انتشار این مقاله


سرطان سینه: با تغییر سلول‌های توموری به سلول‌های چربی می‌توان مانع گسترش سرطان شد

دانشمندان ترکیب جدیدی از داروها را ساخته‌اند که باعث تغییر سلول‌های سرطانی پستان به سلول‌های چربی می‌شود.

دانشمندان ترکیب جدیدی از داروها را ساخته‌اند که باعث تغییر سلول‌های سرطانی پستان به سلول‌های چربی می‌شود. این روش درمانی از متاستاز سرطان در موش‌ها جلوگیری کرده‌است. متاستاز فرآیندی است که طی آن، سلول‌های سرطانی باعث ایجاد تومورهای جدید در نقاط دیگر بدن می‌شوند که در حقیقت، علت اصلی مرگ در سرطان پستان همین می‌باشد. علت متاستاز، ویژگی ذاتی سلول‌های سرطانی است که تغییرات متعددی در ویژگی‌های آن‌ها صورت می‌گیرد. این قابلیت به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به سلول‌هایی تبدیل شوند که می‌تواند به مناطق دیگر بدن مهاجرت کند و به سایر بافت‌ها آسیب بزند. محققان دانشگاه سوییس با استفاده از این قابلیت سلول‌ها، راهی برای جلوگیری از متاستاز در سرطان سینه پیدا کردند. به این صورت که با جلوگیری از رشد و مهاجرت سلول‌های سرطانی، با تبدیل آن‌ها به سلول‌های چربی، مانع تقسیم آن‌ها می‌شوند.

Gerhad Christofori پرفسور دپارتمان زیست پزشکی می‌گوید این روش درمانی در آینده به همراه شیمی درمانی، باعث سرکوب رشد سلول‌های توموری اولیه و توقف متاستاز می‌شود. متاستاز فرآیندهایی متوالی را شامل می‌شود که دانشمندان به آن به عنوان آبشار متاستاتیک اشاره می‌کنند. سه فرآیند مهم این آبشار شامل: ۱.‌تهاجم که در آن سلول‌های سرطانی از محیط اولیه‌ی خود جدا می‌شوند. ۲.ورود به خون، ۳.خروج از خون.

برای تکمیل این سه فرآیند، سلول‌های سرطانی تغییرات متعددی در خود ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال در فرآیند اول(تهاجم) سلول‌ها قابلیت چسبندگی به یکدیگر و محیط اطراف را از دست می‌دهند، در نتیجه به راحتی از محیط اولیه‌ی خود جدا می‌شوند. در سرطان سینه و سایر سرطان‌هایی که در سلول‌های اپی‌تلیال صورت می‌گیرد، همان‌طور که پزشکان می‌گویند طی متاستاز، سلول‌های اپی‌تلیال به مزانشیال تغییر می‌یابند(EMT). البته این تغییر در جنین نیز رخ می‌دهد، اما این نوع تغییر در سرطان، باعث ایجاد تومورهای جدید می‌شود، نه ارگان جدید!

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان است و مسئول بیشترین مرگ ناشی از بیمار می‌باشد. WHO تخمین زده که هر ساله۲.۱میلیون زن مبتلا به سرطان پستان شناسایی می‌شود که از میان آن‌ها۶۲۷,۰۰۰ زن در سال ۲۰۱۸ فوت کردند. بیشترین علت مرگ در اثر سرطان پستان، گسترش و متاستاز به نقاط دیگر بدن است. پروفسور Christofori و همکارانش درباره‌ی فرآیند مولکولی EMT(تبدیل سلول‌های اپی‌تلیال به مزانشیال) تحقیق کردند و دریافتند که این فرآیند با بهبود قابلیت‌های سلول‌های سرطانی پستان، باعث متاستاز می‌شود. با استفاده از سلول‌های انسانی و نمونه‌های موش، این تیم تحقیقاتی دریافت که می‌تواند با استفاده از ویژگی‌های مختلف سلول‌های سرطانی، آن‌ها را به سلول‌های چربی و ترکیبی از سایر اجزا تبدیل کنند. این سلول‌های چربی، مشابه سلول‌های چربی طبیعی بدن هستند و قابلیت تقسیم ندارند. این امر منجر به سرکوبی تهاجم سلول‌های تومور و متاستاز می‌شود. این دارو ترکیبی از داروهای مربوط به دیابت،rosiglitazone و trametinib و مواردی دیگر است که از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. البته محققان اشاره می‌کنند که سلول‌های سرطانی پستان، به سلول‌های بنیادی بسیار شباهت دارند. یافتن این شباهت‌ها می‌تواند مسیری برای تحقیقات آینده باز کند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید