انتشار این مقاله


آیا تجویز سبزیجات می‌تواند آینده‌ی مراقبت‌های بهداشتی و درمانی باشد؟

نویسندگان یک مطالعه‌ی جدید نتیجه گرفته‌اند که تجویز غذاهای سالم مقرون به صرفه‌تر از درمان‌های دارویی پیشگیرانه است.

نویسندگان یک مطالعه‌ی جدید نتیجه گرفته‌اند که تجویز غذاهای سالم در Medicare و Medicaid، پس از ۵ سال، مقرون به صرفه‌تر از درمان‌های دارویی پیشگیرانه است.

Medicare و Medicaid دو برنامه‌ی بسیار جامع برای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در ایالات متحده است.

در سال ۲۰۱۶، تقریبا ۵۷ میلیون نفر در ایالات متحده تحت پوشش Medicare بودند؛ در حالیکه در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۶ میلیون تحت پوشش Medicaid بودند.

Medicare یک برنامه‌ی بیمه‌ی بهداشتی فدرال است که گروه‌های خاصی از افراد را حمایت می‌کند؛ از جمله، افراد بالای ۶۵ سال و بالاتر، افرادی که نارسایی دائمی کلیوی دارند و برخی افراد جوان‌تر که دارای ناتوانی‌هایی هستند.

Medicaid یک برنامه‌ فدرال است که به افراد دارای درآمد پایین کمک می‌کند.

در سال ۲۰۱۷، ۱۵ درصد از بودجه‌ی فدرال به Medicare اختصاص داده شد. از آن جا که سن جمعیت و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی بالا می‌رود، متخصصان تخمین می‌زنند بودجه‌ی مراقبت‌های بهداشتی رو به افزایش خواهد بود. با توجه به پروژه‌های کنونی، بودجه‌ی Medicare در سال ۲۰۲۸ به ۱۸ درصد خواهد رسید.

تشویق مردم به خوردن غذاهای سالم‌تر

تیمی از محققان از دانشگاه Tufts و بیمارستان Brigham و بیمارستان زنان در بوستون، MA، اثرات تجویز غذاهای سالم در Medicare و Medicaid را تحلیل کردند. این مطالعه در مجله‌ی PLOSMedicine به چاپ رسیده است. این مطالعه نشان می‌دهد که جبران هزینه‌ی غذاهای سالم به میزان ۳۰ درصد از طریق بیمه‌ی درمانی، سلامت را ارتقا و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

با توجه به نظر نویسنده‌ی اول، دکتر داریوش مظفریان، رئیس دانشکده‌ی علوم تغذیه و سیاست Friedman در Tufts:

Medicare و Medicaid، بزرگ‌ترین برنامه‌های مراقبت بهداشتی در ایالات متحده هستند که یک سوم از جمعیت آمریکا را تحت پوشش قرار می‌دهند و ۲۵ درصد از کل بودجه‌ی فدرال را به خود اختصاص داده‌اند.

محققان دو سناریوی متفاوت را طراحی کردند تا بررسی کنند اگر Medicare و Medicaid  حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های غذای سالم را ساپورت کنند، چه تغییراتی ایجاد می‌شود.

در هر دو سناریو، این دو برنامه ۳۰ درصد از هزینه‌های میوه و سبزیجات را تحت پوشش قرار می‌دهند. در حالیکه در سناریوی دوم، این دو برنامه، علاوه بر میوه و سبزیجات، ۳۰ درصد از هزینه‌های غلات کامل، آجیل، غذاهای دریایی و روغن‌های گیاهی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند.

یافته‌ها نشان داد که سناریوی اول، باعث پیشگیری حدود ۱.۹۳ میلیون مورد بیماری قلبی می‌شود؛ در حالیکه سناریوی دوم باعث پیشگیری حدود ۳.۲۸ میلیون مورد بیماری قلبی و هم‌چنان ۱۲۰ هزار مورد دیابت می‌شود.

اثر مثبت سناریوی دوم بر دیابت به این دلیل است که غلات کامل، آجیل و دانه‌ها، باعث پیشگیری از دیابت می‌شوند.

Yujin Lee، محقق دانشگاه فریدمن و نویسنده‌ی اول مطالعه می‌گوید:

ما دریافتیم که تشویق مردم به خوردن غذاهای سالم در Medicare و Medicaid، می‌تواند مقرون به صرفه‌تر از مداخلات رایج، از جمله داروهای پیشگیری فشار خون و کلسترول بالا باشد.

کاهش دادن نیاز به مرقبت‌های درمانی

سناریوی اول و سناریوی دوم، به طور چشمگیری استفاده از مراقبت‌های درمانی را کاهش دادند و به ترتیب، منجر به ذخیره‌ی ۴۰ بیلیون دلار و ۱۰۰ بیلیون دلار شدند. کل هزینه‌های یارانه‌ی میوه و سبزیجات، ‌۱۲۲.۶ بیلیون دلار بود؛ در حالیکه برای پوشش طیف وسیعی از غذاهای سالم، ۲۱۰.۴ بیلیون دلار هزینه شد.

با مقایسه‌ی هزینه‌های خالص با هزینه‌های ذخیره شده و فواید سلامت، هر دو سناریو بسیار مقرون به صرفه بودند.

برای انجام این مطالعه، محققان از یک مدل شبیه‌سازی معتبر به نام CVD Predict استفاده کردند که نمونه‌هایی از اقلام Medicare، Medicaid و جمعیت مطلوب دوگانه را تولید کردند. برای رسیدن به این هدف، آن‌ها از داده‌های اخیر نظرسنجی ملی بهداشت و تغذیه (NHANES)، منابع منتشر شده و متا آنالیز استفاده کردند.

سپس هر دو سناریو را به هر یک از نمونه‌های مختلف اعمال کردند و اثر آن‌ها را در افق‌های ۵، ۱۰ و ۲۰ ساله و در افق زمانی شبیه‌سازی شده بررسی کردند.

این تحقیق بخشی از تحقیقات مرور سیاست بازاریابی مواد غذایی و هزینه-اثربخشی مواد غذایی (PRICE) است که نتیجه‌ی همکاری محققان بین المللی است که در حال تلاش برای بهبود سلامت جمعیت ایالات متحده با شناسایی راهکارهای غذایی ممکن و ارزیابی هزینه-اثربخشی آن‌ها هستند.

دکتر داریوش مظفریان می‌گوید:

این یافته‌های جدید از این ایده حمایت می‌کند که “غذا می‌تواند دارو باشد”. این برنامه‌ی خلاقانه برای تشویق و بازپرداخت غذای سالم، باید در سیستم مراقبت‌های بهداشتی اعمال شود.

محققان بر این باورند که این مطالعه، بهترین ارزیابی ملی را در مورد اثرات بالقوه این طرح‌ها در سطح فدرال فراهم می کند؛ اما آن‌ها هشدار می‌دهند که این مدل‌ها نمی‌توانند اثرات بهداشتی و هزینه‌ی این انگیزه‌ها را ثابت کنند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید