انتشار این مقاله


تکرر ادرار در شب از نشانه‌های فشارخون بالاست

شب ادراری می‌تواند با فشارخون بالا و مصرف بالای نمک مرتبط باشد.

طبق مطالعه‌ی جدید در زاپن، محققان دریافتند که ادرار کردن در شب که ناکچوری نامیده‌ می‌شود، ممکن است با فشارخون بالا و مصرف بالای نمک مرتبط باشد. ناکچوری شرایطی است که افراد به دلیل ادرار کردن در شب از خواب بیدار می‌شوند.. دلبل رایج مراجعه به دستشویی در شب شامل مصرف بالای مایعات، اختلالات خواب، و انسداد مثانه است. افراد بدون ناکچوری می‌توانند ۸ ساعت بدون مراجعه به دستشویی بخوابند اما برخی افراد نیاز به ادرار کردن یکبار در طول شب را دارند که این یکبار فعلا نرمال در نظر گرفته می‌شود. افراد مبتلا به شب ادراری ( ناکچوری ) ممکن است در طول شب ۲-۶ بار بیدار شوند.

شب ادراری ممکن است نشانه‌ای از سایر شرایط سلامتی مانند پرولاپس مثانه، تومور در مثانه یا پروستات و مشکلات دیگر که اسفنکتر مثانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زنان باردار و افراد با نارسایی قلبی یا کبدی و دیابت ممکن است شب ادراری را تجربه کنند. همزمان با بزرگ شدن افراد، بدن آن‌ها هورمون آنتی دیورتیک، هورمونی که باعث نگهداری مایعات در بدن می‌شود، کمتری تولید می‌کند که منجربه تولید ادرار زیاد در شب می‌شود. افراد سالخورده نیز با گذشت زمان ظرفیت مثانه‌ی خود را از دست می‌دهند که بیشتر مربوط به مسائل پزشکی می‌شود. براساس نظرسنجی بنیاد ملی خواب در سال ۲۰۰۳ حدود دوسوم از پاسخ‌دهنگان که سن بین ۵۵-۸۴ داشتند، پاسخ دادند که حداقل چند شب در هفته شب‌ ادراری را تجربه ‌می‌کنند.

کاهش مصرف نمک ممکن است به شب ادراری کمک کند.

تیم تحقیقاتی نتایج تحقیقات خود را در ۲۳مین گنکره‌ی علمی سالانه در انجمن ژاپن منتشر کردند که طبق این نتایج ادرار کردن در شب ممکن است با مصرف زیاد نمک و فشارخون بالا مرتبط باشد. نویسنده‌ی این مطالعه دکتر  Satoshi Konno از بخش اختلالات فشار‌خون در بیمارستان Tohoku Rosai در Sendai در ژاپن می‌گوید:

مطالعات ما نشان ‌می‌دهد که اگر شما نیاز به ادرار کردن در شب را دارید که ناکچوری نامیده ‌می‌شود، ممکن است دارای فشارخون بالا باشید یا میزان آب بدن شما زیاد باشد. 

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی بالای نمک و فشارخون بالا تاثیر منفی در شب ادراری دارد. افراد در زاپن نسبت به کشورهای غربی میزان مصرف نمک بالایی دارند و به همین دلیل جمعیت ژاپن از نظر فشارخون در خطر بالاتری قرار دارند. زمانی که صحبت ازنمک می‌شود افراد دیگر کشورها تمایل به عادات غذایی متفاوتی دارند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که کنترل مناسب مصرف نمک و فشارخون در شب ادراری بدون توجه به ملیت افراد می‎‌تواند مهم باشد.

آیا رابطه‌ی علیتی وجود دارد؟

محققان اطلاعات مربوط به فشارخون و شب ادراری ۳۷۴۹ ساکن شهر واتاری را که هر سال تحت بررسی سلامت قرار میگیرند از طیق پرسشنامه در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری کردند. اطلاعات جمع‌آوری شده نشان داد که بیدار شدن در شب برای ادرار کردن حدود ۴۰ درصد با داشتن فشارخون بالا  ارتباط دارد و خطر ابتلا به فشارخون بالا  به ازای هر شب ادرای در شب افزایش می‌یابد. دکتر Konno می‌گوید:

این نتایج هیچ رابطه‌ی علیتی ثابت شده‌ای بین شب ادراری و فشارخون بالا را نشان نمی‌دهد و ممکن است توسط مردمی که بیرون از ژاپن زندگی می‌کنند پذیرفته نشود.

طبق گفته‌ی محققان این ارتباط ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله سبک زندگی، مصرف نمک، قومیت و عوامل ژنتیکی باشد. فشارخون بالا یا بیماری ملیتی در کشور ژاپن می‌باشد. میانگین مصرف نمک در کشور ژاپن تقریبا ۱۰ گرم در روز می‌باشد که بیش از دوبرابر میانگین مصرف نمک ( ۴ گرم در روز ) در سراسر جهان است. طبق گفته‌ی دکتر Mutsuo Harada، هماهنگ کننده‌ی کنفرانس مطبوعاتی، این مصرف زیاد نمک می‌تواند به دلیل مصرف غذاهای دریایی و سس سویا که اساس غذاها است، باشد. بنابراین محدود کردن نمک دشوار است. دکتر Harada می‌گوید:

تشخیص و درمان فشارخون بالا برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی حیاتی است. مهم است که علت شب ادراری در بیماران بررسی و درک شود چراکه این اختلال تنها به دلیل مشکلات اندام‌های ادراری نمی‌تواند ایجاد شود و ممکن است به دلیل بیماری‌های دیگر نظیر فشارخون بالا ایجاد شود.

Barbara Casadei پروفسور و رئیس انجمن کاردیولوژی انجمن اروپا بیان می‌کند که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان فشارخون بالا دارند. فشارخون بالا علت عمده‌ی مرگ‌ومیر زودهنگام افراد در جهان است که تقریبا ۱۰ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۵ را تشکیل می‌دهد. طبق گایدلاین انجمن کاردیولوژی اروپا دارو را برای کاهش خطر سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی توصیه می‌کند. سبک زندگی سالم سالم شامل محدود کردن مصرف نمک، کم کردن مصرف الکل، عادت غذایی سالم، ورزش منظم، کنترل وزن و ترک سیگار نیز توصیه می‌شود.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید