انتشار این مقاله


ویتامین B7 یا بیوتین چه اهمیتی برای رشد موها دارد؟

بیوتین یا B7 ویتامین ضروری است که به بدن برای گرفتن انرژی از مواد مغذی چربی، کربوهیدرات و پروتئین کمک می‌کند و توسط باکتری‌های دستگاه گوارش تولید می شود.

بیوتین یا ویتامین B7 ویتامین ضروری است که به بدن برای گرفتن انرژی از مواد مغذی چربی، کربوهیدرات و پروتئین کمک می‌کند.

باکتری‌های دستگاه گوارش معمولاً بیوتین لازم برای بدن را تولید می‌کنند. بیشتر غذاها نظیر گندم، زرده تخم‌مرغ، آجیل و سبزی خوردن هم مقدار کمی بیوتین دارند.

بیوتین و رشد مو

انجمن‌های پوست و کودکان در آمریکا استفاده از بیوتین را برای رشد مو پیشنهاد دادند. بیوتین همچنین به ویتامین H هم مشهور است که از عبارت آلمانیHaut “ “ Haar und به معنای مو و پوست گرفته شده است.

اما هیچ کار آزمایی بالینی برای حمایت از استفاده مکمل‌های بیوتین برای رشد مو جز در افراد دارای کمبود آن انجام نشده بود.

با اینکه مطالعات نشان می‌دهند کمبود بیوتین منجر به ریزش مو و بی مویی می‌شود اما دلیل آن مشخص نیست.

دوز توصیه‌شده

بخشی از علت کارآمد نبودن مکمل‌های بیوتین برای ریزش مو این است که کمبود این ویتامین نادر است.

دریافت میانگین آن در کشورهای غربی کم است و ۳۵*۷۰ میکروگرم در روز تخمین زده شده است.

سازمان غذا و دارو مقدار غذایی مجاز روزانه برای آن توصیه نکرده است. بیشتر مردم در آمریکا این ویتامین را از غذاها و باکتری‌های گوارششان بیش از مقدار کافی دریافت می‌کنند.

اکنون مکمل‌های بیوتین فقط برای افراد دارای کمبود و خانم‌های باردار و شیرده توصیه می‌شود.

برای نوزادان متولدشده با کمبود این ویتامین دوز مکمل توصیه‌شده ۱۰-۳۰میلی‌گرم در روز است. افراد باسن بیش از ۱۰ و دارای کمبود باید۳۰-۱۰۰میکروگرم از آن را روزانه دریافت کنند.

علل کمبود بیوتین

هر چیزی که باعث سو تغذیه و اختلال عملکرد دستگاه گوارش شود می‌تواند به کمبود بیوتین منجر شود. کمبودها با برخی شرایط وراثتی نیز مرتبط‌اند.

عواملی که منجر به کمبود بیوتین می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کمبود بیوتین در رژیم پیش از تولد در بارداری و شیردهی
  • حالات وراثتی که منجر به کاهش آنزیمهای لازم برای کار بیوتین و یا جذب آن از غذا می‌شوند.
  • آویدین بیش از حد، ترکیبی که درجذب بیوتین اختلال ایجاد میکند و درغذاهایی مثل تخم مرغ خام یافت میشود.
  • استفاده طولانی مدت از داروهای ضد تشنج
  • شرایط گوارشی جلوگیری کننده از جذب بیوتین
  • استفاده مزمن از الکل و داروهای وریدی
  • ایزوترئوتونین، دارویی برای آکنه
  • عمل جراحی برداشت معده
  • سوتغذیه شدید یا مزمن، بیشتر در افراد بالای ۶۵ سال، ورزشکاران و افراد با بی اشتهایی و بولیمیا شایع است.
  • آنتی بیوتیک ها
  • سیگار

علائم هشدار دهنده کمبود

کمبود بیوتین در آمریکا نادر به نظر میرسد درحالی که این شرایط میتواند منجر به مشکلات سلامت جدی شود.

علائم هشدار دهنده کمبود بیوتین عبارتند از:

  • ریزش مو
  • گیجی یا مشکلات حافظه
  • راش پوستی بخصوص اطراف دهان و بینی
  • تهوع و کرامپ شکمی
  • درد عضلانی و گرفتگی آن ها

غذاهای حاوی بیوتین

غذاهایی که غلظت قابل ملاحظه ای از بیوتین دارند عبارتند از:

  • زرده تخم مرغ
  • جوانه جو
  • غلات سبوس دار
  • آجیل و سبزی خوردن
  • قارچ سفید
  • برنج
  • اسفناج و کلم
  • پنیر، کشک و شیر گاو
  • گوشت قرمز و گوشت مرغ
  • ماهی سالمون
  • سیب، موز و گوجه فرنگی
  • هویج، کاهو و سیب زمینی

سایر دستورهای خانگی طبیعی برای رشد مو

همانند بیوتین مکملهای معدنی زیادی علی رغم نبود دلیل علمی برای رشد مو موثرند. بیشتر ترکیبات گیاهی فروخته شده برای رشد مو حاوی بیوتین به عنوان بخشی از این مخلوطند.

موادمغذی مشهوری که باعث رشد بهتر و ضخیم شدن مو میشوند عبارتند از:

  • کافئین
  • ملاتونین
  • روی
  • ویتامین آ
  • سلنیوم
  • برگ نخل دندانه دار
  • گیاه دم اسب
  • گیلاس آسرولا
  • ویتامین سی
فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *