انتشار این مقاله


۱۰ تن از زنان پیش گامی که چهره ی پزشکی مدرن را تغییر می‌دهند!

اکنون بیش از هر زمان دیگری، زنان در حال شکل دادن به سلامت و مراقبت‌های بهداشتی برای جمعیت جهان هستند. زنان یک سوم از جمعیت پزشکان حرفه‌ای فعال در ایالات متحده و تقریبا نیمی از فارغ التحصیلان جدید دانشکده پزشکی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها همچنین ۶۳ درصد از دستیاران پزشک، ۸۳ درصد پرستاران و ۸۸ […]

اکنون بیش از هر زمان دیگری، زنان در حال شکل دادن به سلامت و مراقبت‌های بهداشتی برای جمعیت جهان هستند. زنان یک سوم از جمعیت پزشکان حرفه‌ای فعال در ایالات متحده و تقریبا نیمی از فارغ التحصیلان جدید دانشکده پزشکی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها همچنین ۶۳ درصد از دستیاران پزشک، ۸۳ درصد پرستاران و ۸۸ درصد از پرستار متخصص را تشکیل می‌دهند.

زنان بیشتر و بیشتر مشغول به درمان بیماران، فعالیت در سازمان‌های بهداشت عمومی و مهندسی راه‌های جدید برای تحقیق و حل برخی از بزرگترین مسائل بهداشتی در زمان ما هستند. این زنان قدم در راه نوآوران پزشکی و علمی مانند Florence Nightingale، Susie King Taylor، Rosalind Franklin و Elizabeth Blackwell گذارند.

برای یافتن زنانی که به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌اند لازم نیست که به گذشته نگاه کنید. در این مقاله تنها تعداد کمی از زنانی که مشارکت گسترده‌ای در پزشکی و بهداشت عمومی امروز را داشته‌‍اند معرفی شده‌اند.

Rachel Schneerson: واکسن Hib

بر خلاف Jonas Salk، دکتر Rachel Schneerson، شهرت فراوانی برای کشف واکسن به دست نیاورده است، اما این مورد از اهمیت و عظمت کار او چیزی کم نمی‌کند. Schneerson و همکارش، John Robbins، یک واکسن علیه هموفیلوس آنفولانزا Bتیپ (که معمولا به عنوان شناخته می‌شود) را تولید کردند.

این باکتری در ایالات متحده آمریکا حدود ۲۰۰۰۰ مورد در سال قربانی داشت، بیشتر در کودکان زیر ۵ سال، و منجر به ایجاد مننژیت باکتریایی در بچه‌ها می‌شود. علیرغم وجود آنتی بیوتیک‌ها، این باکتری جان ۳ تا ۶ درصد از کودکان آلوده را می‌گرفت (تقریبا ۱۰۰۰ کودک در سال). از میان افرادی که پس از مننژیت بهبود یافته بودند، ۱۵ تا ۳۰ درصد مبتلایان آسیب شنوایی یا عصبی را به علت عفونت تجربه کردند.

واکسن Schneerson همه این جریان‌ها را تغییر داد. پس از معرفی واکسن در دهه ۱۹۸۰، تعداد موارد Hib بیش از ۹۹ درصد کاهش یافته است. در آن زمان، این اولین واکسنی بود که به صورت کنژوگه مورد استفاده قرار گرفت. این کنژوگه کردن به صورت فرآیند توسعه واکسن‌ها می‌باشد تا ایمن‌تر و کارآمد‌تر باشند، مخصوصا برای کودکان کم سن.

تکنولوژی که Schneerson برای مبارزه با Hib استفاده کرده بود هنوز برای ساخت واکسن‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله، واکسن‌هایی که در برابر پنوموکوک و بیماری مننژوکوکوال از فرد محافظت می‌کنند (که هر دو باعث ایجاد مننژیت باکتریایی در کودکان می‌شوند)

Mary Guinan: آبله و ایدز

Mary Guinan، MD، PhD، کمک‌های زیادی برای سلامت عمومی انجام داده است، بنابرین مشخص کردن بزرگترین دست آورد او دشوار است. او در کمپین ریشه کن کردن ابله در هند فعالیت کرده است، یکی از اولین افرادی بود که خطر اپیدمی ایدز را تشخیص داد و اولین زنی بود که به عنوان مشاور علمی اصلی در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده خدمت می‌کرد.

Guinan کل کار خود را صرف تعیین مرزهایی در پزشکی و تحقیقات اپیدمیولوژیک کرده، در حالی که با چالش‌های بی شماری که اغلب هنگام فعالیت زنان در یک محیط تحت سلطه مردان پدیدار می‌شوند، مواجه بود.

Guinan در کتاب خود، “ماجراهای یک پزشک زن کنجکاو Adventures of a Female Medical Detective “، در مورد اینکه زندگی هنگام کار کردن به عنوان یک زن در محیط پزشکی و اپیدمیولوژی، به خصوص در سلامت جنسی(یک موضوع تابو برای زنان در آن زمان)  چگونه است، صحبت می‌کند.

چالش‌هایی که او با آن مواجه شد، او را در مورد گذشتن و کنار زدن مرزهای خود متوقف و شور و شوق او را تضعیف نکرد. او هنوز یک طرفدار شدید برای تشویق دیگران به مطالعه اپیدمیولوژی است و سلامت عمومی را به عنوان اولویت تعیین می‌کند.

Regina M. Benjamin: جراح عمومی ایالات متحده

رجینا بنجامینMD، MBA، به عنوان هیجدهمین جراح عمومی ایالات متحده نامگذاری شد، او در حال حاضر یک رزومه قابل توجه: همکار مک آرتور،  دریافت جایزه نلسون ماندلا برای بهداشت و حقوق بشر، زن سال توسط “CBS This morning، “و بسیاری از دستاوردهای قابل توجه دیگر.

با این حال، قبل از همه اینها، بنجامین یک پزشک جوان بود و فقط سعی در ارائه خدمات پزشکی به روستای آلاباما داشت. او کلینیک سلامت روستایی Bayou La Batre را تاسیس کرد، مرکز بهداشتی که مراقبت‌های پزشکی را به مردم محلی ارائه می‌داد، صرف نظر از اینکه آیا می‌توانستند هزینه‌های آن را پرداخت کنند یا نه.

هنگامی که کلینیک توسط طوفان جرجس در سال ۱۹۹۸ نابود شد، طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ و آتش سوزی در سال ۲۰۰۶، بنجامین هر کاری که می توانست برای بازسازی مجموعه انجام داد، حتی گفته می‌شود که خانه خود را اجاره می‌دهد تا کلینیک را باز نگه دارد. آنجا بود که او متوجه شد که سلامتی بیمارانش در اتاق معاینه شروع نشده و متوقف نمی‌شود – مسئله‌ای که باعث شد او در آینده جراح عمومی شود.

بنجامین حرفه‌ی خود را برای حمایت از سیاست‌ها و برنامه‌هایی که نه تنها بیماری‌ها را درمان می‌کنند، بلکه حفاظت و ارتقاء سلامت و همچنین رفع اختلافات بهداشتی که باعث عقب ماندگی جوامع  می‌شود، صرف کرده است. او در سال ۲۰۱۱ به L.A. Times در سال گفت: “ما نمی‌توانیم به سلامتی در بصورت منفرد نگاه کنیم.” سلامتی باید در جایی باشد که ما زندگی می‌کنیم،  کار میکنیم، بازی میکنیم، دعا میکنیم.”

۳D Printing :Julielyn Wong

جولیلین وونگ MD، MPH، به هیچ وجه یک دکتر معمولی نیست. او یک پزشک و دانشمند تحصیل کرده در هاروارد است که همچنین متخصص بین المللی در چاپ ۳D، رباتیک و پزشکی تله مدیا می‌شود. او حرفه خود را در تقاطع پزشکی و مهندسی انجام می‌دهد تا مراقبت‌های بهداشتی را برای جوامع فقیرتر در جهان در دسترس‌تر کند.

با بهره گیری از تخصص بالینی و آموزش تکنولوژیک، او یک سیستم پرینتر سه بعدی خورشیدی را طراحی کرد که می‌توانست در کیسه قابل حمل قرار بگیرد. این امکان را فراهم کرد تا ابزار آلات پزشکی در مناطق غیر قابل دسترس در سراسر جهان و یا حتی در فضا چاپ شود.

شور و شوق او باعث شد تا «سازندگان پزشکی» را که مجموعه‌ای از، شبکه‌ای از سازندگان همجوار علاقه مند به یادگیری نحوه ساخت مهارت ها و استفاده از خلاقیت خود را برای مبارزه با مسائل انسانی در خانه و خارج از کشور است را تاسیس کند. هنگامی که او مشغول این کار نیست، او با ۳D4MD، شرکتش کار می‌کند که دسترسی به امکانات پزشکی را با چای سه بعدی آسانتر می‌کند.

وونگ همچنین در کنفرانس‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و سایر سازمان‌های پزشکی کمک می‌کند تا ابزارهای قرن بیست و یکم را برای ایجاد یک مکان سالم برای جهان فراهم کند.

Maria Elena Bottazzi: واکسن

نوآوری‌های پزشکی اندکی برای حفظ سلامتی جوامع همچون کار بر روی واکسن به اندازه کافی انجام شده است. آنها سالانه میلیون ها نفر را نجات می‌دهند و بهترین دفاع ما در برابر بیماری هایی مانند سرخک و آنفولانزا هستند.

در حالی که بشر، واکسن‌هایی را علیه حدود دو دهم خطرناک‌ترین عفونت‌های جهان تولید کرده است، اما هنوز هم بیماری‌های مرگباری وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به ویژه در میان فقیرترین جمعیت‌های جهان زندگی می‌کنند.

ماریا النا Bottazzi، می‌خواهد که آن را تغییر دهد. او به عنوان یک محقق در دانشکده پزشکی بیلور، در حال کار بر روی واکسن.هایی برای بیماری‌های مناطق گرمسیری نظیر بیماری Chagas، لیشمانیوز، کرم قلابی، شیستوزومیازیس و غیره است. این بیماری‌ها در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده فراموش شده است.

اگر این تلاش‌ها موفقیت آمیز باشد، واکسن‌هایی که او در حال کار بر روی آن‌ها است نه تنها جان میلیون‌ها نفر را از مرگ نجات می‌دهد، بلکه آن‌ها توانایی حفاظت از سلامتی و معیشت آسیب پذیر‌ترین جمعیت جهان را خواهند داشت.

Maimuna (Maia) Majumder:  اطلاعات بهداشتی

محققان بهداشت عمومی از داده‌های زیادی استفاده می‌کنند، اما تعداد کمی از آن‌ها از این اطلاعات مانند Maimuna Majumder،PhD استفاده می‌کنند. به طور سنتی، اطلاعات بهداشتی توسط ادارات بهداشت و یا از طریق مطالعات رسمی جمع آوری می‌شود. این روند زمان زیادی طول می‌کشد و تاخیر می‌تواند در پاسخ دهی مقامات بهداشت عمومی در مقابله با شیوع بیماری‌ها تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

او با استفاده از PhD در مهندسی سیستم موسسه فناوری ماساچوست و استاد بهداشت عمومی از دانشگاه توفتس، مایل به جستجوی روش‌های جدید برای یافتن، استفاده و تجسم اطلاعات بهداشت عمومی است. یکی از راه‌های انجام این کار این است که با استفاده از گزارش رسانه‌های محلی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها و برآورد میزان تاثیر واکسیناسیون بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

او راه را برای یک حوزه سلامت عمومی در حال ظهور یعنی تشخیص بیماری‌های دیجیتال، روش استفاده از داده های اغلب منابع غیر سنتی (مانند جستجوهای Google یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی) به عنوان ابزار برای شناسایی روند سلامت هدایت می‌کند. مزایای چنین استراتژی بسیار زیاد است. در حال حاضر قدرت شناسایی شیوع بیماری‌ها می‌توانند به مقامات بهداشتی اجازه دهند تا در زمان مناسب واکنش نشان دهند و به طور بالقوه پاندیمی جهانی بعدی را حتی قبل از شروع آن متوقف کنند.

Amelia Burke-Garcia: شبکه مجازی

مردم به وب سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی تکیه می‌کنند تا اطلاعات در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل را دریافت کنند و سلامت نیز هیچ استثنائی در این مورد نیست. هنگامی که مردم می‌خواهند درباره یک موضوع بهداشتی بیشتر بدانند، ۸ نفر از ۱۰ نفر از آنها جستجو خود را به صورت آنلاین آغاز خواهند کرد.

به همین دلیل Amelia Burke-Garcia، PhD، از رسانه‌های اجتماعی و دیگر ابزارهای آنلاین برای اندازه گیری و تأثیر رفتارهای بهداشتی استفاده می‌کند. به عنوان یک ارتباط دهنده و پژوهشگر سلامت دیجیتال، او به اثر گذاران آنلاین متصل می‌شود تا ببیند که چگونه می‌تواند (و البته این کار را انجام می‌دهد) بر تصمیمات بهداشتی واقعی تاثیر بگذارد.

تحقیقات او به پرسش‌های جدیدی نظیر اینکه چگونه وبلاگ نویسان اطلاعات سلامت را با خوانندگان خود به اشتراک می‌گذارند یا اینکه چگونه گروه‌های پشتیبانی مجازی می‌توانند شکل بگیرند یا چگونه افراد مبتلا به سرطان پروستات می‌توانند در مورد وضعیت خود به طور آفلاین صحبت کنند.

او فقط در مورد این سوالات تحقیق نمی‌کند. او همچنین از آنچه که از مطالعات و نظرسنجی‌هایش می‌آموزد، استفاده می‌کند به گروه‌های بهداشت عمومی کمک می کند تا پیام های خود را در عصر دیجیتال به طور موثرتر ارتباط دهند. در کل، اگر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی بتوانند برای فروش کفش‌های کتانی یا روغن های ضروری استفاده کنند، چرا کارشناسان بهداشت عمومی نمی‌توانند آنها را برای هدایت مردم به سمت انتخاب گزینه های سالمتری سوق دهند؟

Beth Stevens: عملکرد مغز

MacArthur Beth Stevens، PhD، در حال تغییر دادن نحوه تفکر ما در مورد مغز است، به ویژه اینکه چگونه یک گروه از سلولها به نام میکرو گلیا بر کارکرد سخت افزاری مغز تاثیر می‌گذارد. محققان تصور می‌کردند که سلول ها به سیستم ایمنی بدن متصل می‌شوند، مغز را از مهاجمان محافظت می‌کنند و بعد از یک بیماری، مناطق را تخلیه می‌کنند.

Stevens ایده دیگری داشت. اگر این سلول‌ها کاری بیش تر از تمیز کردن غذا ها بر عهده داشته باشند چه؟ اگر آن‌ها نیز برنامه ریزی مغز را انجام دهند چه؟ تحقیقاتش ثابت کرد که میکروگلایا میتواند سیناپسها (اتصالات میان نورونها) را از بین ببرد. این کشف پیشگامانه، ورودی‌هایی را مطالعه کرد تا ببیند که چقدر این سلول‌ها در لحظات بحرانی مغز مانند، دوران کودکی، رشد نوجوانی یا بعدها در بزرگسالی مغز را شکل می‌دهند.

آنچه او کشف می‌کند، می‌تواند پیامدهای عمیقی برای درمان یا پیشگیری از بیماری های عصبی مانند اوتیسم و آلزایمر داشته باشد.

Elaine Hsiao: میکروبیوم و نورولوگ

آماری که اغلب در میکروب شناسی ذکر شده است این است که نسبت باکتری‌ها در بدن ما بیش از ۱۰ به ۱ نسبت به سلول‌های انسانی است. در حالی که نسبت دقیق بین دانشمندان مطرح شده است، شکی نیست که سلول های میکروبی (میکروب ها مانند ویروس ها و باکتری ها) بخش مهمی از بدن انسان را تشکیل می‌دهند، به خصوص در روده.

این میکروب‌ها ممکن است بخشی جدایی ناپذیر از چگونگی توسعه و عملکرد بدن ما، به ویژه برای مغز باشند. این جایی است که Elaine Hsiao TPhD، وارد عمل می‌شود.

تحقیقات Hsiao نشان می‌دهد که این مجموعه‌ی میکروب‌های موجود در بدن ما (اغلب به نام میکروبیوم) می‌تواند مغز را به شیوه های شگفت انگیز، از جمله تنظیم چیزهایی مانند اضطراب، حافظه، اشتها و حتی خلق و خو، تحت تاثیر قرار دهد. تیم او متوجه شد که بهینه سازی این میکروب‌ها می‌تواند کلیدی برای درمان مشکلات جدی عصبی باشد.

به عنوان مثال، هنگامی که آن‌ها میکروب های خاصی را به موش‌های استریل  تزریق کردند، به نظر می‌رسد این کار باعث کاهش نشانه‌های افسردگی، جلوگیری از مولتیپل اسکلروز و علائم مانند اوتیسم در حیوانات می‌شود.

پیامدهای تحقیق Hsiao نمی‌تواند کم اهمیت باشد. اگر نتایج به خوبی به انسان منتقل شود، یافته‌های او می‌تواند به جای درمان طولانی مدت، به شرایط پیچیده بیماری‌های عصبی مثل افسردگی کمک کند.

 CAR T-Cell Therapy :Nina Shah

افراد بسیاری هستند که می‌خواهند درمانی برای سرطان پیدا کنند. Nina Shah, MD, شاید یکی از معدود افرادی باشد که در حال نزدیک شدن به این هدف است.

او به عنوان یک استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، مرکز تحقیقات جامع سرطان سان فرانسیسکو هلن دیلر، مطالعات CAR T-Cell را بررسی می‌کند،  روش نسبتا جدید برای درمان سرطان که از سیستم ایمنی بدن خود فرد استفاده می‌کند.

در این پروسه از سلول‌های T بدن میزبان   که مسئولیت نشان گذاری مهاجم را بر عهده دارند و موجب پاسخ ایمنی می‌شوند، استفاده می‌شود. در این روش درمان برخی از سلول‌های T را از فرد مبتلا به سرطان گرفته و آن‌ها را با اضافه کردن گیرنده‌های خاص اصلاح می‌کنند (گیرنده‌های آنتی ژن‌های کروم یا CARs) این گیرنده‌ها وظیفه شناسایی  پروتئین‌های خاص در سطح سلول‌های سرطانی را دارند. هنگامی که سلول‌های T اصلاح شده وارد بدن فرد می‌شوند، سلول‌ها سرطانی را فرا می‌گیرند و آن‌ها را می‌کشند.

همه افراد مبتلا به سرطان واجد شرایط درمان CAR T-Cell نیستند. این کار محدود به آزمایشات بالینی است و تنها چند محصول توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده تحت شرایط ثابت تأیید شده است.

Shah در حال کار بر روی نسل بعدی درمان CAR T-Cell برای درمان بیماری میلوما، نوعی از سرطان خون است که که آن درمان با استفاده از روش‌های سنتی سرطانی سخت است. حدود نیمی از افراد در ایالات متحده با میلوم (بیش از ۳۰،۰۰۰ سالانه) در طی پنج سال از تشخیص خود می‌میرند.

تا کنون، مطالعات اولیه Shah این وعده و امید را به کسانی که به میلئوم مبتلا هستند را می‌دهد که شاید درمان سرطان آسانتر شود یا حتی قابل ریشه کن کردن نیز باشد.

سخنی از Verywell:

مهم است که توجه داشته باشیم که این لیست به هیچ وجه کامل نیست. زیرا نمی‌توان اسم هر نوآور زنی که در حال حاضر برای بهتر شدن فضای حوزه‌ی سلامت تلاش می‌کند را ذکر کرد. این افراد فقط ۱۰ نفر از زنان بسیاری هستند که چهره‌ سلامت را تغییر می‌دهند.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید