انتشار این مقاله


آمریکا به طور مخفیانه‌ای قصد فروش سلاح هسته‌ای را به عربستان دارد

ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده، طی ۶ مرحله جداگانه مجوز فروش تکنولوژی هسته ای به عربستان را به شرکت های آمریکایی داد که به توسعه نیروگاه های هسته ای این کشور کمک خواهد کرد.

درهای بسته

ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده، طی ۶ مرحله جداگانه  مجوز فروش تکنولوژی هسته ای به عربستان را به شرکت های آمریکایی داد که  به توسعه نیروگاه های هسته ای این کشور کمک خواهد کرد.

براساس اسناد موردبررسی رویترز، دولت ترامپ با درخواست شرکت ها مبنی بر محرمانه ماندن این توافق ها موافقت کرده است ،درحالی که در گذشته مجوزهای وزارت انرژی قابل دسترس عموم بودند. این موضوع نشان دهنده ی این است که اگر ترس از واکنش عمومی نباشد، شرکت ها و کاخ سفید به انجام توافقات بحث برانگیز متمایل هستند.

پیشنهاد جنگ

عربستان صعودی قبلا اعلام کرده بود که برنامه هایی برای ساخت دو نیروگاه هسته ای دارد و درحال حاضر پیشنهاد های روسیه، آمریکا و کره جنوبی را برای بستن قرارداد بررسی می کند. براساس این مجوز ها اقدام های اولیه برای فروش تکنولوژی هسته ای به عربستان انجام می شود اما انتقال تاسیسات مربوط به آنها فعلا ممنوع است.

مسابقه تسلیحاتی

سال گذشته میلادی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان،  گفته بود که اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، عربستان نیز دست خواهد یافت.

اگرچه این توافق های پنهانی به معنی در راه بودن یک بن بست هسته ای نیست، اما بعضی از اعضای کنگره خواستار بررسی های بیشتر در زمینه هرگونه روابط آینده هستند. چهارشنبه گذشته برد شرمن،یکی از نمایندگان کنگره، خواستار افشای نام شرکت هایی شد که برای فروش تکنولوژی هسته ای با عربستان توافق کردند. نمایندگان کنگره نگران روابط آمریکا و عربستان هستند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید