انتشار این مقاله


اولین درمان HIV با توانایی خارج کردن ویروس از سلول ها و کشتن آن

نوعی ایمیونو‌تراپی برای HIV توسعه داده‌ شده است که نه‌تنها ویروس را از مخفیگاه خود بیرون می‌کشد، بلکه آن را به صورت دائمی نیز از بین می‌برد.

زدن و کشتن

HIV یک ویروس موذی است. این ویروس می‌تواند در سلول های سیستم ایمنی فردی که روزانه داروهای ضد ویروسی دریافت می‌کند (daily antiretroviral therapy = ART) پنهان شود و تا زمانی که درمان توسط فرد ادامه داده نشود منتظر بماند تا برای انتقام بازگردد!

درمان HIV

این موضوع باعث می شود که ART توسط فرد ادامه یابد و به اجبار برای حفظ زندگی خود با عوارض جانبی آن کنار بیایند.

اما هم‌اکنون دانشمندان دانشگاه Pittsburgh نوعی ایمیونو‌تراپی برای HIV توسعه داده‌اند که نه‌تنها ویروس را از مخفیگاه خود بیرون می‌کشد، بلکه آن را به صورت دائمی نیز از بین می‌برد. به صورتی که گفته می‌شود این اقدام اولین گام در راستای واکسن HIV می‌باشد.

Robbie Mailliard که یک محقق است طی یک مصاحبه اعلام کرد:

«این روش برای ما ایمیونوتراپ‌ها مثل یک چاقوی سوئیسی است که برای کارهای زیادی به کار می‌رود.»

وظیفه‌ی مضاعف

در یک مطالعه که در مجله EBioMedicine به چاپ رسید، تیم تحقیقاتی Pitt درباره‌ی این که چگونه یک روش ایمیونوتراپی به نام MDC1 مهندسی شد تا هم ویروس HIV و هم سایتومگالوویروس (CMV) را هدف قرار توضیح داده‌اند. سایتومگالوویروس ۹۵ درصد میتلایان به HIV را آلوده می‌کند.

Charles Rinaldo به عنوان محقق گفت:

«سیستم ایمنی زمان زیادی را برای نگهداری و مهار فعالیت CMV صرف می‌کند. در بعضی از افراد، یکی از هر ۵ سلول T برای مهار و نگهبانی از این ویروس اختصاص داده می‌شود. این اتفاق ما را به فکر واداشت. با خود گفتیم ممکن است این سلول‌های T که برای مبارزه با CMV اختصاصی شده‌اند ممکن است بخش بزرگی از منبع HIV نهفته را تشکیل دهند. درنتیجه ما روش خود را نه‌تنها برای هدف قرار دادن HIV، بلکه همچنین برای سلول‌های T یاریگر اختصاصی سایتومگالوویروس‌ها (CMV-specific T helper cells) طراحی کردیم.»

این طرح کار کرد. با استفاده از MDC1 سلول‌های آلوده به ویروس را از خون فرد آلوده خارج کرده و آن‌ها را نابود کردند.

این تیم با این امید که روزی با تولید واکسنی علیه ویروس HIV بتوان بیماران را از استفاده‌ی روزانه‌ی داروها خلاص کرد درحال برنامه‌ریزی است که حمایت‌های مالی موردنیاز برای انجام کارآزمایی‌های بالینی بر روی انسان‌ها را تامین کند.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید