انتشار این مقاله


تکنیک جدیدی که ظاهر چهره‌ را بدون جراحی تغییر می‌دهد

نوع جدیدی از روش پزشکی می‌تواند جایگزین برخی از انواع جراحی‌های دردناک و تهاجمی شود.

نوع جدیدی از روش پزشکی می‌تواند جایگزین برخی از انواع جراحی‌های دردناک و تهاجمی شود.

پزشکان با استفاده از جریان الکتریکی و قالب چاپی سه بعدی فهمیدند که چگونه غضروف را بدون ایجاد برش نرم کرده و دوباره شکل دهند. این توسعه می‌تواند زمان بهبودی را برای پروسه‌های پزشکی به‌طور چشمگیری کاهش دهد و دردناکی کل روند را کم کند. این تحقیق چگونگی قابل انعطاف‌تر شدن غضروف -که بینی و سایر ویژگی‌های چهره‌ی ما را شکل می‌دهد- بعد از قرار گرفتن تحت جریان الکتریکی شرح می‌دهد.

اگر غضروف انعطاف‌پذیر تا زمانی که سفت شود سر جایش نگه داشته شود، این تکنیک می‌تواند برای انجام جراحی بینی و سایر روش‌های جراحی قبلی بدون استفاده از چاقوی جراحی مورد استفاده قرار گیرد. دانشمندان تقریبا به‌طور تصادفی این روش جراحی جدید را کشف کردند. پیش از این، یکی از دانشمندان این تیم غضروف را با لیزر مادون قرمز حرارت می‌داد. اما این روش بسیار گران قیمت بود و اغلب بافت حرارت داده شده کشته می‌شد، بنابراین به جای آن از الکتریسیته استفاده کرد. بار الکتریکی کار کرد، اما نه با حرارت دادن غضروف. در عوض، الکتریسیته تعادل بارهای الکتریکی یو‌ن‌های که عامل سفتی غضروف هستند را بهم می‌زند و آن را نرم و قابل شکل‌گیری می‌کند.

دانشمندان علاوه‌بر جراحی‌های زیبایی که بینی یا سایر ویژگی‌های افراد را تغییر می‌دهد، استفاده از این تکنیک جدید را برای برگرداندن عملکرد مفاصل سفت یا بازسازی سپتوم‌های انحرافی افراد پیش‌بینی کرده‌اند. این تکنیک ممکن است برای مواردی غیر از غضروف نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ شاید حتی برای بازسازی قرنیه و اصلاح بینایی.

اما با توجه به اینکه این تیم این تکنیک الکتریکی را فقط روی خرگوش آزمایش کرده‌اند، هرگونه برنامه برای بشر در این زمینه در آینده‌ی دور قرار دارد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید