انتشار این مقاله


هر آن‌چه که تا حالا می‌دانستید اشتباه است! (قسمت اول)

بله، همین‌طور است! فکر می‌کنید خیلی با بقیه فرق دارید؟

بله، همین‌طور است! فکر می‌کنید خیلی با بقیه فرق دارید؟ ولی متأسفانه شما هم خیلی از چیزها را به اشتباه یاد گرفته‌اید. در این قسمت به ده مورد از باورهای علمی نادرست رایج در جامعه اشاره خواهیم کرد. شما چندتاش رو می‌دونستین؟

۱. قطره‌ی باران به شکل اشک است

قطرات باران معمولاً در هرجایی به شکل قطرات اشک به تصویر کشیده می‌شوند، به طوری که قسمت فوقانی این قطرات کشیده و قسمت تحتانی آن‌ها گرد است. اما این تصویرسازی حتی یک قدم هم به حقیقت نزدیک نیست. قطرات باران در پی برخورد بخار آب موجود در ابرها با گرد و غبار معلق در هوا تشکیل می‌شوند. این اتفاق در ارتفاعات بالا روی می‌دهد. مولکول‌های آب موجود در قطره‌ی تازه‌تشکیل‌شده پیوندهای موقتی برقرار می‌کنند که باعث می‌شود قطره حالت کروی به خود بگیرد. هم‌چنان که این قطره به طرف پایین سقوط می‌کند به مولکول‌های گاز موجود در هوا برخورد کرده و دچار درهم‌ریختگی می‌شود، بدین صورت که بخش تحتانی قطره در اثر مقاومت هوا مسطح و عریض می‌گردد. از آن‌جایی که کشش سطحی تمایل به حفظ تمامیت قطره دارد، نیمه‌ی فوقانی قطره‌ی باران در حین سقوط نمای گنبدی پیدا می‌کند. ولی هر قطره‌ای نمی‌تواند شکل کج و کوله‌ی (!) خود را تا لحظه‌ی رسیدن به زمین حفظ کند، به طوری که قطرات بزرگ‌تر از ۴ میلی‌متر (قطر) در هوا از هم فرو می‌پاشند، چرا که پیوندهای بین مولکول‌های آب در حدی قدرتمند نیست که چنین قطره‌ی بزرگی را یک‌جا نگه دارد.


۲. پارچه‌ی قرمزرنگ گاو نر را خشمگین می‌سازد

گاوبازها شنل بلند و قرمز رنگی دارند که هنگام گاوبازی آن را در مقابل گاو نر تکان می‌دهند. اما این عقیده که رنگ قرمز باعث عصبانی شدن این گاوها می‌شود، داستانی بیش نیست. انسان قادر به مشاهده‌ی طول موج‌های قرمز، سبز و آبی‌رنگ نور مرئی است، ولی گاوها مانند سایر پستانداران، دید دورنگی دارند. این یعنی این که گاو نر کوررنگی قرمز و سبز دارد، و علت خشمگین شدن او بیش‌تر به جنب و جوش شنل قرمزرنگ مربوط می‌شود، نه رنگ آن.


۳. سوسک حمام در برابر تشعشعات هسته‌ای مقاوم است

سوسری‌ها، که آن‌ها را بیش‌تر به عنوان سوسک حمام می‌شناسیم، می‌توانند درجات بالایی از تشعشعات رادیواکتیو را تحمل کنند. همین خصوصیت آن‌ها باعث شده است که به عنوان وارثین زمین پساآخرالزمانی به شمار آیند! هرچند سوسک حمام بالغ می‌تواند در برابر تشعشعات معادل انفجار اتمی هیروشیما دوام بیاورد، اما سطوح بسیار پایین‌تری از پرتوهای رادیواکتیو کافی است که این جانور را نابارور سازد. بنابراین، سوسک حمام می‌تواند در محدوده‌ی انفجار اتمی زنده بماند، ولی قادر به تولید مثل نخواهد بود.


۴. گرما از پایین به بالا منتقل می‌شود

این داستان اشتباه هم‌چنان طرفداران خود را دارد، چرا که در اغلب موارد درست به نظر می‌رسد. گازها و مایعات با دریافت انرژی از بیرون، گرم شده و انبساط پیدا می‌کنند. همین مسئله موجب می‌شود بخشی که انبساط پیدا کرده بالاتر برود. اما نباید فراموش کرد که گرما از طریق تابش فروسرخ و رسانش نیز منتقل می‌شود. تابش فروسرخ و رسانش گرما را در هر جهتی می‌توانند منتقل کنند.


۵. تزریق واکسن باعث بروز اوتیسم می‌شود

این یکی از خطرناک‌ترین داستان‌هایی است که در عرصه‌ی علم ظهور پیدا کرده و پیامدهای بدی به همراه داشت است. تحقیقات نادرست و جنجال‌های رسانه‌ای باعث شده شمار بیش‌تری از مردم به این داستان بی‌پایه اعتقاد پیدا کنند. ارتباطی که مدت‌ها قبل بین تزریق واکسن MMR (سرخک، اوریون و سرخجه) با اوتیسم گزارش شده بود، صحت علمی نداشت؛ اما رسانه‌ها مجالی به اصلاح این گزارش ندادند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که نتایج مطالعه‌ی پیشین اشتباه بوده است. ترس از ابتلا به اوتیسم باعث افزایش شیوع سرخک در چندین کشور شد.


۶. برخورددهنده بزرگ هادرونی می‌تواند یک سیاهچاله ساخته و زمین را نابود کند

هم‌زمان با اجرایی شدن عملیات ارتقای برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) در مرکز سرن سوئیس در سال ۲۰۱۵، شایعاتی مبنی بر خطر ایجاد شدن سیاهچاله در این مرکز بین مردم پیچید. خیلی‌ها نگران این بودند که مبادا برخورد پروتون‌ها با سرعت بالا به یک‌دیگر باعث به وجود آمدن یک سیاهچاله‌ی واقعی در زمین بشود! در مورد بخش ایجاد شدن سیاهچاله، نگرانی‌ها بی‌مورد نبوده، چرا که بعضی از دانشمندان فکر می‌کنند چنین پدیده‌ای امکان وقوع داشته باشد. اما در مورد بلعیده شدن زمین کاملاً اشتباه می‌کردیم، چرا که اگر سرن قادر به ساختن سیاه‌چاله هم باشد، این سیاه‌چاله میکروسکوپی خواهد بود.


۷. جنگیدن در فضا با سر و صدای زیادی همراه است

صوت هنگامی منتقل می‌شود که ذراتی در محیط برای انتقال دادن ارتعاش وجود داشته باشند. اما تعداد ذرات موجود در فضای خارج از اتمسفر به قدری کم است که امکان انتقال هیچ‌گونه ارتعاش صوتی وجود ندارد. بنابراین بهتر است خیلی حرف فیلم‌های هالیوودی را در این مورد جدی نگیرید.


۸. برای نجات پیدا کردن از آسانسور در حال سقوط، باید در آخرین لحظه بپرید

این برای خیلی‌ها سؤال شده است. آیا امکان دارد پریدن به بالا پیش از برخورد آسانسور به زمین، جان سرنشینان آن را نجات بدهد؟ متأسفانه پاسخ منفی است. افراد حاضر در داخل آسانسوری که با سرعت زیاد در حال سقوط است، خودشان نیز با همان سرعت در حال سقوط هستند! چرا که در داخل آسانسور قرار دارند. فقط آسانسور نیست که در حال سقوط است! به همین خاطر، پریدن در لحظه‌ی آخر فقط بخشی از شتاب مثبتی را که به سوی زمین گرفته‌اید می‌تواند خنثا کند، بقیه‌ی انرژی جنبشی چه بخواهید و چه نخواهید به زمین منتقل خواهد شد.


۹. آنتی‌بیوتیک‌ها آنفلوانزا را درمان می‌کنند

این یکی دیگر خیلی قدیمی شده است، ولی آن برای تأکید بیش‌تر دوباره برای‌تان آوردیم. آنتی‌بیوتیک‌ها گروهی از داروهای از بین برنده‌ی باکتری‌ها هستند، به همین دلیل، مزیت خاصی در برابر آنفلوانزا و سرماخوردگی ندارند؛ چرا که عامل این بیماری‌ها ویروس‌ها هستند. آنتی‌بیوتیک‌ها فرآیندهای داخل سلولی باکتری‌ها را متوقف می‌سازند، ولی ویروس‌ها فاقد سلول‌اند. این عوامل وارد سلول‌های بدن شده و سلول‌ها را تحت فرمان خود در می‌آورند.


۱۰. نقاشی کشیدن با خودکار بر روی پوست باعث مسمومیت می‌شود

در گذشته، جوهرها را از مواد شیمیایی خطرناک می‌ساختند. اما امروزه، اکثر جوهرهای موجود در خودکارها و روان‌نویس‌ها پایه‌ی الکلی دارند و برای پوست سمی نیستند. مقدار زیادی از جوهر لازم است که بتواند انسان را مسموم کند، آن هم در صورتی که بلعیده یا استنشاق شود. پخش کردن جوهر بر روی پوست مسمومیتی به همراه نخواهد داشت.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید