انتشار این مقاله


کشت عروق خونی مصنوعی با استفاده از سلول‌های مرده

در حال حاضر، گزینه‌های درمانی اندکی برای جایگزینی عروق خونی تخریب‌شده وجود دارد ولی با این حال هیچ یک ایده‌آل نیست.

در حال حاضر، گزینه‌های درمانی اندکی برای جایگزینی عروق خونی تخریب‌شده وجود دارد ولی با این حال هیچ یک ایده‌آل نیست. پزشکان می‌توانند به کمک یک اهداکننده عروق خونی را کشت دهند اما هیچ تضمینی به رد پیوند توسط گیرنده وجود ندارد و در صورت استفاده از عروق خونی سنتتیک احتمال بروز عفونت و التهاب بالاست.

۴ سال پیش گروهی از محققین آزمایش کشت عروق خونی مصنوعی از دهندگان مرده را وارد فاز ۲ کارآزمایی بالینی کردند.

مرگ و زندگی

برای ساخت عروق خونی مصنوعی محققین دانشگاه Yale و Duke و کمپانی بیوتک Humacyte آزمایش را با کشت عضله‌ی رگ خونی و سلول‌های اندوتلیال از جسد آغاز کردند. سپس یک تیوب پلیمر زیست تخریب‌پذیر را در کنار سلول‌ها قرار دادند و به مدت ۸ هفته سلول‌ها رشد پیدا کردند در طول این مدت تیوب از میان رفت و پس از آن دانشمندان سلول‌های مرده را نیز برداشتند و رگ خونی به رشد خود ادامه داد و پروتئین‌هایی که به صورت طبیعی در بدن برای حمایت از عروق وجود دارند نیز کم کم ساخته شدند. هیدر پریچارد در مصاحبه با Discover گفت:

برداشتن سلول‌ها بسیار مهم است در این حالت عروق در دسته‌ها بزرگی کشت داده می‌شوند و تا زمان پیوند در اتاق جراحی نگهداری می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: برای اولین بار: رشد کامل عروق خونی انسانی در آزمایشگاه


آزمایش خون

بر اساس آن‌چه محققین در ژورنال Science Translational Medicine منتشر کردند، برای آزمایش، این عروق خونی به ۶۰ بیمار مبتلا به فاز انتهایی نارسایی کلیوی پیوند زده شدند. پس از پیوند، سلول‌های میزبان شروع به رشد در اطراف عروق مصنوعی کردند و بافت عروقی طبیعی را ساختند. علی‌الخصوص، عروق خونی مصنوعی تمامی ویژگی‌های یک رگ خونی طبیعی را داشتند. حال با توجه به موفقیت این آزمایش، کشت عروق خونی به کمک جسد می‌تواند روزی به یکی از گزینه‌های در دسترس پزشکان در مواجهه با عروق تخریب شده باشد.

به عنوان یک محصول احیایی ما مشتاقیم تا شاهد موفقیت این درمان در بیماران واقعی باشیم تا کیفیت و ایمنی آن را ارتقا بخشیم.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید