انتشار این مقاله


عملكرد ضعيف ريه در افراد قد كوتاه با افزايش خطر بيماری های قلبی مرتبط است

طبق یافته‌ی محققان احتمال ابتلا بع بیماری‌های قلبی در افراد قد کوتاه زیاد است.

نتایج مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه Queen Mary لندن انجام شد، دریافتند که ارتباطي بین کوتاهي قد افراد و خطر بالای بیماری قلبی كه به طور عمده به ریه‌های ما مربوط می‌شود، وجود دارد. تحقيقي كه اخیرا در مجله‌ی Communications Biolog منتشر شد، محققان بیش از ۸۰۰ جایگاه را در ژنوم انسان شناسایی کرده‌اند که با قد بلندی افراد ارتباط دارد و همچنین داده‌هایی را ارزیابی می‌کنند که نشان می‌دهد که قد کوتاه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد.

محققان هیچ مدرکی که رابطه‌ی بین بلندی و کوتاهی قد و دیابت نوع ۲ را نشان بدهد، نیافتند فقط یکبار شاخص توده‌ی بدنی (BMI) را در نظر گرفتند اما بین بلندی و کوتاهی قد و خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی علتی را گزارش کردند. بسیاری از عوامل که ایجاد کننده‌ی خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی‌بوده شامل کلسترول، تری گلیسیرید، فشار خون، درصد چربی و پارامترهای اجتماعی و اقتصادی شامل آموزش و درآمد بوده است، اما نتایج نشان داد که آن‌ها تنها بخش کوچکی از تاثیر قد بر خطر بیماری‌های قلبی را گزارش کردند. به این ترتیب کارکرد ریه‌ها بیشترین تأثیر را بر روی آن داشت. سرپرست نویسندگان دکتر Eirini Marouli از دانشگاه Queen Mary لندن می‌گوید: 

درک رابطه علیت پس از مشاهدات مانند رابطه معکوس بین قد افراد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در پیشرفت دانش ما در مورد بیماری مهم است و می تواند به مداخله بر شیوه زندگی که بر پیشگیری بیماری تأثیر دارد، مفید باشد.نتایج ما نشان می‌دهد که ما نیاز به ارزیابی عملکرد ریه در کنار قد افراد را داریم تا بتوانیم خطر ابتلا را در افزایش بیماری‌های قلبی پیش بینی کنیم. 

حملات قلبی یکی از شایع‌ترین علل مرگ در سراسر جهان است. تقریبا یک نفر از شش مرد و یکی از هر ده زن بر اثر بیماری قلبی فوت می‌کنند، بنابراین شناسایی عوامل خطر بیماری قلبی، به ویژه آنهایی که می‌توانند از طریق مداخلات اولیه در شیوه زندگی اصلاح شوند، به طور خاص اهمیت دارد. طبق گفته‌ی پروفسور Panos Deloukas از دانشگاه Queen Mary University لندن، نویسنده ارشد این مطالعه: 

افراد کوتاه قد می‌توانند ورزش منظم و اجتناب از شیوه‌ی زندگی بدون تحرک و سیگار کشیدن را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در نظر بگیرند، در این مطالعه، تأثیر قد کوتاه بر خطر بیماری قلبی به وسیله عملکرد ریه نشان داده شده‌است. یافته‌های ما و مطالعات بیشتر در این مورد، تلاش برای بهبود شیوه زندگی و انجام  فعالیت بدنی خاص که می‌تواند به بهبود عملکرد ریه کمک کند را افزایش داده‌است.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید