاصیت جمع‌کنندگی گوجه فرنگی باعث جذب چربی اضافی پوست می‌شود. علاوه‌براین، سالیسیلیک اسید موجود در گوجه فرنگی به دلیل خاصیت خشک‌کنندگی آکنه نقش اصلی را در درمان آکنه دارد.


مقالۀ مرتبط: درمان‌های طبیعی آکنه


۲. تنظیم ترشح اضافی چربی

گوجه فرنگی ترشح بیش از حد چربی از منافذ پوست را تنظیم می‌کند، از این رو برای افراد دارای پوست چرب مفید است. گوجه فرنگی منافذ را تنگ می‌کند، ترشح چربی را کاهش می‌دهد و با ضایعات و آکنه مبارزه می‌کند. مالیدن منظم گوجه فرنگی پوست را درخشان، صاف و نرم می‌کند.


مقالۀ مرتبط: ۶ درمان خانگی عالی برای پوست چرب


۳. لایه برداری پوست

همه می‌دانند که گوجه فرنگی خاصیت طبیعی پوسته‌پوسته‌کنندگی دارد و به همین دلیل به حذف سلول‌های پوستی خشک و مرده کمک می‌کند.
برای تمیز کردن پوست با گوجه فرنگی، تکه‌ای از گوجه فرنگی را نصف کرده و به یک طرفش شکر بزنید. سپس، به آرامی به صورت خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه شست‌وشو دهید.

۴. پیشگیری از سفید شدن مو

سفید شدن زودرس مو، به‌خصوص بین جوانان، نگرانی بزرگی است. با خوردن منظم گوجه فرنگی ویا مالیدن آن به پوست سر می‌توان جلوگیری کرد.
گوجه فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان‌های ضروری از جمله ویتامین c است که مو را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. بنابراین، موهایتان قوی‌تر و بلندتر رشد می‌کند و سفید شدنش با گذشت زمان کمتر می‌شود.


مقالۀ مرتبط: علت سفید شدن موها چیست؟


۵. ضد پیری

اگر می‌خواهید از پیری زودرس جلوگیری کنید، باید گوجه فرنگی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. محتویات مختلف گوجه فرنگی به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که منجر به آسیب اکسیداتیو می‌شوند، کمک می‌کند. به این ترتیب، خطوط ریز، لکه‌های پیری و چین و چروک پوستی کمتر می‌شود.
روش‌های بسیاری در استفاده از گوجه فرنگی به این منظور وجود دارد؛ به نظر می‌رسد ماسک صورت بهترین روش به عنوان درمان برای ضد پیری باشد. کافی است به صورت هفتگی از ماسک استفاده کنید، تفاوت را متوجه خواهید شد.


مقالۀ مرتبط: بهترین غذاها برای رژیم غذایی ضدپیری


۶. درمان آفتاب سوختگی پوست

گوجه فرنگی به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن و ویتامین C از پوست در برابر اشعه خطرناک UV محافظت می‌کند. این آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و از آسیب سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کنند.


مقالۀ مرتبط: آفتاب سوختگی و خارش جهنمی؛ راهکار چیست؟


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید